שוטי שוטי, ספינת ה-BI
מכרז ה-BI של רשות הספנות ומשרד התחבורה, שהגיע לסיומו המוצלח בימים אלה, הוא שלב ראשון במהפכה מיחשובית חסרת תקדים שהנהלת משרד התחבורה, השר העומד בראשו – שאול מופז, וכמובן - המנמ"רית חסידה קופרברג, מובילים בשקט-בשקט, מזה כמה שנים. הבחירה של קוגנוס, ככלי תשתיתי שינהל את כל מיחסון המידע ברשות הספנות - היא ללא ספק משב רוח חזק מאוד לחברה זו ולנציגתה בארץ – ליבי טכנולוגיות. זאת, דווקא על רקע רכישת ביזנס אובג'קטס על ידי סאפ, וקיומן של חברות אינטגרציה המייצגות חברות בינלאומיות ענקיות אחרות.
תחום התחבורה הימית הוא אחד התחומים הפחות מוכרים, בכל הקשור למערכות מידע וכלי מיחשוב שמנהלים אותו. בעולם יש מעט מאוד חברות שמנהלות נמלי ים, והידע בנושא הזה הוא מוגבל למדי. בישראל, תחום הספנות עבר מהפכה בשנים האחרונות. זאת, בעקבות הפרטת נמלי הים של חיפה, אשדוד, ואילת. ההפרטה הפכה את כל אחד מהנמלים, לרשות בפני עצמה, אשר מטפלת בכל התעבורה הימית של ישראל – ממנה ואליה. בין הרבעון הראשון לרבעון השלישי של שנת 2007, עברו בנמלי הים של ישראל 12 מיליון טון של סחורה שפורקה ונטענה, ונמלי הנוסעים באשדוד ובחיפה העבירו כ-140 אלף נוסעים בשנה.
הממשלה הקימה בשנת 2004 גוף רגולטורי חדש, שיפקח על כל הנמלים. פיקוח זה - פירושו איסוף מידע. המידע הזה לא קיים כיום בצורה מסודרת. כל נמל מנהל לעצמו, באופן טבעי, את המידע שלו, באמצעות מערכות המידע והמיחשוב שלו. אלו - מן הסתם, לא מדברות עם הנמלים האחרים. מצד שני, הנמלים מבצעים מדי יום, מאות פעולות שקשורות בגביית היטלים, באכיפת מיסים, בקביעת תעריפים – כל אלו בעלי משמעות רבה במשק הישראלי.
לדברי מאיר גבעון, מנכ"ל חברת GIV Solutions, שמייעצת למשרד התחבורה בכל הקשור למיחשוב הימי, כולל המכרז ברשות הספנות, "בהחלטת הממשלה משנת 2004 הוגדרו סמכויותיה של הרשות: היא תהיה אחראית על פיקוח על הנמלים, פיתוחם וקידומם, ריכוז מידע ונתונים, פיקוח על תכנון ופיתוח הנמלים, ייעוץ לשרים הרלוונטיים". אבל, מסייג גבעון, "ידיה של הרשות היו למעשה כבולות עד היום, כי מערכות המידע שלה התבססו על מערכות ישנות של חנ"י (חברת נמלי ישראל), שלא היתה רגולטור ממש".
הוא הוסיף, כי "המידע שכל נמל יצטרך להעביר לרשות, הוא רב מאוד, מגוון בפורמטים שונים. שם המשחק הוא תאימות, זמינות ומידע מפולח ומדוייק, אשר יידע לדבר בצורה שקופה עם כל בליל המערכות הקיימות כיום בכל הנמלים. זוהי משימה לא פשוטה, אבל עם סיום הפרויקט, תצעד מדינת ישראל צעד אחד קדימה, בכל הקשור לנמלי הים שלה ולקשריה עם העולם הרחב". לדברי גבעון, רשות הספנות גם אחראית מבחינה רגולטורית על גופים, כמו קצא"א, נמל הפחם, מספנות ישראל, ממגורות דגון ועוד.
המכרז לכלי ה-BI ברשות הספנות, הוא חלק מתוכנית מיחשוב אסטרטגית שכתבה חברת GIV Solutions. גבעון אומר כי יעדיה של התוכנית, הם יישום האחריות הרגולטורית של הרשות, הקמת מערכת מידע לרשות לשם יישום וביצוע כלל משימותיה, יצירת תשתית ניהולית מתקדמת על בסיס טכנולוגיית המידע, וכמובן - תמיכה במבנה הארגוני ובאינטגרציה של הטיפול בנושאי הספנות והנמלים.
על פי התוכנית שכתבה החברה, הקמת מערך המידע ברשות, תכלול שני שלבים: הגדרה, מבנה ותפיסה רוחבית - תהליך שכבר נעשה. שלב שני הוא התארגנות על סמך המערכות הקיימות, עד להטמעת כלי מרכזי אחד – אשר אליו יתממשקו הכלים הקיימים.
מאגר מידע ימי-לאומי בסופו של תהליך, יביא המכרז ברשות הספנות, להקמת מאגר מידע לאומי, מבוסס כלי BI, שיכלול נתונים על כל ענף הספנות והנמלים, על כל נמל ונמל, יחד עם פורטל מידע שקוף לקהיליית הנמלים, וכן מאגרי מידע נוספים ותקנות בינלאומיות. כך, הרשות תקבל מידע על פי ההדגשים הבאים: תקציבים, אגרות ותעריפים, כוח אדם, מדדי שירות , מדדי תפוקות, תפעול הנמלים. המערכת תכלול מערכת EIS, הכולל גם מידע למנהלים, שיוכלו לגזור את הנתונים בזמן אמת, על פי חתכים שלהם.
גבעון הוסיף, כי "מובן מאליו, שאחד ההדגשים במערכת כזו, הוא ללא ספק נושא אבטחת המידע. הנתונים הם ברגישות גבוהה ביותר, מרוכזים בבסיס נתונים מרכזי, עם קישור מאובטח לחברות חיצוניות, ובאכיפת נהלי אבטחה קשיחים ביותר".
אין ספק שחברת קוגנוס, ונציגתה בארץ – ליבי, נכנסים כאן לתהליך, שיעמיד את הכלים במבחנים קשים ביותר. הכלים שלה צריכים לסייע לרשות להקים מערכת מידע מתקדמת, אשר תבצע סנכרון בין הגופים השונים, איגום משאבים בין כל הגופים בפרויקט, מתן מענה לכל אבטחת המידע, ובעיקר - יצירת מציאות חדשה בקהילת הספנות בישראל.
גבעון ציין, כי התהליך התאפיין בשיתופי פעולה בין שורת גורמים ואנשים, כגון משרד התחבורה והמנכ"ל שלו גדעון סיטרמן, אריה רונה, מנהל רשות הספנות והנמלים, נסים לוי, מנהל אגף מערכות מידע בספנות, חסידה קופרברג, מנמ"רית משרד התחבורה, וכן מנהלי כל הנמלים האחרים. במציאות הישראלית, אשר כה מוכרת לנו, אין זה דבר מובן מאליו. עכשיו לא נותר לכולם, אלא לזמזם בשקט: שוטי שוטי ספינת ה-BI.