הפנים החדשות של ארגון אורט העולמי
פרויקט מחשב לכל מורה נמשך במלוא המרץ, דווקא על רקע המשבר במערכת החינוך עם ארגוני המורים העל יסודיים. ביום ב' השבוע קיבלו 100 מורים מבאר שבע מחשבים ניידים, במסגרת פרויקט אותו יזמה קרן אתנה, בראשות אורי בן-ארי, הסתדרות המורים, משרד החינוך, עיריית באר שבע, החברות טלדור, פוג'טסו, אינטל, סימנטק, מיקרוסופט וארגון אורט העולמי, שתרם את הכסף לרכישת המחשבים למורים בחמישה בתי ספר בבאר שבע. המימון למחשבים שהגיע מאורט העולמי הוא אחד מגולות הכותרת של פעילות הגוף הזה, שהחל לפעול בישראל לפני שנה ומאז הספיקן נציגיו לתקוע יתד בשורה ארוכה של מיזמי חינוך מחממי לב, הרחק מהעין ומיחסי הציבור.
ולמי שאינו זוכר קצת היסטוריה: אורט העולמי נוסד בסן פטרסבורג לפני 127 שנים, בשנת 1880, בעקבות המעבר מהחקלאות לאורבניות. בתחילת המאה הנוכחית, הפעילות חרגה מגבולות ברית-המועצות, וכיום היא מתפרסת ב-60 מדינות ומהווה למעשה את מערכת החינוך היהודית הגדולה בעולם. מטה אורט העולמי פועל מלונדון, והפעילות בישראל החלה ב-1947. שנתיים מאוחר יותר הוקם בית הספר הראשון על שם ד"ר סינגלובסקי ביפו. היה זה הבסיס להקמת מערכת חינוך להכשרה מקצועית, שלמעשה הייתה חלק ממערכת החינוך הלאומית של הישוב היהודי דאז בתחילת דרכה של המדינה. ב-1949 הוקמה רשת אורט ישראל כחלק מהארגון הבינלאומי.
לארגון יש מוסדות נבחרים על ידי נציגי המדינות השותפים באורט העולמי, כמו האסיפה הכללית ופורומים שונים שמקבלים את ההחלטות. המנכ"ל של אורט עולמי הוא רוברט זינגר, שעשה את רוב חייו בישראל ושירת בתפקידים בכירים בצה"ל ובמשרד ראש הממשלה. בשמונה השנים האחרונות עוסק זינגר בניהול הארגון. בסך הכול יש כ-200 אלף איש מכל העולם, שמקבלים שירות בצורה זו או אחרת מאורט, רובם יהודים - אך בהחלט יש גם בני דתות אחרות.
בתחילת השנה שעברה החליטה אורט ישראל להתנתק מהמוסדות של ארגון אורט העולמי, מסיבות השמורות עמה. לאור זאת החליט אורט העולמי להקים את הנציגות בישראל כדי להמשיך ולתמוך בחינוך המדעי-טכנולוגי בארץ. אל"מ (מיל.) רוני קלינסקי גוייס לתפקיד לאחר שהשתחרר כרמ"ט חיל החינוך והנוער ואף תפקד כמנהל תחום החינוך של קרן סאקט"א-רש"י כשנתיים. קלינסקי מציין, כי לארגון אין שום צביון פוליטי. התקציב מבוסס גם על תרומות מרחבי העולם, ובמספר מדינות קיימים ארגוני אורט ששמו להם כיעד לגייס תרומות לפעילות של אורט בארצות אחרות.
רוני קלינסקי, כיצד אתם פועלים בישראל? "ביחד עם משרד החינוך, השרה והמנכ"ל, נבחרו 33 קמפוסים חינוכיים ב-30 ערים ורשויות מקומיות, שהוגדרו על ידי משרד החינוך כ"בתי ספר אדומים" או המצויים באזורי עדיפות לאומית. רובם נמצאים בצפון, שניים באיזור עוטף עזה ואחד בבאר שבע, שם חילקנו השבוע את המחשבים הניידים למורים. הפעילות שלנו היא סיוע לבתי הספר הללו בעזרת הרשות המקומית בכל מה שקשור למדעים וטכנולוגיה, מעבדות משוכללות ומתקדמות, סיוע חומרי לתלמידים נזקקים וכדומה. כעת אנו בסיומו של יישום מודל שקיים אצלנו בבתי ספר בעולם, הנקרא 'מרכז להעצמת המורה', שעיקרו לתת למורה סביבת עבודה נעימה ונוחה בה מצויה כל המערכת הטכנולוגית הנדרשת המאפשרת לו לשפר את איכות ההוראה, כגון הזנת חומרים למחשב, עיבוד חומרי לימוד, מחשבים וכל שאר האמצעים ליצירת אמצעי הוראה. אנחנו כמובן מסייעים למורים גם בהכשרה, והיא תחל מייד עם תום שביתת המורים".
מהי ההשקעה הכוללת שלכם? "מדובר בהשקעה כוללת של עשרות אלפי דולרים לכל בית ספר שמקורה כמובן בתרומות. קריית ים היא דוגמה טובה למעורבות ושותפות שלנו שהתחילה מראייה בית ספרית, אולם כיום, זמן קצר לאחר כניסתנו, הוכרזה כעיר מדע על ידי ראש העיר והפרויקט שהחל בבית ספר רודמן, כולל הקמה של קריית חינוך מדעית שתכלול מרכז מדעים עירוני וגן מדע, לטובת הציבור הרחב בעיר. לפרויקט הזה יש שותפה אסטרטגית והיא קרן רש"י והכול נעשה בתיאום מלא עם משרד החינוך. בשלב הזה מוקצים לפרויקט מיליון דולרים. פרויקט נוסף שעשינו הוא במועצה האזורית שער הנגב, שנמצאת תחת ירי הקסמים, שם אנחנו בונים בית ספר. פרויקט הדגל שלנו הוא "קדימה מדע", המתבצע בשיתוף פעולה הדוק עם משרד החינוך. הפרויקט נועד לסייע בקידום לימודי המדעים והטכנולוגיה ב-33 ערים ורשויות שבהן רשת אורט ישראל לא פועלת, רובן בצפון הארץ וחלקן בדרום. בנוסף לכך אנו פועלים לחיזוק הקשר בין הקהילות בישראל ובעולם."
כיצד אתם מתחברים לפרויקט 'מחשב לכל מורה' של קרן אתנה שמחלק השבוע מחשבים למורים בבאר שבע? "תפיסת העולם שלנו מדברת על סיוע גם למורים והעלאת מעמדם. הרעיון שיזמה קרן אתנה בראשותו של אורי בן-ארי, השתלב עם המטרה הזו. בית הספר המקיף א' בבאר שבע, הוא אחד מבתי הספר שכלולים בבתי הספר של "קדימה מדע" בהם אנו פועלים. תרמנו את המחשבים הניידים למורים בחמישה בתי ספר שמזינים את מקיף א'".
בסניף הישראלי פועלת גם המנהלת הפדגוגית, ד"ר מרסל פרייליך, שהיא בוגרת מכון ויצמן בתחום הוראת המדעים. בצוות החינוכי-פדגוגי פועלים שלושה רכזים הנמצאים בקשר שוטף עם בתי הספר. "אנו מתכוונים להפעיל תוכנית הערכה מעצבת ומסכמת לכל הפעילות במסגרת 'קדימה מדע'. הדבר ייעשה בשיתוף עם גורמי אקדמיה בישראל כגון הטכניון ומכון ויצמן. ההערכה תיעשה לאור מדדים ויעדים שיוגדרו במשותף עם הגורמים השונים המעורבים בפעילויות ותאפשר לכולנו לוודא, כי אנחנו פועלים בכיוון הנכון", אומרת פרייליך.
ד"ר מרסל פרייליך, האם יש לכם תוכניות לסיוע לצמצום הפערים גם בצה"ל? "בצבא יש פערים מאוד גדולים בכוח אדם בתחומי המדעים והטכנולוגיה ולכן הצבא נאלץ להכשיר כוח אדם בעצמו. הפעילות הזו יכולה לתרום הן לצה"ל והן למתגייסים. יש לציין שיש לצבא ראייה חברתית ולכן האוכלוסיות שלו היא גם אוכלוסיה מהפריפריה, שללא סיוע מיוחד לא היו מגיעים לאן שמגיעים".
השורה התחתונה דווקא בעיצומה של שביתת המורים והמשבר העמוק בחינוך, פרויקט כמו מחשב לכל מורה, וחשיפה לעשייה ציונית מחממת את הלב, כמו זו של ארגון אורט העולמי, מאפשרת להשתעשע בתקווה שאולי בכל זאת יש אור בקצה המנהרה.