פרופ' סטנלי פישר: נושא החינוך חשוב ביותר בישראל
פרופ' סטנלי פישר אמר בטקס הענקת מלגות היאס לשנת 2007, שהתקיים היום בתל-אביב כי נושא החינוך חשוב ביותר בישראל, שכן כמעט ואין לנו משאבי טבע, מלבד ההון האנושי – אותו יש לפתח אותו כל הזמן. זאת, על מנת לשמור ולהגדיל את היתרון האיכותי של מדינת ישראל. נושא החינוך צריך להישאר במקום גבוה מספיק בסולם העדיפות שלנו. אחרת, נמצא את עצמנו במצב שילך וידרדר - ובמידה רבה השחיקה כבר החלה. על כן, חשוב שנבחן לעומק את הבעיות שמהן סובל החינוך בישראל ונגבש פתרון - וגם ניישם אותו.
הנגיד ציין, כי הממשלה בישראל מוציאה יחסית למדינות ה-OECD, הרבה כסף על חינוך אבל הישגי התלמידים נמוכים - מצב שמוביל למסקנה שמערכת החינוך בישראל אינה יעילה. הסיבות האפשריות לכך הן: (א) במדינת ישראל אין מערכת חינוך אחת אלא לפחות ארבע מערכות שונות - ובחלקן אין הקניית השכלה בסיסית בתחומי המתמטיקה, המדעים והאנגלית; (ב) ברמה הבית ספרית יש גמישות ניהולית מוגבלת מהרצויה; (ג) בין 1995 ל-2005 היה הגידול בהוצאה לתלמיד נמוך משמעותית לעומת הממוצע במדינות ה-OECD. הנגיד הדגיש כי הצורך בקידום החינוך חשוב במיוחד מבחינה כלכלית - כתשתית לצמיחה מהירה ומתמשכת של המשק ומבחינה חברתית – כמפתח לניידות חברתית. דווקא משום שהחינוך חשוב ביותר לטווח האורך, יש צורך בקידום נושא זה כבר עכשיו.
בקשר להשכלה הגבוהה, אמר הנגיד כי ועדת שוחט עשתה עבודה מצוינת וגיבשה המלצות חשובות לקידומה. חשוב ליישם את מסקנותיה - בכלל זה, מתן שכר דיפרנציאלי על מנת לתגמל את הטובים ביותר בסגל האקדמי. הנגיד ציין גם את הצורך בקידום החינוך הטכנולוגי, אשר נזנח בשנים האחרונות ולאור הצורך בבעלי המקצועות הטכנולוגיים.