התשובה של שלמה נחמה לפרויקט של אגסי: מכונית מימן קלה הנוסעת לטווח של 600 ק"מ למיכל
בעוד שי אגסי ועידן עופר עומלים על מיזם התשתית למכונית החשמלית שתנוע, לטענתם, בתוך שנים ספורות בכבישי ישראל, הודיעה היום חברת C.En על פריצת דרך מדעית בקנה מידה עולמי הקשורה למכוניות המונעות על ידי מימן.
פריצת הדרך של המיזם הישראלי-גרמני-רוסי, בראשותו של המדען פרופ' דן אליעזר, מסירה מכשול משמעותי בדרך לייצור המוני של מכוניות שיפעלו באמצעות מימן. הודעתה של C.En מגיעה עם סיומה המוצלח של סידרת ניסויים המחזקת את הערכות קבוצת המדענים כי בידיהם פיתרון לייצור מיכל מימן בטוח וקל למכוניות.
המיזם, נציין, מובל על ידי משה שטרן ופרופ' דן אליעזר ובו שותפים יו"ר בנק הפועלים לשעבר שלמה נחמה, ד"ר יעקב שיינין, חברות השקעה מיפן, קוריאה ורוסיה. בסבב הגיוס האחרון הוערך המיזם ב-50 מיליון דולר.
אחד האתגרים הטכנולוגיים והכלכליים העיקריים המעכבים את פיתוחן של מכוניות הפועלות במימן הוא בעיית אחסון המימן במיכל בטוח וקל בגוף הרכב. הטכנולוגיה הייחודית של C.En נותנת מענה אולטימטיבי ל-3 הבעיות העיקריות של אחסון המימן: משקל, נפח ובטיחות.
על פי תוצאות של למעלה מ-120 ניסויים במשך כ-3 שנים, הוכח כי הטכנולוגיה של C.En מאפשרת אחסון כמות מימן גדולה פי 2 לעומת הפתרונות הקיימים כיום, ותאפשר להגיע לטווח נסיעה של כ-600 ק"מ במכונית בעלת מיכל בנפח של 60 ליטר ובמשקל של 50 ק"ג.
על פי הערכות מומחים מטעם ממשלת קליפורניה, אין כיום טכנולוגיה שצפויה לעמוד ביעדים של משרד האנרגיה האמריקאי לשנתיים הקרובות. עם זאת, מדעני C.En., מציינים כי הטכנולוגיה שבידיהם עומדת כבר היום ביעדים שקבע משרד האנרגיה האמריקני לשנת 2015.
להערכתו של משה שטרן, יזם הפרויקט, סדרת הניסויים אשר בוצעו עד היום, והניסויים המתוכננים להתבצע במהלך 6 החודשים הקרובים במעבדה אירופאית מהמובילות בעולם בתחום המימן, במידה ויצלחו, יהיה בהם כדי להוכיח חד משמעית כי קיימת אלטרנטיבה לאנרגיה חלופית כך שהתלות בדלק העולם הערבי תפחת באופן משמעותי.