המדריך לפוליטיקאי המקוון - ראש הממשלה הבא בפייסבוק

לברק אובאמה כבר יש 200 אלף חברים בפייסבוק, ולהילארי - 100 אלף. "הבחירות הקרובות יהיו הראשונות בהן רשת האינטרנט תשמש כערוץ מדיה שוקק ומשפיע, כפי שראינו שקורה בארה"ב". בקרוב אצלנו?
מנחם יעקובוביץ' |

מסקנות וינוגרד השאירו את המערכת הפוליטית אדישה וכרגע נראה כי ההנהגה הנוכחית צלחה את הצגת הדוח. למרות זאת השחקנים הפוליטיים מתחילים להפשיר ומתכווננים לקראת הבחירות.

מהבלוג של ביבי ועד הסרטון של זהבה גלאון

הבחירות הקרובות יהיו הראשונות בהן רשת האינטרנט תשמש כערוץ מדיה שוקק ומשפיע, כפי שראינו שקורה בארה"ב. עד עתה בארץ נראו רק ניצנים ראשונים עם הבלוג של בנימין נתניהו, סרטון הוידאו המקוון הקריקטוריסטי של ח"כ זהבה גלאון, וכמה כרטיסי פייסבוק של ח"כים. להלן מספר דוגמאות לפוליטיקאי המקוון לאיך אפשר לעשות זאת נכון (וגם לא נכון) באינטרנט.

הוידאו ברשת: לפעמים לטובתך - לפעמים נגדך

הוידאו הוא אחד הכלים החזקים בקמפיינים פוליטיים ברשת כשאפילו מלכת אנגליה העלתה לאחרונה את ברכת חג המולד המסורתית ל- YOUTUBE. הוידאו הפוליטי ברשת מאפשר להעביר מסרים מעט יותר משוחררים ופחות מעונבים.

קליפ ה- "Obama girl" שצץ ברשת יצר אהדה רבה למועמד, ותוצאה דומה יצר גם פרודיה על הסופרנוס שעשו זוג הקלינטונים. הוידאו המקוון גם מספק במה חופשית להעברת מסרים ללא הפרעה של מראיין או מפיק שמסמן לקצר את הדברים. לעומת זאת, קהל היעד שמקבל את המסר מתוך בחירה אישית, יכול להיות הרבה פחות סבלני מכל מראיין למסרים צבועים או מסולפים – בהקשר זה כדאי לראות את מספר ופופולאריות הסרטים שצחקו לדמעות שהזילה הילארי קלינטון בשידור חי בפריימריס האמריקאי.

צריך לזכור כי הוידאו המקוון יכול גם לשרת את המתמודדים האחרים. דוגמא לכך ראינו כאשר סרטון בו נראה המועמד הרפובליקאני לסנאט, ג'ורג' אלן, קורא למתנדב במחנה מתחרה במילת הגנאי "מקאקה" (סוג של קוף מצוי). הסרטון פגע אנושות בקמפיין המוצלח של אלן.

העוצמה התקשורתית של מכונת הבלוגים

אם הוידיאו עושה שימוש במשאבים החופשיים של הרשת, הבלוגים מאפשרים במינימום משאבים להעלות לרשת תכנים התומכים במועמד, מטעמו או בעקיפין. בהתמודדות ב- 2006 על מקום בסנאט בין ג'ו ליברמן לנד למונט פרסמה הבלוגרית מישל מלקין קריקטורה עוקצנית של ג'ו ליברמן מתחבק עם ביל קלינטון. הקריקטורה עוררה הדים רבים, וליברמן החליט לנצל זאת ודרש התנצלות והתנערות מהקריקטורה מצד יריבו הפוליטי.

כל הכותרות

זו רק דוגמא אחת לעוצמה התקשורתית שצוברים הבלוגים. פוליטיקאים השוחים ברשת יכולים לנהל מערך תקשורתי שלם באמצעות בלוגרים מגוייסים מטעם, ולירות מסרים ביריביהם שלא היה ניתן להעביר באמצעי המדיה המסורתיים.

אובאמה אישר אתכם כחברים בפייסבוק?

גם הרשתות החברתיות משנים את הדרך בה מתקשר הפוליטיקאי עם הציבור. ברק אובמה פתח כרטיס בפייסבוק ורשומים בו למעלה מ- 200,000 חברים, להילארי קלינטון – פחות מ- 100,000. שניהם גילו כי הגולשים שמחים ליצור את הקשר הישיר עמם. לאחר שהקשר נוצר בעצם נפתח עבור המועמד ערוץ תקשורת חדש עם הבוחר דרכו ניתן להעביר מסרים, ואף חשוב מכך - לשמוע את דברו.

בישראל עדיין, מלבד בתקופת בחירות, הקשר עם הבוחר הוא דל וההתייחסות היא בעיקר ל"מקורבים". הדבר נראה היטב בבדיקה שערך אתר YNET שהעלתה, כי רוב חברי הכנסת לא הגיבו לדואר אלקטרוני שנשלח אליהם. לא רחוק היום בו יגלו גם הפוליטיקאים הישראלים כי ככל שהגישה אליהם תהיה קצרה יותר, כך הם יוכלו לגייס יותר אהדה ולשמור על אלה שמביעים עניין בצורה טובה יותר.

זמן מסך הוא לא רק טלויזיה

ההזדמנות באינטרנט עבור הפוליטיקאים רק הולכת ומתרחבת, בעיקר עבור אלה הנמצאים בשוליים הפוליטיים ואינם מקבלים "זמן מסך" כמו יריביהם הבכירים יותר. תקשורת דו כיוונית עם הבוחר,נגישות גבוהה לתומכים חדשים, העברת מסרים באופן משוחרר יותר וזמן מסך בלתי מוגבל ימשכו יותר ויותר שחקנים פוליטיים אל הרשת. אולי בבחירות הקרובות נראה עולם פוליטי חדש בקשר עם הציבור.

*הכותב הינו מנכ"ל NetProtek, המפתחת פתרונות שיווק באינטרנט

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה