מניית קבוצת דלק: מהשמועות ועד למסקנות
למרות גישתנו החשדנית כלפי חברות אחזקה, דלק קבוצה, בשליטתו של יצחק תשובה ותחת הנהלתו של אסי ברטפלד, היתה ונותרה בעיננו חברת האחזקות הטובה ביותר במשק הישראלי, עם יכולות ניהוליות-יזמיות יוצאות דופן הן ברמת חברת האם והן בכל החברות המוחזקות. לכך צריך לצרף את הנדיבות העקבית במדיניות חלוקת הדיבידנדים של קבוצת דלק (ממוצע של 6.5%-7% במהלך שלוש השנים האחרונות).
גם אם נשים בצד את השמועות הבאמת חסרות-בסיס של אתמול; החודשים האחרונים גם כך אינם מיטיבים, בלשון המעטה, עם מניית קבוצת דלק. ה"אשמים" העיקריים במצבה הנוכחי של מניית הקבוצה הם: חולשת מרווחי הזיקוק בארה"ב, העושה שמות במניית חברת הבת דלק US; דלק נדל"ן, שמנייתה טרם התאוששה מ"טראומת" ילמולי; ובכלל - חולשתן היחסית של מניות חברות אחזקה בתקופות של שוק דובי.
כיום, ה"קטר" המוביל את כל קבוצת דלק היא דלק רכב, אשר תורמת כיום כמעט 20% לשוויה הכולל של קבוצת דלק. שנת 2007 היתה שנה מצוינת עבור דלק רכב: צמיחה של כ-14% במחזור, ל-4.36 מיליארד שקל, בזכות גידול בשיעור של כ-18% במכירות כלי הרכב (סך הכול 42,536 מכוניות – נתח שוק של כ-22% מסך מכירות כלי הרכב בישראל). שינויים חיוביים בתמהיל המכירות ובשערי מט"ח הביאו לצמיחה חדה הרבה יותר ברווח הנקי – בשיעור כ-56%, ל-426.8 מיליון שקל.
השקת דגמים חדשים בעת האחרונה, דוגמת ה-המאזדה 2, המאזדה 6 החדשה, הפורד מונדיאו החדשה, המיניואנים החדשים מבית פורד – S-Max וה-Galaxi, ואפילו הפורד Edge (SUV) – כל אלו מפיחות אופטימיות רבה לגבי שנת 2008 של דלק רכב. חברה זו, ללא מדיניות דיבידנד מוצהרת, מחלקת דה-פאקטו את כל הרווח שלה כדיבידנד, ועוד מדי רבעון, כך שתשואת הדיבידנד שסיפקה דלק רכב במהלך השנתיים האחרונות עמדה על כ-11% בממוצע.
עיקר שוויה של קבוצת דלק הינו כיום סחיר, כלומר כ-80% מן השווי של הקבוצה מורכב מאחזקות בחברות ציבוריות. ואילו ההנחות שלנו לגבי שווי החברות הפרטיות שבהן מחזיקה קבוצת דלק הינן שמרניות למדי: אנו לוקחים את שווייה של דלק אירופה (רשת תחנות דלק וחנויות נוחות במדינות הבנלוקס), וכן את שוויה של חברת הביטוח האלמנטרי האמריקנית רפבליק, לפי מחירי העסקאות של רכישתן. כמו כן, אנו מעניקים שווי חברה משוער של 500 מיליון דולר לחברת ההתפלה IDE – השווי שאנו סבורים שהינו מינימאלי לכל הנפקה פוטנציאלית של IDE בחו"ל.
ועדיין, תחת ההנחות השמרניות הנ"ל, המסקנה המתקבלת היא כי מניית קבוצת דלק נסחרת כיום בדיסקאונט עמוק ביותר על אחזקותיה (כ-43%). אנו מתקשים למצוא הצדקה לדיסקאונט זה, ההופך לגישתנו את קבוצת דלק לאחת ההשקעות הזולות והאטרקטיביות ביותר במדד המעוף בימים אלו.
* הכותב הוא אנליסט בבית ההשקעות לידר שוקי הון.
* אין בסקירה זו משום המלצה לקנות את הנייר או למוכרו והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד