עליית מחירי חומרי הגלם והחשבון שלכם בסופר
לאחרונה הודיעו מספר יצרניות מזון על התייקרות נוספת של מוצריהן לאור המשך התייקרות הסחורות החקלאיות. התייקרות הסחורות הביאה להתייקרות חו"ג בתעשיית המזון בישראל ובעולם ומכבידה על עלויות ייצור המוצרים, המתגלגלות בסופו של דבר למחיר שגובות יצרניות המזון מרשתות השיווק. הרשתות, באותו האופן, חייבות אף הן להעלות את מחירי המוצרים לצרכן. כל זאת, לאור העובדה שאף אחת מהשחקניות אינה יכולה לספוג את התייקרויות חו"ג לאורך זמן.
אחד הקשיים הבסיסיים שבהעלאת מחירים הינו החשש מפני ירידה בביקוש למוצר ועלייה בביקוש למוצרים תחליפיים. בנוסף, התחרות העזה בענף קמעונאות המזון בישראל וריבוי סניפי ה- Heavy Discount (סניפים הממוצבים ברמות מחירים נמוכות), יוצרים לחץ של הקמעונאים על יצרניות המזון על מנת למנוע עליות מחירים. ולבסוף, כיוון שמחירי חו"ג נמצאים במגמת עלייה מתמשכת, לא די בהעלאת מחירים חד פעמית, אלא יש לבצע עדכון למחיר מעת לעת. אוסף הסיבות שמנינו עד כה מציב את יצרניות המזון בפני קשיים גדולים בעיתות של התייקרות חו"ג – האם, מתי ובכמה יוכלו לייקר את מחירי המוצרים.
אף על פי כן, ישנן מספר דרכי התמודדות עם קשיים אלה. ראשית יש לציין, כי בתקופות של עליות מחירי חו"ג הנושא עולה על סדר היום הכלכלי והצרכני בתדירות גבוהה יחסית, ונראה כי ציבור הצרכנים מבין כי עליות המחירים הינן בלתי נמנעות.
כפתרון לטווח הקצר - בינוני, מבצעות יצרניות המזון עסקאות הגנה, אשר "מקבעות" את המחיר לתקופה קצובה ומכניסות מידה של וודאות ותכנון בתהליך הייצור. פעילות משלימה לעסקאות ההגנה היא תכנון קפדני של מדיניות המלאי בהתאם לצפי ביקושים ולצפי עליות המחירים. יישום מהלכי התייעלות תפעולית מהווה דרך התמודדות מקובלת: ייעול הייצור ע"י טכנולוגיות מתקדמות, השקעה במחקר ופיתוח מוצרים וניצול יתרונות לגודל ברכש חו"ג, בייצור ובשיווק. לדוגמא, ליצרניות המזון הגדולות, ישנן יכולות לעקוב אחר התפתחויות טכנולוגיות חדשניות בייצור וליישמן בקווי הייצור שלהן. בשל היתרונות לגודל, יישום טכנולוגיות אלה כדאי יותר, ורכש חו"ג עשוי להיות אף זול יותר. ההתייעלות התפעולית באה לידי ביטוי גם במהלכי כינוס מותגים, כך שמספר רב של מוצרים מתקיימים תחת שם מותג אחד. במצב כזה, מאמצי הפרסום והשיווק מתרכזים במותג אחד, שהוא למעשה "סל של מוצרים", כך שסך הוצאות הפרסום והשיווק לכל מוצר קטנות.
גם לעוצמת המותגים של יצרניות המזון ישנה חשיבות גדולה בתקופה של עליות במחירי חו"ג, משום שמותגים "חזקים" הינם בעלי ביקוש קשיח יחסית, שמאפשר להעלות את המחיר על פי הצורך. לרוב, מותגים אלה ייחודיים ובלתי ניתנים לחיקוי, כך שהתחרות מול מוצרים תחליפיים קטנה. כפועל יוצא מכך, יצרניות המזון הגדולות, בעלות המותגים ה"חזקים" מחזיקות בכח מיקוח רב משקל מול רשתות השיווק.
לבסוף, עוצמת המותגים, לצד הקיטון בתלות יצרניות המזון ברשתות השיווק (לאור התרחבות היצרניות לחו"ל), יוצרים איזון ביחסי הכוחות בין היצרניות לרשתות בפתיחת הסכמי הסחר.
נכתב ע"י משה סני אנליסט מתמחה- תחום רשתות שיווק ויצרניות מזון.