מה זז בבורסות וול סטריט: בואינג לא עומדת בלוחות הזמנים, עסקת נוקיה-נאטבק בסכנה
המניות הגדולות בארה"ב, אלו הנסחרות במדד הדאו ג'ונס ובנאסד"ק 100, מרכזות תשומת לב רבה מסביב לעולם ונסחרות במחזורי מסחר גבוהים ביותר. בסקירה זו ריכזנו את רשימת המניות הבולטות היום:
עסקת נוקיה-נאבטק עלולה לעלות על שרטון העסקה במסגרתה רוכשת נוקיה (סימול: NOK) את חברת המיפוי הדיגיטלי נאבטק (סימול: NVT) עשויה להתבטל במידה ולא תקבל את אישור האיחוד האירופאי.
הרגולטורים באיחוד מעמיקים את חקירתם לגבי המיזוג והאפשרות שהוא מהווה עבירה על חוקי ההגבלים העסקיים של האיחוד. כזכור, נוקיה הודיעה באוקטובר על רכישת נאבטק תמורת 8.1 מיליארד דולר. האיחוד קבע את ה-28 במרץ כתאריך יעד לאישור העסקה, או במידה אם ימצא לנכון, גם להעמיק בחקירת המיזוג. יש לציין כי בעלי המניות של נאבטק אישרו את הרכישה בפגישתם בדצמבר.
מדובר בעסקה השנייה בענף, אחרי שביולי זכתה יצרנית מכשירי ה-GPS טום-טום במרוץ אחרי ספקית שירותי המיפוי טלה-אטלס בעסקה בהיקף 4.2 מיליארד דולר. טום-טום עקפה את המתחרה הגדולה שלה, גארמין (סימול: GRMN), אשר הציעה עבור טלה-אטלס 3.3 מיליארד דולר ולא היתה מוכנה להעלות את תג המחיר. גארמין גם האריכה את ההסכם שלה עם נאבטק לשש שנים נוספות, עם אופציה להארכתו בארבע שנים נוספות. נאבטק מספקת לגארמין את שירותי המיפוי המשתלבים במכשירי ה-GPS שלה.
מייסד בלקסטון גרף 5.13 מיליארד דולר ב-2007
הבעלים והמייסד של קרן ההשקעות הפרטית בלקסטון (סימול: BX), סטיבן שוורצמן, קיבל חבילת הטבות ופיצויים בהיקף מדהים של 5.13 מיליארד דולר בשנת 2007. זאת על פי דיווחים שהגישה החברה ל-SEC.
שוורצמן, אשר מוקדם יותר השבוע הודיע על תרומה של 100 מיליון דולר לספריה העירונית של ניו יורק, קיבל משכורת בסיס בהיקף 350 אלף דולר בלבד ב-2007 ולא זכה לשום בונוסים. אולם, שוורצמן קיבל מניות בהיקף 4.77 מיליארד דולר, כחלק מהנפקתה הראשונית של החברה במהלך 2007. מתוך המענק, מיליארד דולר כבר הוענקו לשוורצמן בעוד שהיתרה תשולם לו במענקים שווים בארבעת השנים הבאות.
בנוסף, שוורצמן קיבל חלוקת רווחים בהיקף 309.6 מיליון דולר במזומן על רקע ביצועי קרן ההשקעות וכן 40.6 מיליון דולר במזומן על רקע הישגי המאזן בסוף השנה. כל המספרים לקוחים מהדו"ח השנתי שהגישה בלקסטון לרשות לניירות ערך.
בואינג צפויה לספק רק 45 מטוסי דרימליינר ב-2009
החברה (סימול: BA) צפויה להוביל לא יותר מ-45 מטוסי דרימליינר, הדגם החדש והמתקדם שלה, בשנת 2009, הרבה מתחת לתחזיתה המוקדמת של החברה להובלת 112 מטוסים. העיתון 'סיאטל טיימס' פרסם את הידיעה תוך ציטוט לקוחות פוטנציאליים של בואינג ואנליסטים במהלך ועידה המתקיימת באורלנדו בפלורידה.
כבר באוקטובר הודיעה בואינג כי תספק רק 109 מטוסים, על רקע כשלים ועיכובים בשרשרת ההפצה, אשר גרמו לה גם לעכב את טיסת הבכורה של המטוס. החברה ציינה כי לא תוכל לפרסם עדכון עד סוף הרבעון הראשון של השנה. העיתון מדווח כי בכירים בתעשייה מצפים להמשך הבעיות ועיכובים באספקת המטוסים, הרבה יותר ממה שבואינג מוכנה לחשוף.
בעקבות הדיווח נסחרות מניותיה של בואינג בירידה של כ-1.4% בבדיקה אחרונה. מניותיה של בואינג איבדו יותר מ-16% מתחילת השנה.