מניות היתר: שינוי מהיר במניית אינטרנט קטנה

נתלי גוטליב, אנליסטית מניות היתר בבית ההשקעות IBI, על השינוי בבבילון
נתלי גוטליב |

חברות, מטבען, הן דינאמיות. לא כולן נשארות באותו תחום פעילות. חלקן מחפשות להן במרוצת השנים תחומי פעילות נוספים, לרוב רווחיים יותר, כניסה לתחומי פעילות חדשים או הרחבת הפעילות לתחומים משיקים. לפעמים החברות עוטפות את השינוי בעטיפה יפה שנקראת 'שינוי אסטרטגי' ומשאירה אותנו האנליסטים לחכות ולראות מה יוליד יום.

מעט החברות שמודיעות על שינוי אסטרטגי שכזה, מצליחות להביא קבלות כבר בתקופה קצרה. אני יודעת מניסיוני כאנליסטית, שכאשר חברה מספרת לי על 'שינוי אסטרטגי' וכניסה לפעילויות חדשות, אני לרוב מחכה לראות לאן החברה תיכנס, כמה זה יעלה להם, כמה הם ירוויחו ובעיקר – כמה הם יפסידו עד שיצליחו להעמיד את ה"שינוי האסטרטגי" הזה על הרגליים, לפני שאני מכניסה למודל הערכת השווי.

לפני חצי שנה התחלתי לסקר את חברת בבילון. חברת תוכנה קטנה, כך היא הייתה לפחות לפני חצי שנה, שבוודאי כולכם מכירים. מפתחת תוכנת מילונים בטכנולוגיה של קליק אחד על העכבר. אז, גולת הכותרת הייתה שהחברה מצליחה להראות צמיחה מתמשכת, ומסוף 06' גם רווח בפעם הראשונה. נחמד. לא יותר מזה.

אבל לפני כמה חודשים השתנתה התמונה עבור בבילון. בעלי עניין חדשים נכנסו לחברה, רעננו את שורותיה, הכניסו עובדים בעלי רקע אינטרנטי מובהק והודיעו על שינוי אסטרטגי – אנחנו הולכים להיות חברת אינטרנט. בעלי העניין החדשים – קבוצה בראשותו של נעם לניר, מבעלי אמפייר אונליין, כבר ידעו אינטרנט מימיהם, ויותר מכך – ידעו גם איך לעשות כסף מאינטרנט. כך שקרדיט כבר קיים. כמה שבועות לאחר כניסת בעלי הבית החדשים, הודיעה החברה על מיסוד הקשר עם גוגל לקשר ארוך טווח ומחייב של שיתוף פעולה בתחום החיפוש והפרסום המקוון. לאחרונה הודיעה בבילון כי קשר זה כבר מניב להם הכנסות, שברמה שנתית מסתכמות ב- 2 מיליון דולר. בהחלט קבלות ראשונות לשינוי האסטרטגי.

עוד שינוי באסטרטגיה מתייחס לאופן המכירה של מוצר התוכנה. היום אתר האינטרנט של בבילון נהנה מחשיפה של 60 מיליון גולשים בשנה מכל העולם, וכאשר מגיע הלקוח הפוטנציאלי, כל מה שנשאר לו לעשות זה להוריד את התוכנה ולהשאיר את מספר הויזה שלו. מיותר לציין שלא כל ה- 60 מיליון גולשים ממהרים לשלוף את הויזה מהארנק. בפועל - פרומיל בקושי. אז מה עושים עם כל ה- 59.999 מיליון גולשים שהולכים לאיבוד בתהליך? איך הופכים גם אותם לכסף? גם על זה חושבים בבבילון, וגם זה מהווה חלק מהאסטרטגיה העתידית של החברה. היכולת לייצר הכנסה משמעותית מאותם 99% מהגולשים שלא רכשו את התוכנה, מבלי לפגוע בהכנסות החברה ותוך המשך הצמיחה במכירות, יאפשר לבבילון בעתיד להתפרנס בכבוד גם מפעילות בשווקים המתפתחים, כמו סין והודו, בהם יש דרישה גבוהה למוצרי התרגום.

השינוי הזה קורה מהר בבבילון. כבר בדוחות לסיכום 2007 דיווחה החברה על הכנסות ראשונות מתחום הפרסום באינטרנט. לדעתנו, שינוי זה גם מחייב שינוי בחשיבה של המשקיע, ששואל את עצמו – איך להתייחס לחברה? האם זו חברת תוכנה או חברת אינטרנט? ואם רוצים להשוות לחברות דומות – איזה חברות רלוונטיות להשוואה? האם גוגל הבינלאומית או תפוז המקומית? בהקשר זה, גם יש לבחון את המכפילים. הרי חברות תוכנה נסחרות במכפילים נמוכים יותר מאשר חברות אינטרנט וגם את שיעורי הצמיחה, שלרוב גבוהים בהרבה בחברות אינטרנט מאלו שנותנים לחברות תוכנה.

כל הכותרות

חברות אינטרנט נסחרות היום במכפילים מטורפים. יאהו נסחרת במכפיל של 67 וגוגל במכפיל 23 לתוצאות 08'. המכפיל לתעשייה (ספקיות תוכן באינטרנט) עומד על 23.

ובבילון שלנו? אנו מעריכים כיום את החברה לפי מודל DCF שמרני, ולפיו, החברה נסחרת במכפיל 17 על התוצאות החזויות ל- 08'. שנה זו להערכתנו אינה שנה המייצגת את פעילות החברה ולמעשה 09' אמורה להיות השנה שבה בבילון צפויה להיות חברת אינטרנט אמיתית. יתכן ואז הראיה שלנו על החברה תשתנה ככורח המציאות, החברה תהיה ראויה למכפילים של חברות אינטרנט בינלאומיות ואז – השמיים הם (כמעט) הגבול.

* הכותבת היא אנליסטית מניות היתר בבית ההשקעות IBI.

* אין בסקירה זו משום המלצה לקנות את הנייר או למוכרו והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד. קבוצת IBI פועלת כעושה שוק במניית החברה הנסקרת בסקירה זו

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה