מניות היתר: גדות מיכליות והצעת הרכש

נתלי גוטליב, אנליסטית מניות היתר בבית ההשקעות IBI, מסתכלת על חברת
נתלי גוטליב |

עד סוף 06' הייתה גדות מיכליות חברת מסחר ישראלית בכל רמח איבריה. החברה המשפחתית עסקה בשיווק והפצת כימיקלים בישראל באמצעות מסוף הכימיקלים שברשותה בחיפה ובנוסף עסקה במתן שירותיה הובלה ולוגיסטיקה בים וביבשה. בסוף 06' החליטה החברה לעשות את הצעד המשמעותי ביותר – ולרכוש את חברת BAX שעוסקת בשיווק כימיקלים במערב אירופה.

ההיגיון אמר – "שכפול" המודל הישראלי לאירופה. BAX הביאה מחזור הכנסות ענק, אבל רווחיות – אפסית, וגדות התחילה בעבודה הקשה של שיפור רווחיותה של BAX. הסיפור חזר על עצמו שנה לאחר מכן, כשגדות רכשה מקבץ חברות לוגיסטיקה, VLS במערב אירופה, אשר תפקידן להשלים את שירותי שיווק והפצת הכימיקלים של BAX באירופה. גם כאן, הביאה VLS מחזור הכנסות מרשים, עם רווחיות אפסית, ושוב עומדת גדות למבחן שיפור שיעורי הרווחיות, כאשר את המבחן הקודם, זה של BAX, טרם השלימה גדות בהצלחה.

ואם זה לא מספיק מהפכות בתקופה קצרה, בסוף 2007 הודיעה חברת אמפל, שבשליטת יוסי מיימן, על רכישתה של גדות מיכליות מידי משפחת יוחננוף, והוצאת גדות מ"חיק המשפחה". חברת האחזקות אמפל, שמחזיקה בין היתר 12.5% בספקית הגז הטבעי EMG בשותפות עם מצרים, חיפשה זמן רב זרוע פעילות נוספת וצומחת, שבאה בדמות גדות מיכליות. השוק קיבל את החדשות כבשורות טובות לחברה, וכפוטנציאל לצמיחה נוספת בגדות, ומניית גדות זינקה בתגובה בכ- 9%.

אולם, מאז רכישתה של גדות ע"י אמפל, מדווחת גדות על תוצאות חלשות – זה הרבעון השני ברציפות. חלק מהתוצאות החלשות נבעו מאירועים שלא בשליטת החברה (דולר נמוך, מחירי דלק וכו') וחלק מאירועים שבשליטת החברה. ברבעון הרביעי היה זה תחום ההובלה הימית (כ- 20% מהכנסות החברה) שהביא את החברה להציג שחיקה משמעותית ברווח הגולמי וירידה חדה ברווח התפעולי. תחום ההובלה הימית סבל ברבעון הרביעי ממחירי האנרגיה העולים, ממסעות ימיים שלא היו בתפוסה מלאה, וחוזי הובלה שלא הוצמדו באופן מלא למחירי הדלקים. אילולא החברה הייתה מוכרת ספינה ברבעון הרביעי, הייתה גדות מציגה הפסד נקי. ברבעון הראשון שוב הציגה גדות דוח חלש – הפעם ה"אשם" היה תחום שיווק הכימיקלים, שהירידה החדה בשער הדולר לאורך התקופה הביאה לשחיקה ברווחיות הגולמית. לזה נוסף תחום הלוגיסטיקה (VLS) שהגדיל משמעותית את הכנסותיה של גדות, אבל הביא לשחיקה נוספת ברווחיות (המגזר מאופיין בשיעורי רווחיות נמוכים כאמור). גם תחום ההובלה הימית לא התאושש באופן מלא ברבעון זה, וממשיך לסבול ממחירי הדלקים הגבוהים שנמצאים במגמת עלייה לצד הפעלת קווים לא רווחיים. למעשה, מאז רכישת גדות ע"י אמפל, איבדה המניה כ- 30% משוויה.

גדות היום מתמודדת עם בעיות במספר חזיתות – המשך שיפור הרווחיות של שיווק הכימיקלים באירופה (החברה שנרכשה בסוף 06'), תחילת עבודה בשיפור שיעורי הרווחיות של חברת הלוגיסטיקה שנרכשה בסוף 07' עד להטמעתן המלאה של שתי החברות הללו בתוך הקבוצה, לצד שיפור התוצאות בתחום ההובלה הימית. אין ספק – שמדובר במשימות מאוד לא פשוטות, שדורשות תשומת לב ניהולית וצעדי התייעלות.

מעבר לכל אלה, צריך להסתכל גם על התמונה הגדולה יותר – תחום שיווק הכימיקלים ממשיך ליהנות מצמיחה, גם בישראל וגם באירופה, קיים ביקוש הולך וגובר להובלה ימית של כימיקלים ובעל הבית החדש - אמפל נותן גב חזק ומהווה שותף מעניין בעל פוטנציאל להרחיב את עסקיה הבינלאומיים של גדות בעיקר בזכות יצירת קשרים עם חברות עולמיות המובילות בתחומי האנרגיה והכימיקלים. אם תצליח גדות להתגבר על הקשיים הרבים ולהעביר בהצלחה מהפכת התייעלות בכל הקבוצה, יתכן כי קיים פוטנציאל השבחה בגדות, פוטנציאל שנמצא בתחילת דרכו. עדות לכך אפשר לראות בהצעת הרכש שהציעה השבוע אמפל לכ- 15% ממניות גדות מיכליות.

כל הכותרות

מאת: נתלי גוטליב, אנליסטית מניות היתר בבית ההשקעות IBI

** אין בסקירה זו משום המלצה לקנות את הנייר או למוכרו והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד. קבוצת IBI פועלת כעושה שוק במניית החברה הנסקרת בסקירה זו **

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה