זרקור על מניית יתר: כשאלומיניום מוכר
אפשר להתחיל מהשורה התחתונה. הסיפור של חברת קליל הוא סיפור של מהפך ושיפור מתמשך בתוצאות הכספיות לצד יצירת מותג בתחום הבנייה.
חברת קליל הוקמה ב- 1950. ממפעלה בכרמיאל עוסקת החברה בפיתוח, ייצור ושיווק מערכות אלומיניום לבנייה ולתעשייה, יצור ומכירת פרופילים לשימוש תעשייתי עפ"י דרישת הלקוח. בנוסף לחברה פעילות ייצור ומכירה של תריסים וארגזי תריס. לקוחות החברה – בנייה פרטית, שיפוצים, מבנים למגורים (בנייה רוויה), מבני ציבור, מבנים מסחריים ומגדלי על יוקרתיים.
מי שיסתכל על הדוחות של קליל משנת 2003, לא יאמין שמדובר באותה חברה. את 2003 סיימה קליל עם הפסד תפעולי של 3 מיליון שקל והפסד נקי של 25 מיליון שקל. גם 2004 לא הביאה בשורות, ולמרות שהרווח התפעולי היה חיובי, שוב סיימה החברה את השנה עם הפסד נקי של 26 מיליון שקל. בשנה זו החלו בתוכנית התייעלות במפעל, שכללה סגירת פעילות חברת בת, שהייתה אחראית לעיקר ההפסדים. 2005 נפתחה ברגל ימין, והחברה לצמצם את הפסדיה, כך שבסיכום שנתי ההפסד הנקי עמד על כ- 2 מיליון שקל בלבד. 2006 זה סיפור אחר – השנה הסתיימה עם רווח נקי של של 48.5 מיליון שקל. לא חברים, אין כאן טעות הקלדה, אבל למען ההגינות נציין כי הרווח הנקי הושפע גם ממימוש מקרקעין בסך 34 מיליון שקל, אבל, אפילו אם מנטרלים את עסקת הנדל"ן הזו, שלא קשורה לעסקי האלומיניום, מגיעים לרווח נקי של 14.7 מיליון שקל - יפה לכל הדעות.
2007 עמדה בסימן המשך המגמה החיובית, והסתיימה עם רווח נקי של 19.2 מיליון שקל, ללא 'עסקות נדל"ן' או רווחים חד פעמיים– רווח נקי אמיתי מפעילות. המגמה החיובית נמשכת גם לתוך 2008, וגם תוצאות הרבעון הראשון עמדו בסימן של המשך שיפור בתוצאות החברה. לאורך כל התקופות הללו הציגה החברה צמיחה בהכנסותיה, תוך שמירה על הוצאות ברמה קבועה יחסית. מתחילת השנה הציגה החברה תשואה של 8.6% ובחודש האחרון תשואה של 14.2% בעקבות דוחות טובים לרבעון הראשון.
איך הם עושים את זה?
עסקי הפרופילים ומערכות אלומיניום לבנייה מגלגלים בישראל מחזור שנתי מוערך בסך של כ- 200 מיליון דולר, מתוכו לקליל נתח שוק של 25%. ישנם יצרנים נוספים, שמחזיקים בנתחי שוק גבוהים (לא יותר מקליל), אולם קליל הם המותג היחידי הידוע בארץ בתחום האלומיניום. קליל הצליחו לעשות שינוי חשיבה ולמעשה ליצור ביקושים גבוהים למוצרים שלהם דרך פרסום לצרכן הסופי, וזאת דרך פרסומות, יצירת מגוון אופנתי וחדשני ביותר למוצריה, הקמת מרכזי תצוגה ומתן דגש על שירות לקוחות ואחריות למוצרים.
למעשה – קליל הצליחה להפוך את פתרונות האלומיניום שלה לאמירה אופנתית. המכירות מתבצעות בפועל למנהלי הפרויקטים ולסיטונאי האלומיניום, ויצירת הביקוש "מלמטה" מביאה לכך, שהלקוח הסופי יותר ויותר מבקש מהאדריכל שלו מערכות אלומיניום של קליל. האסטרטגיה הזו מוכיחה את עצמה – קליל מחזיקה נתח שוק של 50% משוק השיפוצים.
גם את תחום המגדלים ובנייני המגורים היוקרתיים לא הזניחה קליל, ואליהם ניגשת החברה דרך שת"פ עם אלקואה, שעוזר למיצוב מוצרי קליל ברמה בינלאומית, כאשר המטרה העיקרית – להשתלב במכרזים על קירות המסך במגדלי היוקרה הקמים בת"א. שוק קירות המסך צומח בקצב מהיר ונותן הזדמנות לצמיחה מהירה בהכנסות החברה תוך התמקדות בפעילות בפלח לקוחות יוקרתי.
אבל אי אפשר להתעלם מהסיכונים. הסיכון העיקרי שניצב כיום מול החברה נעוץ בהשענות על השוק המקומי בלבד. מערכות האלומיניום שקליל מציעה אינן מערכות פשוטות או "זולות", ולכן לא מתאימות לקהל ה- MASS MARKET. עיקר לקוחות החברה שלא במגזר התעשייתי הם בסקטור הפרטי – המשפצים והמשדרגים, ולכן – אם יהיה מיתון מתמשך, יתכן שמשפצים יעדיפו להסתפק במערכות אלומיניום גנריות (אם ישפצו בכלל...) והבונים בבנייה פרטית יבנו פחות (אם יבנו בכלל...). נציין כי לקליל יש פעילות באנגליה, אך הכנסותיה מהוות פחות מ- 10% מהכנסות החברה, ולכן עוד מוקדם לומר כי לחברה זרוע פעילות משמעותית בחו"ל.
להערכתנו, החברה תמשיך ליהנות מביקוש גובר למוצריה, זאת בהינתן סביבה כלכלית חיובית, במיוחד ברובד העליון של המשפצים והבנייה היוקרתית.
מאת: נתלי גוטליב, אנליסטית מניות היתר של בית ההשקעות IBI
** אין בסקירה זו משום המלצה לקנות את הנייר או למוכרו והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד. קבוצת IBI פועלת כעושה שוק במניית החברה הנסקרת בסקירה זו **