סקר התאחדות התעשיינים: התיסוף בשקל גרם לפיטורים ב-31% מהחברות התעשייתיות במחצית השנה
מממצאים ראשוניים של סקר התאחדות התעשיינים בנושא השפעת התיסוף על חברות התעשייה, עולה כי 31% מחברות התעשייה פיטרו עובדים בשל התיסוף במחצית הראשונה של 2008 . במחצית השנייה של השנה צפויה החרפה ו-50% מהחברות יאלצו לפטר עובדים בשל התיסוף.
כ-96% מהחברות דיווחו על ירידה כמותית או קיפאון בייצוא בשל שער החליפין. עוד עולה מהסקר כי מתוך החברות שפיטרו עובדים, 35% הן חברות של תעשייה מסורתית ו-17% חברות היי טק.
"בהתייחס למחצית השנייה של השנה, מתוך החברות שציינו כי יאלצו לפטר עובדים בשל השקל החלש, 50% הן חברות מסורתיות, 36% הן חברות היי טק ו-53% הן חברות מענפי התעשייה האחרים". מציין רובי גינל, ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים.
48% מהחברות היצואניות שהשתתפו בסקר, דיווחו כי חלה ירידה במכירותיהן לייצוא, ו-48% מהחברות דיווחו על קיפאון במכירות לייצוא, בשל התיסוף בשקל. לעומתן 4% מהחברות ציינו כי חלה עלייה כמותית ביצוא. בחלוקה לפי ענפים מתברר כי מתוך החברות שדיווחו על ירידה בייצוא בשל הדולר החלש, 57% הם מהמפעלים המסורתיים, 42% מפעלי ההיי-טק ו-46% משאר הענפים.
לדברי גינל, קרוב ל-60% מהחברות שהשתתפו בסקר צופות כי תחול ירידה במכירותיהן לייצוא בשל הדולר החלש ורק 1% מהחברות צופות גידול. מניתוח ענפי מתברר כי מתוך החברות הצופות פגיעה בייצוא, 61% הן חברות מסורתיות, 45% חברות הייטק ו-58% משאר הענפים.
גינל מציין, כי נתונים אלו מחזקים את הטענה כי יצוא החברות המסורתיות, המתאפיינות בשולי רווח קטנים וביתרון תחרותי נמוך, נפגע באופן חד יותר מהשחיקה בכושר התחרות, בהשוואה לחברות ההיי-טק עתירות החדשנות, להן יכולת תחרותית טובה יותר בזירה הגלובלית.
עוד עולה מהסקר כי לגבי השפעת התיסוף על המכירות לשוק המקומי במחצית הראשונה, 27% מהחברות מדווחות על ירידה במכירותיהן, 63% על קיפאון ו-10% על גידול במכירות.
מניתוח ענפי מתברר, כי דווקא בקרב חברות ההיי-טק נמצא שיעור גבוה יחסית של חברות המדווחות על פגיעה במכירות לשוק המקומי במחצית הראשונה של השנה. מדובר ב-33% מחברות ההיי-טק, לעומת 19% מהחברות המסורתיות ו- 29% בקרב יתר ענפי התעשייה. .
למחצית השנייה של השנה 30% מהחברות צופות כי תחול ירידה במכירותיהן לשוק המקומי בשל התיסוף, ו- 6% צופות גידול. מניתוח ענפי עולה כי מתוך החברות הצופות ירידה במכירות לשוק המקומי, 36% הן חברות היי-טק, 26% חברות המסורתיות ו-30% משאר הענפים.
הסקר בוצע בקרב 116 חברות מענפי תעשייה שונים, כאשר 90% מהן יצואניות.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה