גיל בשן על אל-על: "השווי הנוכחי הוא בדיחה"
מניות של חברות התעופה בכל העולם, וגם בוול סטריט, סבלו בשנה האחרונה מהמפולת בשווקים ומהזינוק המדהים במחירי הנפט שהגיעו ביולי לשיא של 147 דולר לחבית.
עם זאת, בחודשים האחרונים נרשמה התאוששות במניות התעופה המובילות בארה"ב, כגון קונטיננטל איירליינס (סימול: CAL), או דלתא איירליינס (סימול: DAL). מחיריהן כיום גבוהים בעשרות אחוזים לעומת השפל שסימנו מניות אלה בחודש יולי השנה. מניית אל על, מנגד, המשיכה לצנוח בחודשים האחרונים ואיבדה עוד כמעט 50% משוויה.
בשיחה עם Bizportal אומר גיל בשן, אנליסט בבית ההשקעות איי.בי.איי כי מחיר המניה כיום הוא בדיחה. השווי הנוכחי, כ-360 מיליון שקל, זה בערך השווי של 2-3 מטוסים. בנוגע לנפילה של המניה בחודשים האחרונים אומר בשן כי צריך להסתכל על המניה בטווח זמן ארוך יותר, שנה-שנתיים, ולא להתייחס לתקופה קצרה יחסית.
"דווקא אל-על בנויה טוב יותר מהחברות האמריקאיות, שתלויות מאוד בשוק הפנימי בתוך ארצות הברית. בישראל, שהיא כידוע מדינה מוקפת אוייבים, גם אם תהיה ירידה מסויימת בטיסות עדיין לא תהיה עצירה מוחלטת".
"החברות האמריקניות בדרך כלל מפסידות, לעומת החברות במזרח הרחוק שבדרך כלל רווחיות. הבעיה עם אל-על שבתקופות בהן אי הוודאות גבוהה היא "חוטפת" כי היא נתפסת כחברה בעלת רמת סיכון גבוהה. כיום, כשצריך כסף, נזילות ובטחון יחסי נוטים להיפטר ממניות כמו אל על, ללא כל קשר למחיר".
אל-על תפרסם תוצאות ביום רביעי השבוע ובשן מעריך כי החברה עדיין תפגע ממחיר הנפט הגבוה. "אל-על ביצעה גידור על מחירי הנפט ולכן הבועה שהיתה תמשיך להשפיע על החברה ברבעון האחרון וכנראה ברמה מסויימת גם ברבעון הרביעי של השנה".
אל על דיווחה על הפסד של 11 מיליון דולר והכנסות של כ-557 מיליון דולר ברבעון השני של 2008, בהשוואה לרווח של 16.6 מיליון דולר במחזור של 453 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2007. ההון העצמי של החברה בסוף יוני השנה עמד על 334 מיליון דולר.