הראל פיננסים על הריבוע הכחול: במצב הנוכחי שינוי ארגוני הוא מהלך מחויב מציאות

האנליסט ערן יונגר חוזר על המלצת "משקל שוק" עם מחיר יעד של 39 שקל, הגבוה בכ-30% ממחירה של המניה בבורסה
קובי ישעיהו |

בעקבות פרסום הדוחות של רבוע כחול בשבוע שעבר עדכן האנליסט ערן יונגר והראל פיננסים את המלצתו לגבי המניה.

כפי שציינו בעבר, אומר יונגר, "חולשתה התפעולית של הרבוע הכחול טמונה בביזור רב של חברות, מותגים, מטות ומרכזים לוגיסטיים, דווקא מתוך נקודה זו אנו סבורים כי יתרונה של החברה הוא עמדת המקפצה עליה היא ניצבת. התוצאות החלשות של הרבעון השלישי הוכיחו כי קביעת אסטרטגיה ארוכת טווח אשר כוללת את כל מותגי החברה ודרכים להתמודד עם הירידה במכירות הינה מחויבת המציאות".

יונגר חוזר על המלצת "משקל שוק" עם מחיר יעד של 39 שקל, הגבוה בכ-30% ממחירה של המניה בבורסה. ההמלצה עשויה להיבחן מחדש עם יישום התהליכים הארגוניים עליהם הצהירה החברה.

בהראל מציינים כי תוצאות הרבעון השלישי משקפות צמיחה אורגנית של כ- 3% בלבד. וירידה ריאלית של כ – 5%-6%. למרות השיפור הנאה במרווח הגולמי רשמה החברה מרווח תפעולי של – 3.1%, זאת לעומת מרווח של כ- 3.8% ברבעון המקביל.

להערכת יונגר, הצמצום במרווח התרחש כתוצאה מגידול חד בהוצאות הפרסום ברבעון זה, הן מפאת החגים והן מתחרות הנובעת מהשקת "יש" של שופרסל היא שהביאה לגידול בהוצאות התפעוליות.

הנהלת החברה הכריזה על מהלך אסטרטגי אשר אמור להביא את החברה למוכנות טובה יותר להתמודדות עם ההאטה בצריכה ועם מתחרותיה. מהלך זה אשר יכלול כבר בחודש דצמבר, השקת רשת HD ומותג פרטי עשויה להביא, להערכת יונגר, לגידול בהכנסות ובמרווחים. מהלכים נוספים שעליהם הכריזה החברה, וחלקם ראינו בדמות הצעת הרכש, כוללים איחוד מותגים, איחוד מרכזים לוגיסטיים ושדרוג מרכזים לוגיסטיים קיימים. כניסתו של מנכ"ל חדש לקבוצה (מאי 2008) וייצוב השדרה הניהולית עשויים להביא לגיבוש אסטרטגיה אחת לטווח ארוך.

לאור תוצאות הרבעון ומיצובה של החברה עם הכניסה להאטה הכלכלית, החליט יונגר להפחית את תחזיות הצמיחה והמרווח. מעמדה של החברה בשוק קמעונאות המזון תלוי רבות בהצלחת מהלכי הרה-ארגון והחזרת הקונים לחנויות.

איחוד מכירות נעמן החל מהרבעון הרביעי לשנת 2007 ואיחוד מכירות עדן טבע הביאו את החברה להציג שיעור צמיחה של כ- 6.2%. (כ–1.936 מיליארד שקל). גידול החברה בחנויות זהות עומד על כ–0.6% בלבד. בהראל מעריכים כי בנטרול מכירות נעמן אשר הסתכמו ברבעון זה בכ- 81 מיליון שקל, צמיחה החברה בשיעור של כ- 3.2%. עליית מחירי המזון ברבעון הנוכחי בשיעור של כ 13% לעומת הרבעון המקביל, מביאה לצמיחה ריאלית שלילית של כ- 6.5%.

החברה עדיין מתמודדת עם החרם החרדי וברבעון זה גם עם השקת רשת HD מתחרה של רשת שופרסל. בהראל סבורים כי במצבה הנוכחי של החברה שינוי ארגוני עליו הצהירה החברה לפני כחודש הוא מהלך מחויב מציאות.

המרווח הגולמי של החברה עמד ברבעון השלישי על כ- 27.8%, זאת לעומת מרווח של כ–26.3% ברבעון המקביל. יונגר מעריך כי העלייה החדה שנרשמה במרווח הגולמי נבעה בעיקר מתוצאות נעמן (מרווח גולמי של כ- 50%) ומתוצאות פעילות עדן טבע אך גם משינוי בתמהיל מכירות הפורמטים.

החברה הציגה רווח ומרווח תפעולי נמוכים מהרבעון המקביל. המרווח התפעולי עומד ברבעון על כ-3.1%, זאת לעומת מרווח של כ- 3.8% ברבעון המקביל. רמת ההוצאות התפעוליות עלתה מרמה של כ- 22.5% מהמכירות לרמה של כ- 24.7% מהמכירות. יונגר מציין כי הוצאות פרסום כמענה להשקת הרשת המתחרה העלו את ההוצאות מעל הרמה המצופה.

כמו כן, שינויים בסניפי הרשת הן לקראת השקת הרשת החדשה בדצמבר והן לשם תהליכי התייעלות הביאו את החברה לרשום עליה ברמת ההוצאות. להערכתו אנו צפויים לראות המשך עליה ברמת ההוצאות וירידה במרווח התפעולי, זאת לאור מהלכים נוספים אותם מבצעת ותבצע הרשת בסניפיה במהלך הרבעונים הקרובים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה