יובל בן זאב על דלק רכב: הרבעון הרביעי אבוד אבל ברבעון הראשון של 2009 כבר נראה התאוששות

"הרווח הצפוי ברבעון הרביעי כ-30 מיליון שקל. שנת 2009 תסתיים עם כ-150-160 אלף מכוניות חדשות בשוק ולחברה יהיה נתח שוק של כ-22%"
קובי ישעיהו |

"דוח מסירות רכב חדש שהתפרסם ביום חמישי האחרון היה חלש כצפוי והוא מסמן לנו בברור את הרבעון האבוד של דלק רכב - הרבעון הרביעי של 2008". כך אומר האנליסט יובל בן זאב מכלל פיננסים.

בסוף חודש ספטמבר השנה, אומר בן זאב, נעצר שוק הרכב המקומי בחריקת בלמים. לאחר שבתשעת החודשים הראשונים נמסרו בישראל 167 אלף מכוניות, כ- 18.5 אלף מכוניות בחודש נמסרו בחודשים אוקטובר ונובמבר יחדיו 20 אלף מכוניות בלבד, צניחה חופשית של כ- 45% בהשוואה לממוצע החודשים הקודמים ו- 42% פחות מהתקופה המקבילה אשתקד.

שלוש סיבות עיקריות לעצירת העסקאות בשוק הרכב: תפיסה מוטעית לצפי לירידת מחירים בינואר. הפרסום לו זכתה טיוטת משרד האוצר בדבר הירידה הצפויה במחירים בינואר, הביאה לקיבוע התפיסה בקרב הלקוחות הסופיים (פרטיים ועסקיים): "מחירי הרכב ירדו בינואר, אין סיבה למהר". ההערכות מהשבועות האחרונים צפויים להתברר בקרוב - מחירוני הרכב לא ירדו בינואר ואולי אף יעלו. עם זאת, התקבעות התפיסה בקרב הלקוחות הביאה לעצירת רכישות ולהקטנת התנועה של קונים פרטיים באולמות התצוגה של היבואנים.

הסיבה השניה, אומר בן זאב, היא עמדת המתנה על רקע הזינוק במחירי הליסינג. בחודשיים האחרונים פועלות חברות הליסינג להעלאה משמעותית בתעריפי עסקאות הליסינג והלקוחות נמצאים כרגע בעמדת המתנה לבאות, האם לאמץ את התעריפים החדשים או לבחון חלופות אחרות.

הסיבה לעליית התעריפים פשוטה: החמרת התנאים מצד הגורמים המממנים. המשבר הפיננסי העולמי הביא את הבנקים להחמרת דרישת הבטחונות בגין עסקאות הליסינג והתוצאה מיידית - על מנת לשמור על יחסי כיסוי חוב בעלי שולי בטחון גבוהים יותר נאלצות חברות הליסינג להעלות את המחיר. ללא העלאה זו אין די שולי בטחון בעסקת המימון, אין מימון ואין ליסינג. לכן, בסופו של דבר נראה כי עסקאות הליסינג יתייקרו בשיעור חד של 15%-20% (גם הארכת עסקאות קיימות אל תוך שנה 4 צפויה לכלול התייקרות תעריפים).

והסיבה השלישית לדעת בן זאב היא מיתון ופגיעה בבטחון הכלכלי. אין ספק כי כאשר הבטחון הכלכלי במשק נפגע, הלקוחות עוצרים לחשוב שנית על החלפת הרכב.

התוצאה - עצירה בשוק הרכב. 10,000 מכוניות חדשות בחודש. זו התמונה הקשה ביותר, קצב של 120 אלף מכוניות בשנה, מעט מתחת לשפל של שנת 2002. להערכת כלל פיננסים, שנת 2009 תסתיים עם כ-150-160 אלף מכוניות חדשות וכבר ברבעון הראשון של השנה הבאה נראה קצב מכירות שונה לחלוטין מזה של הרבעון הרביעי השנה. לדלק רכב יהיה נתח שוק של כ-22%.

סך המכירות ברבעון הרביעי צפוי להסתכם בכ- 5,000-6,000 מכוניות בלבד, נתח שוק של 17%-20%. ההכנסות צפויות להצטמק בכ- 50% בהשוואה לרבעון מקביל אשתקד, והרווח הנקי, אשר הסתכם ברבעון המקביל אשתקד בכ- 100 מיליון שקל ייחתך לכ- 30 מיליון שקל בלבד.

ואף על פי כן, מסכם בן זאב, "כפי שהתעלמנו מהרבעונים השני והשלישי השנה (רווח נקי של 187 מיליון שקל בממוצע), התעלמו נא מברבעון הרביעי, זה האבוד." בשורה התחתונה חוזר בן זאב בשיחה עם Bizportal על מה שאמר מיד לאחר פרסום הדוח של החברה לרבעון השלישי "תשואת הדיבידנד הצפויה ל-2009 היא כ-13% ובמחיר הנוכחי המניה מומלצת לקניה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה