רואים את האור בקצה המנהרה? מדד אמון הצרכנים של בנק הפועלים וטלסקר עלה בינואר
מדד אמון הצרכנים של בנק הפועלים ו-TNS טלסקר עלה בחודש ינואר ב-7.9 נקודות לרמה של 121.3 (אפריל 2002=100). עיקר השיפור נובע מעלייה ניכרת של 10 נקודות במדד הציפיות לעתיד, לרמה הגבוהה ביותר מפברואר 2008. המדד השוטף עלה ב-4.8 נקודות, אך עדיין נמצא ברמה נמוכה בהשוואה לשנים האחרונות.
יצויין כי מדד אמון הצרכנים בחודש ינואר 2009 אמנם עלה בינואר, אך חזר לרמת השפל של אוקטובר ונובמבר 2008. המדד משקף עלייה בולטת במדד הציפיות לעתיד, אך עלייה מתונה יותר במדד השוטף. כמו כן חל שיפור ניכר בתפיסת אווירת הקניות.
"העלייה שנרשמה בינואר די מפתיעה על רקע המצב הכלכלי. היא משקפת כנראה תנודתיות של המדד", מציינים כלכלני בנק הפועלים, ומוסיפים: " המצב הכלכלי המידרדר במשק העולמי מטיל צל כבד על אמון הצרכנים. נראה שבדצמבר נרשמה תגובת יתר שלילית של המדד, כאשר בינואר נרשם תיקון והמדד חזר לרמתו בחודשים אוקטובר ונובמבר אשתקד".
כלכלני הפועלים מעריכים כי ייתכן שחלק מהעלייה במדד אמון הצרכנים בינואר, מקורה בהתאוששות שנרשמה בשוקי המניות ואיגרות החוב הקונצרניות בישראל בינואר, אך יחד עם זאת, ייתכן שמדובר בתיקון לתגובת יתר בדצמבר, שכן מדדי אמון צרכנים רגישים מאד לתנודות במצב הרוח, ולכן שינוי בתפיסת המצב של חלק קטן מן הנשאלים יכול לחולל תנודה מסוג זה שנרשמה בדצמבר.
ומה קורה בעולם? בארה"ב רשם מדד אמון הצרכנים ירידה מזערית של 0.3 נקודות בחודש ינואר והגיע לרמת שפל נמוכה עוד יותר. יש לציין, כי הפגיעה במדד אמון הצרכנים בישראל עדיין מתונה בהשוואה למדינות כמו ארה"ב ואנגליה, הנמצאות במשבר נדל"ן ובמיתון עמוק.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה