כלכלני BdiCoface :"המיתון עלול להביא לסגירת חנויות ורשתות במהלך שנת 2009"

טווח השכירות למ"ר בקניון נע בין 25 דולר למ"ר בפריפריות לבין 250 דולר מ"ר במרכז
איריס בר טל |

מבדיקה מיוחדת שערכו כלכלני BdiCoface בנושא מרכזי קניות, עולה כי נרשמה לאחרונה ירידה בביקוש להקמת מרכזי קניות חדשים בשל הקושי של יזמי הנדל"ן להשיג מימון בנקאי.

המשבר והמיתון פוגעים גם בגובה דמי השכירות שדורשים בעלי הקניונים ומרכזי הקניות מהחנויות וכן בפדיון החנויות הפועלות בקניונים ובמרכזי הקניות הפתוחים, דבר שעלול להביא לסגירתן של חנויות ורשתות במהלך שנת 2009.

"ריבוי מרכזי קניות, עלול להשפיע על אי חידוש הסכם שכירות של חנויות, בשל מעבר ממרכז אחד למרכז קניות מתחרה, וכתוצאה מכך להוריד את שיעורי התפוסה ולפגוע בהכנסות החברה המחזיקה בו. בנוסף נרשמת במהלך החודשים האחרונים מגמה, לפיה צרכנים רבים מחפשים חלופות זולות יותר כגון:Outlets ו- Power Centers, ולכן צפוי כי מרכזים מהסוג הזה יפגעו פחות", מציינים כלכלני BdiCoface.

יחד עם זאת, בשנת 2008 נרשם גידול של כ-10% בהיקף ההכנסות של בעלי מרכזי הקניות. עוד עולה מהבדיקה כי טווח השכירות למ"ר בקניון נע בין 25 דולר למ"ר לבין 250 דולר למ"ר במרכז, לעומת טווח שכירות למ"ר במרכז קניות פתוח שנע בין 15-20 דולר בלבד.

בישראל פועלים כ- 150 מרכזי קניות, מתוכם כ- 100 קניונים, המהווים כ-67% מסך מרכזי הקניות. מרכז קניות, Power Center, הוא מרכז קניות פתוח הממוקם לרוב בשולי הערים ולצד צמתים חשובים בדרכים בינעירוניות, ומכיל חנויות בעלות שטחים גדולים יחסית הפועלות גם כחנויות דגל או חנויות מיוחדות של השוכר, לצד מגרשי חנייה גדולים. כמו כן, תחת הגדרה זו, ניתן לכלול גם את מרכזי חנויות מפעל Outlet Center, הממוקמים לרוב במתחם עירוני, ומכילים חנויות מפעל המוכרות את התוצרת בהנחה.

על-פי המחקר שערכה חברת BdiCoface ממוצע המבקרים בקניון ביום נע בין כ-10,000 לכ 20,000 מבקרים, ומשתנה בהתאם למיצובו ולמיקומו הגיאוגרפי. כך למשל, לקניון איילון שברמת גן ולקניון עזריאלי שבתל אביב יגיעו מבקרים גם מערים סמוכות לתל אביב ורמת גן ומספר המבקרים בהם יהיה גבוה יותר בהשוואה לקניון שממוקם בדרום, בשל מספר תושבים גדול יותר, ובשל סמיכות גיאוגרפית של ערים נוספות.

החנויות השכיחות ביותר בקניונים- חנויות אופנה שמהוות בממוצע כ-40% מסך חנויות הקניון וחנויות המזון מהוות בממוצע כ-15% מסך החנויות בקניון. בשנים האחרונות חל שינוי בתמהיל חנויות העוגן של הקניון, שהיו בעבר סופרמרקטים, בתי קולנוע, וחנויות כלבו. כיום, קיימת מגמה של הפיכת חנויות אופנה מובילות לעוגנים, כגון: "זארה", "קסטרו" ו"מנגו", ובתי קפה ממותגים, ביניהם: "ארומה" "קפה-ג'ו" ועוד. בנוסף, בולטת מגמת נטישה של בתי הקולנוע מהקניונים למתחמים גדולים המיועדים רק לבתי קולנוע.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה