המיתון עושה את שלו: זינוק של 20% בגניבות כלי רכב ברבעון הראשון של השנה
מחקר שוק שנערך ע"י חב' "איתוראן" בנושא גניבות רכב ברבעון הראשון של שנת 2009, קובע כי בתקופה זו ישנה עלייה של 230% בניסיונות גניבת רכבים מסחריים לעומת הרבעון המקביל אשתקד ועלייה של כ- 8% בכלל נסיונות גניבת רכבים לעומת הרבעון המקביל.
מנגד, ברבעון הראשון של שנת 2009 יש ירידה של 20% בגניבת רכבי יוקרה וג'יפים לעומת הרבעון המקביל אשתקד.
ניר שרצקי מנכ"ל "איתוראן" מציין שברבעון הראשון של 2009 באיזור ירושלים מציג את העלייה המשמעותית ביותר בגניבת רכבים - עלייה של 38% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.
ממחקר שוק שערכה חברת "איתוראן" בנושא: מסימני המצב הכלכלי והמיתון במשק ברבעון הראשון של שנת 2009, עולה שהמצב הכלכלי והמיתון במשק הביאו לגידול של כ- 20% נסיונות גניבת רכב בהם מעורב משתמש מורשה (בעלי הרכב, נהג, עובדי מוסך ועוד).
כאשר במקרים אלו הגנב אינו פורץ אל הרכב אלא מקבל לידיו מפתח מקורי/מותאם וכן, את הקוד הסודי לניטרול מערכות המיגון, וכל זאת במטרה להונות את חב' הביטוח ולקבל את תגמולי הפוליסה המהווים מחיר מחירון.
קבוצת אוכלוסיה נוספת המעורבת בניסיונות גניבה מהסוג הנ"ל, הינה עובדים (בעיקר נהגים), אשר מעבירים את הרכב המוחזק על ידם (בד"כ באמצעות אדם אחר) לשטחי הרש"פ, ומקבלים בעבור זה עמלה, היכולה להגיע לסך של עשרות אלפי שקלים.
בסיום התהליך, הם מדווחים לבעלים ולמשטרה על גניבה. תופעה זו נפוצה בעיקר ברכבי משא.
זינוק בגניבות המסחריים
מהמחקר עולה עוד, שברבעון הראשון של שנת 2009 יש עלייה של 230% בניסיונות גניבת רכבים מסחריים גדולים, לעומת הרבעון המקביל אשתקד ועלייה של כ- 8% בכלל נסיונות גניבת רכבים בהם מותקנת מערכת איתוראן.
"בסגמנט רכבי היוקרה והג'יפים, אנו רואים ירידה של 20% בניסיונות הגניבה. בתחום הרכבי המשא, יש ירידה של 15%, אך מאידך, עלייה של 20% בגניבות בהן מעורב משתמש מורשה, לצרכי "הונאת ביטוח", כך מסרו מאיתורן.
התפלגות הגניבות לפי איזורים וסגמנטים
סגמנט הרכב בעל שכיחות ניסיונות הגניבה הגדולה ביותר (לרכבים הממוגנים באיתוראן) הוא: מסחרי (28% מהאירועים) ואחריו - משאיות (22%) ג'יפ (14%), פרטי (כולל מוניות) (14%) טנדר פיקאפ (13%) רכבי יוקרה (8%) כלי צמ"ה (1%).
אזור ירושלים מציג את העלייה המשמעותית ביותר בניסיונות גניבת רכבים - עלייה של 38% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. גם באזור השרון אנו רואים עלייה של 35% בניסיונות הגניבה.
הסיבה המרכזית לכך - הקרבה של האזורים הנ"ל לקו התפר והמעברים לשטחי הרשות הפלשתינאית. כבשנים עברו, אזור הדרום והצפון ממשיכים להיות פחות מועדפים על גנבי הרכב - בדרום יש ירידה של 30% בניסיונות הגניבה ובצפון של 17%. אזור המרכז והשפלה מציגים יציבות בהשוואה בין הרבעונים הראשונים של 2009 ו-2008.
האזור בו היו מס' ניסיונות הגניבה הגדול ביותר ברבעון הראשון של 2009 (לרכבים הממוגנים באיתוראן) הוא: גוש דן (31% מהאירועים) ואחריו - השרון (26%) נפת ירושלים (13%) השפלה (13%) הדרום (7%) הצפון (7%) איו"ש (3%).
ברבעון זה הצליחה חברת איתוראן לסכל 381 גניבות כלי רכב בשווי משוערך של 65 מיליון שקל, להציג 90% הצלחה עם קבלת התראה למוקד המבצעי ולהביא למעצר 25 חוליות גנבי רכב וזאת באמצעות פעילות יזומה של אוכפי איתוראן בשטח בשיתוף משטרת ישראל.
בניכוי אירועי מעורבות משתמש מורשה, שיטת הגניבה הנפוצה ביותר היא עדיין הפריצה האלימה לרכב וניסיון להתניע אותו באמצעות מחשבי רכב פרוצים. שיטה זו מהווה 91% מסך ניסיונות הגניבה ברבעון הראשון של 2009. 5% מניסיונות הגניבה מתבצעים ע"י גניבת מפתחות הרכב מבית הלקוח (נפוץ בעיקר ברכבי יוקרה ובבתים צמודי קרקע). 3% מן האירועים מקורם בשוד אלים (בעיקר באזור קו התפר) ו-1% באמצעות מפתח שנשאר ברכב.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה