תכנית ת"מא 70 אושרה, מה היא כוללת וכמה דירות עשויות להיבנות?
תכנית התכנון והפיתוח במרחב תחנות המטרו אושרה בוודעה הארצית לתכנון ובנייה; עו"ד ענת בירן: "פוטנציאל לתוספת של עשרות אלפי דירות"
המועצה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה את תוכנית המתאר הארצית המתווה את מדיניות התכנון והפיתוח האורבני במרחב תחנות המטרו במטרופולין גוש דן (תמ"א 70). תוכנית זו מהווה צעד משמעותי לקידום תכנון מוטה תחבורה ציבורית ולפיתוח אורבני בר-קיימא, תוך שיפור הנגישות והשירות לתושבי המטרופולין.
- זכויות הבנייה במסוך למטרו - האם זה יוביל לבנייה של 300 אלף דירות?
- אסון המטרו: ככה המדינה עומדת לזרוק לפח 150-200 מיליארד שקל
תמ"א 70 מייצרת מרחב עירוני המנצל את יתרונות מערכת המטרו עבור מטרופולין תל אביב שצפוי להגיע לכ-5.5 מיליון נפש בתוך כעשור. התוכנית מתווה את מדיניות התכנון האורבאני סביב תחנות המטרו תוך קביעת הוראות להכנת תוכניות
מקומיות במרחבי התחנות, במטרה להעצים את פוטנציאל השימוש בתחבורה הציבורית תוך צמצום התלות ברכב הפרטי שגורם לפקקים ולזיהום אוויר. נכון להיום, מקודמות בתחום תמ"א 70 יותר מ-100 יוזמות תכנוניות משמעותיות שונות הן בתחום ההתחדשות העירונית והן מתחמי פיתוח ובינוי חדשים,
בהיקף כולל של כ-300 אלף יחידות דיור.
תמ"א 70 הוא נדבך תכנוני משלים למערכת המטרו של גוש דן, כאשר לאחרונה אישרה הוועדה לתשתיות לאומיות את המקטע האחרון במערכת - M1 צפון (תת"ל 101/ ג). מדובר בפרויקט התחבורה הגדול והמורכב ביותר במדינת
ישראל, הכולל 150 ק"מ של מנהרות תת-קרקעיות ו-109 תחנות שישרתו 24 רשויות מקומיות כולל שלוחה לנתב"ג.
התוכנית שמה דגש על הנושאים הבאים: העצמת הבניה הנובעת מהקמת מערכת הסעת המונים, במטרה לקרב כמה שיותר אוכלוסייה להתגורר, לעבוד ולבלות
במרחק הליכה מתחנות המטרו. לשם כך, התמ"א קובעת עוצמות בינוי מינימאליות הגבוהות באופן משמעותי מהצפיפויות המוכרות במטרופולין.
- ניר ברקת, הפוליטיקאי העשיר בארץ לא ישלם מס מלא - אתם כן
- ביקורת פתע: בכירי משרד השיכון הגיעו למוקדי השירות
- תוכן שיווקי כמה מצבים בהם עו"ד ירושות וצוואות הוא הכתובת עבורכם
כמו כן התכנית שמה דגש על ייעול השימוש בקרקע ובשירותים עירוניים, הגברת קישוריות של המרחב לתחנות המטרו באמצעות יצירת רשת הליכה ורכיבה, עירוב שימושים בשטח, יצירת תמהילי דיור שונים, שינוי מדיניות החנייה באמצעות צמצום הדרגתי של תקני החניה הפרטית במרחבי המטרו, והנחיות להקצאה של שטחים ציבוריים פתוחים ומבונים, על מנת לתת מענה לאיכות חיים הכרחית במרחב אורבני מצטופף.
פוטנציאל לעשרות אלפי דירות חדשות
עו"ד ענת בירן, בעלת משרד ענת בירן, עורכי דין המתמחה בדיני תכנון ובנייה ובהתחדשות עירונית ונדל"ן, הגיבה להודעת מינהל התכנון על אישור תמ"א 70, ואמרה כי "אנחנו נכנסים היום לעידן תכנוני חדש במטרופולין תל אביב.
התוכנית מסדירה את עקרונות הבנייה באזורים שבהם פוטנציאל לבניית אלפי ואף עשרות אלפי דירות, באזורי הביקוש הכי חמים בישראל. חיכינו לאישור התוכנית כשנתיים-שלוש, ובסוף הוא הגיע.
חשוב להדגיש, כי האישור יורה את יריית הפתיחה לקידום של תוכניות
בנייה רבות באזורי ההשפעה של המטרו, שהם המעגלים שסביב תחנות ותוואי המטרו. כידוע, באזורים אלה חל מס מוגבר של 72% בהיטל השבחה ובמס מטרו, אך מי שיזדרז ויצליח לבקש היתר בנייה עד 31.12.2030, לתוכניות חדשות שיאושרו מכוח תמ"א 70, 'יהנה' ממס מופחת של 60%. מומלץ מאוד
לבעלי קרקעות וזכויות באזורי ההשפעה, להתייעץ עם אנשי מקצוע מתאימים שבקיאים בתקנות וחוק התכנון והבנייה, לפני שסוגרים איזשהי עסקה, כדי שלא ימצאו את עצמם כפופים לתשלומי מסים גבוהים מאוד שלא לקחו בחשבון, או לשינויים תכנוניים שלא היו מודעים להם.
מוסדות התכנון עשו את המוטל עליהם, הם אישרו את התוכניות לקווי המטרו, אישרו את תמ"א 70, ואת חוק המטרו, וכל מה שנשאר הוא להתחיל לבנות את הפרויקט העצום. כעת הכדור במגרש של הממשלה ומשרד התחבורה – עליהם להזדרז ולהקים את רשות המטרו, למנות מנכ"ל, להקצות
תקציבים, ולהתחיל להתקדם. עד כה בשנתיים-שלוש האחרונות, כל תוכניות הבנייה שהגיעו לפתחם של מוסדות התכנון נאלצו להתיישר לעצם קיומו של המטרו, גם אם הפרויקט עדיין היה רחוק מהעין, ועכשיו נעשה צעד משמעותי קדימה ואנו מצפים לצעדים נוספים מצד הממשלה".
יו"ר מטה התכנון הלאומי ויו"ר המועצה הארצית לתכנון ובניה, הרב נתן אלנתן: "עמדנו ביעדים שהצבנו לעצמנו לאשר את תוכניות המטרו עד שנת 2024. תמ"א 70 מביאה בשורה אדירה לתושבי המטרופולין בפרט ולכלל התושבים בכלל. התמ"א מייצרת ודאות תכנונית ליזמים ממשלתיים ומהמגזר הפרטי אשר יממשו הלכה למעשה את מדיניות התכנון שלה בשטח לרווחת תושבי המטרופולין בהווה ובעתיד".
מנכ״ל מינהל התכנון, רפי אלמליח: "אישור תמ"א 70 הוא אבן דרך משמעותית במהפכת התחבורה הציבורית של ישראל והשפעתה האדירה על המערך האורבני
הסובב של התחנות. המטרו ישנה את פני מטרופולין גוש דן ויאפשר למיליוני אנשים להתנייד במהירות, ביעילות ובנוחות כך שכולם יוכלו להגיע עד כחצי שעה מכל מקום לכל מקום במטרופולין. התוכנית מייצרת הזדמנויות לפיתוח עירוני מתקדם תוך עידוד התחדשות עירונית וייעול השימוש בקרקע
עי פיתוח מועצם מוטה תחבורה ציבורית ובכך מממשת את עקרונות התכנון שמוביל מינהל התכנון מזה שנים".