רואה חשבון
צילום: shutterstock

לקראת שינוי החקיקה: כיצד להחליף רו"ח

בדיון שהתקיים לאחרונה בוועדת חוקה, הוצע להקל את המעבר בין משרדי רו"ח; מה השינוי וכיצד והאם ניתן לעבור בצורה נוחה בין המשרדים?

אורי עזרא |

ביום שלישי האחרון התקיים דיון בוועדת החוקה על הליך החלפת רואה חשבון מבקר של חברות בע"מ. שר המשפטים, יריב לוין פנה לח"כ רוטמן, יו"ר הוועדה בבקשה לתקן את סעיף 1 א (12) לתקנות רואי חשבון (התנהגות שאינה הולמת את כבוד המקצוע). עד היום בעת החלפת רואה חשבון, נדרש רואה החשבון החדש לקבל את הסכמתו של רואה החשבון הנוכחי אלא אם סירב לתת את הסכמתו ללא נימוק. הצעתו של השר לוין היא שרואה החשבון החדש ישלח לקודם את בקשתו, היה ולא הגיב רואה החשבון הקודם תוך 21 ימים יוכל רואה החשבון החדש לבחון טיפול בחברה גם ללא הסכמת רואה החשבון הקודם.


מעבר בין רואי חשבון?

בעבר היה פחות מקובל לעבור בין רואי חשבון והלקוחות היו נאמנים באופן די טוטאלי לרואה החשבון שלהם, אך עם העידן הטכנולוגי ועם תרבות האינסטנט לקוחות מרגישים בנח יותר ויותר לעבור בין רואי חשבון.

 

אז לאיזה בשורה תביא שינוי החקיקה?

השר לוין מציין כי מטרת החקיקה היא להקל על הלקוחות בביצוע מעבר בין רואי חשבון ולעודד תחרות. לדעתי, אין כאן בשורה של ממש שכן גם לאחר התיקון נדרש רואה החשבון החדש לפנות לנוכחי, רק כעת אם לא יענה הרואה חשבון הנוכחי תוך 21 ימים אז יוכל רואה החשבון החדש להתחיל את תפקידו בעוד שבמידה ורואה החשבון הנוכחי מעוניין להתנגד למעבר אז יש לו מספיק זמן להתנגד ואז נהיה במצב הדברים שהיה ערב שינוי החקיקה. עוד מציין השר לוין כי ההסדר המוצע גובש בשיח עם נציגי לשכת רואי חשבון.


מה הן הפעולות הנדרשות כיום למעבר בין רואי חשבון?

לקוח המעוניין לבחון רואה חשבון אחר צריך ראשית להיפגש עם רואה החשבון החדש, להבין את כיוון החשיבה שלו, רמת ההבנה בעולם המיסים והחשבונאות, לקבל המלצות מלקוחות, רמת זמינותו, בחינת תכנוני מס לגיטימיים, לבחון את התוכנות שעבדו איתם משרד רואה החשבון הנוכחי ביחס למשרד החדש כך שישנה עדיפות שתהיה זרימה במידע באמצעות העברת גיבויים של תוכנה מאשר לפתוח "דף חדש" באמצעות תוכנה אחרת. במידה והחלטתם לעבור לרואה חשבון החדש יש ליצור קשר, מומלץ בפגישה, עם רואה החשבון הנוכחי ולהסביר לו את העניין ורק לאחר מכן להעביר את פרטי רואה החשבון הנוכחי לרואה החשבון החדש על מנת שלא יהיה מצב של אי נעימות שהרואה חשבון החדש יצור קשר עם הנוכחי לפני שהלקוח עדכן אותו.


מה המסמכים שכדאי שיהיו אצל הלקוח?

ישנה חשיבות רבה לשמור גם אצלכם את הדוחות השנתיים המלאים (כפי שמוגשים למס הכנסה) וכן את הצהרות ההון. אלו מסמכים סטטוטוריים חשובים. בעבר נתקלתי במצב שלקוחות הגיעו אלי מרואה חשבון שנפטר והיה קשה לאתר את המסמכים הללו ולכן בכל מצב חשוב לשמור העתק (אפשר דיגיטאלי) אצלכם.


הכותב הינו רו"ח במשרד קופרברג ושות', חלק מקבוצת אליוט גלובל ישראל

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה