בועז לוי מנכל התעשייה האווירית
צילום: התעשייה האווירית

עסקת ענק נוספת לתע"א עם משרד הביטחון - 700 מיליון דולר

התעשייה האווירית תספק למשרד הביטחון מערכת, שאת שמה היא נמנעת מלפרסם, במהלך שיתפרס על פני חמש השנים הקרובות

איתן גרסטנפלד | (2)

התעשייה האווירית חתמה על הסכם עם משרד הביטחון למכירת מערכת תמורת כ-700 מיליון דולר. בחברה לא מציינים מה המערכת אותה הם יספקו למשרד הביטחון, אך ביצוע ההסכם אמור להתפרס על פני 5 שנים.


העסקה הנוכחית מגיעה לאחר שבחודש שעבר קיבלה התעשייה האווירית הזמנת ענק ממשרד הביטחון לאספקת טילי חץ בהיקף שמוערך במיליארדי שקלים. מספר ימים קודם לכן, דיווחה ההחברה על עסקת ענק במסגרתה תמכור לסלובקיה את מערכת ההגנה האווירית ברק (BARAK MX) תמורת למעלה מ-2 מיליארד שקל (כ-560 מיליון אירו), במה שצפוי להיות עסקת היצוא הביטחוני הגדולה ביותר אי פעם בין שתי המדינות. 


עסקאות אלו צפויות להצטרף לצבר ההזמנות של החברה שנמצא בשיאו, לאחר שעמד בסוף הרבעון האחרון (לפני פרסום העסקאות האחרונות) על כמעט 25 מיליארד דולר, כשכמעט חציו צפוי להתממש במהלך השנתיים הקרובות (2025/26). בהתאם, גם תוצאות החברה רשמו בשנה האחרונה שיאים חדשים, כאשר מתחילת השנה רשמה התעשייה האווירית הכנסות שיא של 4.39 מיליארד שקל, לצד רווח של 410 מיליון דולר.



הנפקת תע"א על הפרק?


התעשייה האווירית נמצאת בשנים האחרונות בתהליך ארוך ומתמשך לרישום מניותיה למסחר בבורסה בתל אביב. אלא שבעקבות שיקולים פוליטיים וגרירת רגליים מתמשכת המהלך לא יצא עד כה אל הפועל. כעת, כששווי החברה בשיא, בצל הזינוק המתמשך בפעילות וההשקעות הביטחוניות הצומחות ברחבי העולם, ניסו שורה של גורמים לקדם את המהלך. לאחרונה הערכנו כי בהערכה סבירה, שווי החברה בהנפקה עשוי לעמוד על 12-14 מיליארד דולר.



בשנת 2020 וועדת השרים לענייני הפרטה הנחתה להנפיק 49% ממניות התעשייה האווירית לציבור. אז אגב, שוויה של החברה עמד על 12 מיליון שקל בלבד. אלא שביצוע של ההחלטה נדחה פעם אחר פעם בעקבות התנגדויות של גורמים שונים, כולל משרד הביטחון, שלא מעוניינים בחשיפה אליה נדרשת חברה ציבורית. לפני מספר חודשים בחר ינקי קוינט, מי שהיה עד לאחרונה ממלא מקום מנהל רשות החברות הממשלתיות, להתניע מחדש את המהלך. במכתב ששלח לשר הביטחון הקודם יואב גלנט לפני מספר חודשים  ביקש קוינט למנות איש קשר מטעמו כדי שיקדם את המהלכים למימוש התוכנית. זאת מכיוון שתקציבי וצורכי הביטחון של ישראל צפויים לצמוח בשנים הקרובות, מה שדרש הזרמה של כסף נוסף לחברה ולקופת המדינה.




מאז, עזב קוינט את המשרד ובמקומו מונה רועי כחלון, שעשוי להיות מי שיוביל את המהלך. אלא שהוא נאלץ להתמודד בחודש האחרון עם סאגה אחרת מכיוונה של התעשייה האווירית, הנוגעת לשאלת מינוי יושב ראש דירקטוריון. מי שהיה אמור להתמנות לתפקיד הוא שגריר ישראל באו"ם לשעבר גלעד ארדן, כבר החל חפיפה, מונה לדירקטור בחברה ומינויו ליו"ר אושר בוועדה למינוי בכירים בחברות הממשלתיות. אלא שאז נכנס לתפקיד שר הביטחון ישראל כ"ץ שהחליט יחד עם ראש הממשלה, להשהות את המינוי.


לפני כחודשיים שלח כחלון מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, לשר הביטחון ישראל כ"ץ ולשר לפיתוח אזורי דודי אמסלם בקריאה נואשת למנות מיד יו"ר לחברה. לדבריו, "תפקידו של יו"ר תע"א הוא תפקיד משמעותי ביותר, ומינוי מועמד איכותי הוא מהותי והכרחי להמשך פעילות תקינה של הדירקטוריון והחברה. הדירקטוריון מתכנס בתדירות גבוהה ועוסק בתוכניות אסטרטגיות, שיתופי פעולה ועסקאות בינלאומיות ועומדות לפתחו החלטות כבדות משקל. המשך פעילות הדירקטוריון ללא יו"ר קבוע יפגע באופן ישיר ומשמעותי בפעילות התקינה של החברה והדירקטוריון".


תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    סדךטי 30/01/2025 10:13
    הגב לתגובה זו
    לכן זה סודי
  • טיבי 30/01/2025 11:47
    הגב לתגובה זו
    אין לך הבנה וידע במילימטר .לך תתחיל מחדש אולי מכיתה ג .