
הישראלים שנפלו ברשת: איך עוקץ החנויות המזויפות עובד ולמה זה כל כך קל ליפול בפח?
הזמנתם מוצר ברשת והוא לא הגיע? הזמנתם מוצר וקיבלתם מוצרר אחר וזול? כנראה שעקצו אתכם, מה אפשר לעשות?
איך אלפי ישראלים נפלו להונאת החנויות המזויפות?
בזמן האחרון, יותר ויותר ישראלים מדווחים שנפלו לעוקצים של חנויות מקוונות מזויפות, שמציעות "מבצעי ענק" על מוצרים יוקרתיים במחירים מגוחכים. חווית הקנייה באתר נראית אמינה לחלוטין – העיצוב מושקע, התיאור של המוצרים נראה מקצועי, והשפה היא עברית תקנית. גולש שנכנס לאתר ורואה "מבצעים לרגל סגירת חנות" עם הנחות של 70%-80% חושב שמדובר בהזדמנות אמיתית, אבל בפועל, זהו עוקץ מתוחכם.
איך ההונאה מתבצעת?
הנוכלים פועלים בצורה מחושבת מאוד:
הם יוצרים אתרים שנראים לגיטימיים – לרוב הם משתמשים בשמות ישראליים כמו "מזרחי IL" או "שחר IL" כדי לתת תחושה של חנות מקומית.
הם מקדמים את החנות ברשתות החברתיות – פרסומות ממומנות באינסטגרם, פייסבוק וגוגל מביאות אנשים ישירות לאתרי המכירות המזויפים.
הם משתמשים במצבי חירום והנחות קיצוניות – "סגירת חנות", "נשארו יחידות אחרונות", "חיסול מלאי" – כל אלו יוצרים תחושת דחיפות ולחץ לרכוש מיד.
הם מציעים מוצרים שנראים יוקרתיים במחיר לא הגיוני – למשל, ג'קט שמוצג במחיר "מבצע" של 200 ש"ח במקום 850 ש"ח. בפועל, מדובר במוצר מסין שעולה פחות מ-20-30 ש"ח.
הם משתמשים בתמונות גנובות של מוצרים איכותיים – אך מה שהלקוח מקבל (אם בכלל) הוא מוצר באיכות ירודה מאוד, שונה לחלוטין ממה שהובטח.
ברוב המקרים, אין כלל משלוח – הלקוח משלם, אבל המוצר לא מגיע לעולם. כאשר הוא מנסה ליצור קשר עם שירות הלקוחות – אין תשובה, ואין עם מי לדבר.
למה ישראלים רבים נופלים לעוקץ הזה?
המודעות ברשת ממוקדות היטב – האלגוריתמים של פייסבוק וגוגל יודעים לזהות אנשים שמתעניינים בקניות אונליין, ולכן ההונאות מופיעות בדיוק לאנשים שנמצאים במצב רוח לקנות.
השפה והעיצוב נראים אמינים – פעם, אתרים מזויפים כללו שגיאות כתיב או עברית עילגת, מה שהיה דגל אדום ברור. כיום, הנוכלים משתמשים בבינה מלאכותית (כמו ChatGPT) כדי לייצר טקסטים בעברית תקינה לחלוטין.
- מורים שיחזרו לצפון יקבלו 8,000 שקלים
- משרד השיכון: אין שום הטבה ייחודית למגזר החרדי
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
הישראלים מחפשים מבצעים – עם יוקר המחיה הגבוה, הישראלים תמיד מחפשים הנחות, והצעות כמו "מעילי יוקרה ב-70% הנחה" נראות כמו מציאה משתלמת.
הם מתמקדים בהשקות וקמפיינים מהירים – האתרים האלו פעילים במשך שבועות או חודשים ספורים בלבד, ולאחר מכן הם נעלמים ומוקמים מחדש בשם אחר, כך שהרשויות מתקשות לעקוב אחריהם.
מה עושים אם נפלתם לעוקץ כזה?
אם שילמתם וכבר הבנתם שנפלתם בפח, יש כמה צעדים קריטיים שכדאי לבצע:
צרו קשר מיד עם חברת האשראי – אם מדובר ברכישה שבוצעה באשראי, בקשו מחברת האשראי לבטל את העסקה ולסמן אותה כהונאה. ככל שתפעלו מהר יותר, כך הסיכוי גבוה יותר לקבל את כספכם בחזרה.
הגישו תלונה לרשות להגנת הצרכן ולמשטרה – זה אולי לא יביא להחזר הכסף, אבל יכול לעזור באיסוף ראיות נגד הרשתות האלה.
הזהירו אחרים – שתפו את הסיפור שלכם ברשתות החברתיות ובקבוצות צרכנות כדי למנוע מאנשים נוספים ליפול בפח.
אל תסמכו על הבטחות של האתר – רבים מהנוכלים מבטיחים החזר או שירות לקוחות פעיל, אבל זה חלק מהתרמית.
איך להימנע מהונאות כאלה בעתיד?
תמיד לבדוק את כתובת האתר – אם האתר נראה חשוד ויש לו שם ישראלי עם סיומת מוזרה כמו "il.com", זה דגל אדום.
להפעיל חיפוש תמונה בגוגל – אם המוצר נמכר גם באלי אקספרס או טמו במחיר נמוך בהרבה, כנראה שמדובר בהונאה.
לקרוא ביקורות בגוגל וברשתות החברתיות – אם אין מידע על החנות, או שהביקורות שליליות, לא כדאי להמר.
לוודא שיש מספר טלפון וכתובת פיזית אמינה – חנות אמיתית תספק אמצעי יצירת קשר אמינים.
מה הלאה? האם אפשר להילחם בתופעה?
למרות שהונאות קניות ברשת הן תופעה עולמית, הרשויות הישראליות מתקשות להתמודד איתן, במיוחד כשהנוכלים פועלים מחו"ל. האתרים האלה קמים ונופלים במהירות, ולכן האחריות מוטלת בעיקר על הצרכנים להיות ערניים ולזהות הונאות מראש. חשוב להיזהר ולא להיגרר אחר הבטחות מפתות. אם הצעה נראית טובה מדי כדי להיות אמיתית – כנראה שהיא לא אמיתית..
- 2.רק אמאזון!!!!!!!!!!!! (ל"ת)ישי 25/02/2025 09:25הגב לתגובה זו
- 1.אנונימי 25/02/2025 09:11הגב לתגובה זויש תופעה בעלי אקספרס שגם מוכרים מוצרים בעיקר כלי עבודה במחירים מצחיקיםומקבלים פירסום מהאתראומנם מקבלים לרוב את הכסףלפי שיטת מצליח כנראה שיש אלפי אנשים שלא יודעים להתמודד עם החזר הכסףפשוט לבדוק חנות בלי ביקורות טובות לא לקנות ולחסוך את כאבי הראש