סופרמרקט
צילום: טוויטר

סימנים להאטה? רשתות המזון רושמות ירידה בפדיון

הלמ"ס מדווח על נסיגה בצריכה עם ירידה כוללת של 0.7% ברשתות השיווק וירידה חדה של 1.9% ברשתות המזון בשלושת החודשים האחרונים

אביחי טדסה | (4)
נושאים בכתבה רשתות מזון

נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו לתקופה שבין דצמבר 2024 לפברואר 2025 מצביעים על סימנים אפשריים לשינוי מגמה בצריכה הפרטית בישראל. הפדיון הכולל של רשתות השיווק ירד ב-0.7% (במונחים קבועים, בחישוב שנתי), לעומת עלייה של 1.3% שנרשמה בשלושת החודשים הקודמים - ספטמבר עד נובמבר 2024. בתחום רשתות המזון נרשמה ירידה חדה אף יותר של 1.9%, זאת לאחר ירידה מתונה של 0.6% בלבד בתקופה הקודמת. הירידות העוקבות מעלות שאלות בנוגע לשינויים בהרגלי הצריכה של הציבור ולמידת האמון הכלכלי שלו בעת הנוכחית.


הירידה המתמשכת בפדיון רשתות המזון, תחום שאמור להיות עמיד יחסית לשינויים כלכליים, עשויה להעיד על מגמה רחבה יותר של זהירות כלכלית בציבור. פדיון רשתות המזון כולל גם מוצרים בסיסיים כמו חומרי ניקוי ומוצרים נלווים, כך שהירידה בו אינה רק טכנית, אלא משקפת ככל הנראה צמצום בפועל של הוצאות שוטפות. ייתכן שהציבור עובר לרשתות זולות יותר, או מצמצם-משנה את סל הקניות שלו. הנתונים אמנם עשויים עוד להתעדכן בחודש הבא, אך כבר כעת הם מהווים אינדיקציה לכך שהלחצים הכלכליים מתחילים לחלחל להתנהגות הקונים.




בלמ״ס מדגישים כי השינויים בפדיון רשתות השיווק אינם בהכרח משקפים את סך הצריכה הקמעונית במשק. הנתונים מבוססים על הרשתות הגדולות בלבד, והם עשויים להיות מושפעים גם משינויים מבניים כמו פתיחת סניפים חדשים או סגירתם, או מעבר של צרכנים למסגרות קמעונאיות אחרות כגון שווקים, חנויות קטנות או קנייה ישירה אונליין. עם זאת, עצם הירידה בשני רבעונים עוקבים עשויה להצביע על מגמה ולא על תנודתיות רגעית. מדובר בתקופה שכוללת גם את חודש דצמבר, חודש שבו לרוב נרשמות רמות צריכה גבוהות יותר עקב חגים וסוף שנה, מה שמחזק את התחושה של שינוי התנהגות. אם מגמה זו תימשך, היא עשויה להשפיע גם על תחזיות הצמיחה הכוללת של המשק ועל רמות הביקוש במשק הישראלי. בהקשר זה, פדיון רשתות השיווק מהווה אינדיקטור חשוב לתחזית הצריכה הפרטית, המשפיעה ישירות על תמונת הצמיחה. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אנונימי 07/04/2025 01:44
    הגב לתגובה זו
    הלכתי לרשתות שהם בסקרים הכי זולים קיבלתי חום וזה עוד לפסח. מבקש מהלמס לפתוח סופר אני רוצה לקנות אצלכם יש לכם מחירים שלעולם לא עולים אחד מקזז את השני ובכלל חצי שנה קודם הייתי משלם יותר. הלמס הסופר הכי משתלם.
  • 3.
    אנונימי 06/04/2025 22:26
    הגב לתגובה זו
    אחרי שעשקו את הציבור עד לשד עצמותיו ועדו על גבו מיליארדים מבלי שובע זה יהיה בשורה משמחת שחברות מזון וסופרים יפשטו את הרגל. אנחנו טמבלים חודש חודשיים שכולם יאכלו דברים בסיסיים פרוסה עם גבינה בצל ולחם. והם יהיו על ארבע רגליים ויתחילו להתחנן שיחזור כוח הקניה.
  • 2.
    אנונימי 06/04/2025 20:24
    הגב לתגובה זו
    נראה לי טסים לחול יותר אז יש ירידה קטנה בצריכה בארץ
  • 1.
    להצטרף 06/04/2025 19:21
    הגב לתגובה זו
    קונים רק מה שצריך עדיף לחלק את הקניה למספר מקומות ופעמים ומכל מקום לקנות אותו ת מה שהכי חשוב איכותיזול וטעים לנו