בין מייקל ג'קסון המנוח למניית דיסני הגדולה
לפני כשבועיים שמענו על מותו הפתאומי של מלך הפופ - הרי הוא הזמר מייקל ג'קסון. מייקל היה ידוע בחיבתו לאטרקציות ופארקי השעשועים של דיסני, ולעיתים קרובות לן בסוויטה מפוארת במלון רויאל פלאזה באגם בואנה ויסטה הנמצא בתוך Walt Disney World Resort במרכז פלורידה.
החברה נהנתה אף היא מכישרונו הרב ובשנת 1986 הקרינה בפארקי השעשועים שלה סרט תלת מימדי בכיכובו שנקרא : "קפטיין איאו", שהופק בידי גורג' לוקאס ובויים ע"י פרנסיס פורד קאפולה. למרות משך החיים הקצר של הסרט בפארק השעשועים אפקוט Theme Park, הסרט המשיך לשחק בהרבה פארקי שעשועים: דיסנילנד (הסתיים ב- 1997) ו- דיסנילנד פאריס (הסתיים ב- 1996).
מעט יודעים שג'קסון החזיק באוסף הגדול והמרשים ביותר של ספרים על וולט דיסני ופיטר פן, אוספו שמור באחוזת Neverland, כשם הממלכה בסיפור פיטר פן, שעוצבה כמו אחד הפארקים של דיסני.
עד כאן על הקשר המופלא בין מייקל ג'קסון המנוח לוולט דיסני (סימול: DIS).
ועכשיו נעבור לתיאור החברה: דיסני נסחרת במדד הדאו ג'ונס (משקלה 2.4%) וב- S&P500, שייכת לסקטור השירותים ולענף תעשיית הבידור(Entertainment Diversified). מתחרותיה העיקריות הן ניוז קורפ (סימול: NWSA), טים וורנר (סימול: TWX), ויאקום (סימול: VIA-B)
פעילות החברה מאורגנת בארבע חטיבות עסקיות:
א) חטיבת האולפנים - עוסקת בהפקה והפצת סרטי אנימציה וסרטים באורך מלא, סרטים, תוכניות DVD ומופעים חיים.
ב) פארקים ואתרי נופש - בבעלות החטיבה שני אתרי נופש עיקריים: אתר דיסני פלורידה העולמי ואתר דיסנילנד בקליפורניה. החברה מתפעלת את האתרים הכוללים פארקי נושאים, מלונות קומפלקס בידור וספורט פארקי מים אולמות כנסים. דיסני אף עוסקת בניהול פארקים שונים כגון: אתר דיסני בפריז, דיסני הונג קונג ודיסני טוקיו ביפן. החטיבה מעצבת ומפתחת פארקי נושא (Theme Park) חדשים ומתקני נופש.
ג) חטיבת הבידור והמדיה - עוסקת בהפעלה וניהול רשתות שידור טלויזיה (רשת ABC ו- ESPN המפורסמים) ועוד 10 ערוצים, 46 תחנות רדיו ואתר האינטרנט שבבעלותה. החטיבה אף מפיקה מפיצה ומעניקה רישיונות לתוכניות אנימציה מוסיקה ופורמטים נוספים.
ד) חטיבת מוצרי צריכה - מעניקה זכיונות לשימוש בדמויות וקניין רוחני למכירה , הפצה ושיווק של מוצרים שונים ברחבי העולם באמצעות רשת חנויות דיסני ואתר האינטרנט. בבעלות החברה הוצאה לאור של ספרים מגזינים תוכנות מחשב ומשחקי ווידאו. החברה מעסיקה כ- 150 אלף עובדים באתריה השונים ברחבי העולם.
פעילות מגזרי הפעילות כאחוז מסה"כ ההכנסות (שנת 2008)
הרווח התפעולי לפי מגזרי פעילות כאחוז מסה"כ רווח תפעולי (שנת 2008)
בניגוד לתפיסה של משקיעים שונים, דיסני כיום אינה אוסף מיושן של מותגים כמו מיקי מאוס ופו הדוב, אלא בעלת זרמי הכנסות ורווח המגוונים בתעשיית הבידור.
מהגרף ניתן להסיק שהחברה לא תלויה בעיקרה בפארקי שעשועים - ההכנסות מפעילות החטיבה מהוות 30% מעוגת ההכנסות ורק 22% מהרווח התפעולי. יש לזכור שדיסני קשורה לתעשיית הצריכה הפרטית וצריכת התיירות בפרט ( תעשיה מחזורית היכולה להיפגע ממשבר בשוק התעסוקה הדיור וכו') וכאן בא יתרונה היחסי של החברה - גוון מקורות ההכנסה והרווח אשר ממתן את השפעות המיתון והמחזוריות הכלכלית על תוצאות החברה.
המנכ"ל רוברט אייגר, שירש את מייקל אייזנר באוקטובר 2005, מתאר ארגון שלפני כהונתו כסמנכ"ל היה מגונן מדי על הדמויות ההיסטוריות של דיסני וחושש מדי מפני הצמדת מותג הדיסני למוצרים חדשים המייצרים תשואה גבוהה יותר על ההון.
אייגור מונה עשר "פעילויות" משגשגות של דיסני מ"שודדי הקריביים" עד ל"האנה מונטאנה", "צעצוע של סיפור" ו"מכוניות" שדיסני פיתחה והרחיבה באמצעות שלוחותיה השונות. הוא יצר קבוצת מנהלים שהתמקדה בזיהוי מותגים מבטיחים חדשים ופעל להציב אותם במהירות בעסקיה השונים של החברה, אגב יצירת תמריצים לכל חטיבה להציע מוצרים חדשים לחטיבות אחרות.
סיכוני השקעה
1. תלות גבוהה בפסיכולוגיית הצריכה - משבר בשוק הדיור או התעסוקה משפיע באופן חד על הצריכה הפרטית ורצון התייר לצאת לנפוש באחד מאתרי דיסני וכפועל יוצא על מס' המבקרים בפארקי השעשועים. לעומת שאר חברות המדיה הגדולות דיסני עדיין נתפסת כחברה ממוקדת צריכה.
2. השפעת אירועי טרור על הכנסות הפארקים - למרות שלא היו אירועי טרור בארה"ב מאז ה- 11/09, פארקי דיסני מזוהים כאטרקציות אמריקאיות ולכן קיים פוטנציאל רב לפעולת טרור שיפגעו בהכנסות החברה בחטיבת הפארקים ואתרי הנופש. לאחר הפיגוע החברה נסחרה במכפיל רווח נמוך מול השוק, ז"א ללא פרמיה עודפת.
3. השפעת מחירי האנרגיה על מס' המבקרים באתרים - קיים קשר חיובי בין מס' המבקרים בפארקים ואתרי הנופש לבין מחירי האנרגיה. דיסני אינה מממנת למבקר את הוצאות ההגעה לאתר לכן התיירים צריכים להשתמש בתחבורה ציבורית בכדי להגיע לאתרים השונים. עלייה חדה במחיר הנפט תייקר את מחירי הטיסות והתחבורה הציבורית ולפיכך תקטין את מס' המבקרים באתרים וההוצאה בפארק פר מבקר.
4. חשיפה גבוהה למחזוריות בתחום הפרסום - רוב ההכנסות מערוצי הכבלים השונים נובעות מדמי מנוי קבועים, אך קיים חלק לא מבוטל של הכנסות הנובעות מפרסומות - שוק המושפע ביותר מהמחזוריות הכלכלית. לדוג' בערוץ הספורט אי.אס.פי.אן 65% מהכנסות מקורן מדמי מנוי עקיפים מחברות שידורי הכבלים והלווין ו- 35% באות מפרסומת.
תימחור ביחס לשוק
המניה נסחרת כיום במכפיל רווח נקי עתידי של 13 לעומת מדד ה- S&P500 שנסחר במכפיל עתידי של 15 (ממוצע אנליסטים לפי בלומברג), ז"א דיסקאונט של 13% מול הב'נצמרק.
ראוי לציין שב- 20 השנים האחרונות פרמיית המכפיל הממוצע של דיסני ביחס לשוק הייתה 30%, לפיכך ניתן להניח שהמניה מתומחרת כיום בזול בהשוואה ל - S&P500.
תימחור ביחס לחברות דומות
מן הטבלה עולה כי מניית דיסני נסחרת במכפיל רווח גבוה לשנה הנוכחית וגם לשנת 2010 לעומת מתחרותיה העיקריות. לחברת דיסני יתרונות רבים: מאזן חזק, מינוף נמוך, פיזור בפעילות העסקית והנהלה יציבה. יחד עם זאת בניתוח הסביבה המאקרו כלכלית ובדגש על ההוצאה הפרטית שנמצאת במגמת ירידה ברחבי העולם (ארה"ב אירופה ויפן), נראה שהמשקיעים עדיין תופסים את החברה כממוקדת צריכה. בהנחה סבירה שההאטה בכלכלה צפויה להימשך גם בשנת 2010 מס' המבקרים באתרי דיסני צפוי לרדת, והשחיקה ברווח התפעולי שראינו במחצית הראשונה של השנה תימשך גם בעתיד.
החברה נסחרת באופן מסורתי במכפיל גבוה, אולם להערכתנו בתקופה זו של מגמת צמצום בהוצאות הצרכניות בכלל והוצאות התיירות בפרט אין זה מוצדק להיסחר בפרמיה על המתחרות, שאינן מאופיינות בפעילות צרכנית חזקה כמו זו של דיסני. על כן המחיר בו נסחרת החברה, הינו מחיר הוגן.
מאת: יהונתן לוין, מנהל השקעות בכיר בחברת תכלית בית השקעות.
* אין בסקירה זו משום המלצה לקנות את הנייר או למוכרו והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.