רכישת רכב 'יד שנייה' בזמן מיתון: להלן הכללים החשובים
בימים אלה של מיתון, כל רכישה מלווה ברגשות מעורבים, חששות, עצבים ולחצים. הדבר נכון, על אחת כמה וכמה, כשמדובר ברכב שאמור לשרת את הצרכן למשך מספר שנים.
רובם המכריע של האנשים היו מעדיפים שלא להגיע לסיטואציה של החלפת רכבם, ישנו פחד מהלא ידוע, מרכישת "חתול בשק" ומכך שתמיד נחשוד שמי שעומד מולנו מנסה להסתיר או לרמות אותנו. עד שלא יחוקק חוק לגבי איסוף מידע על היסטוריית הרכב ומסירתו לכל דורש עלינו להיות זהירים ולשים לב לפרטים.
אין לרכוש רכב ללא בדיקת מכון מוכר - במכון הבדיקה בוחנים את כל הפרמטרים החשובים ברכב ולאחר קבלת טופס הבדיקה. במידה ותרצו גם ישב איתכם בוחן לשיחת יעוץ שבה יתאר עבורכם במילים פשוטות מהו מצב הרכב. מצד אחד, ישנם נושאים שהם סופיים ולא ניתנים לשינויי או תיקון כמו שלדה, ק"מ ויד - עליכם להחליט אם אתם רוצים לקנות את הרכב ואז לסכם מחיר בהתאם למצבם של שלושת אלו. מצד שני, ישנם נושאים כמו תקלות ותיקונים נדרשים שאותם עליכם להעריך במוסך בו אתם מתכוונים לטפל ברכב ובמו"מ מול הקונה יש להוריד סכום שיתאים לשניכם ממחיר הרכב עבור תיקונים דרושים אלו.
במעמד הבדיקה בודקים גם את מספר השלדה ואת מספר המנוע, מה שימנע מכם בעתיד אי נעימויות. מעבר לנתוני הבדיקה נושא חשוב מאד הוא האחריות שנותן מכון הבדיקה לנתונים אותם הוא מוסר לכם, חלילה התברר שלא היו נכונים יש לכם אחריות ולמטרת השקט הנפשי שלכם אני חושב שההשקעה של כ- 400 ש"ח שווה ומשתלמת.
בדיקת מקוריות הרכב - רכב שהוא מיד שנייה ומעלה עליכם לשאול ואף לברר במשרד הרישוי מה היה עברו, מעבר לכך, אם בחרתם לקנות רכב מהשכרה או מליסינג יש לקחת פרמטר זה בחישוב מחירו של הרכב. רכב מיד פרטית נתפס כרכב שמור יותר אבל זה לא תמיד נכון, שימו לב למצב הרכב הכללי וחפשו סימני התעללות.
קנייה מאדם פרטי או מחברת טרייד אין - ישנם הרבה טיעונים לכאן ולכאן בנוגע לשאלה האם לקנות מאדם פרטי או מחברת טרייד אין. במידה ובחרתם בחברת טרייד אין וודאו כי מדובר במגרש מוכר וודאו שיש אחריות על הקנייה ונסו לקבל המלצות. המגרשים המסודרים והמוכרים, במיוחד אלו שמהווים טרייד אין של יבואנים או חברות ליסינג, מקפידים מאד על שביעות רצונם של הלקוחות ועל שקיפות בתהליך המכירה. מגרשים אלו נלחמים בתדמית הלא מחמיאה שנוצרה לתחום הסחר ברכב, ברוב המקרים יש לרכבים במגרשים אלו גם טופס בדיקה עדכני ובמידה ולא, ישמחו לשלוח את הרכב המועמד לביצוע בדיקה זו.
בנוסף, ישנה אפשרות לדרוש מבעלי חברת הטרייד אין מסמך ובו הצהרה לגבי הקילומטראז' שעשה הרכב או את היסטוריית הטיפולים שעבר הרכב, כך שהאחריות על בעל חברת הטרייד הינה מוצהרת. לכן, אם בחרתם במגרש מסודר, מוכר ובעל ותק רב שמנפק גם תעודת אחריות, רוב הסיכויים שתהיו מרוצים מהקנייה והשרות. פרמטר נוסף הוא הטרייד אין החלפה בחדש, כלומר, משאירים את רכבכם ומוסיפים את ההפרש לרכב הבא. הדבר מתאים לצרכנים שלא רוצים להתעסק יותר מדי ברכישה ומעדיפים לשלם קצת יותר אבל להיות בראש שקט ולהחליף מפתח במפתח.
זיהוי הבעלים - במידה ונפגשים עם אדם פרטי שמציג את עצמו כבעל הרכב, הדבר החשוב ביותר שיש לעשות לפני בדיקה הוא לראות תעודת זהות ולוודא שהרכב אכן שייך לאותו אדם ושלא רשום שם של מישהו אחר. לא יזיק, בין היתר, ליצור קשר עם הבעלים הקודם של הרכב על מנת לדלות מעט פרטים על הרכב, למשל, כמה קילומטראז' עשה הרכב כשהיה בבעלותו או אילו טיפולים עבר הרכב בזמנו.
רכב שמוחזק על ידי סוחר מוסדר יהיה רשום על תו הסוחר שלו (רק לסוחרים מורשים יש אחד כזה) ובמידה והרכב לא רשום על שמו יש כאן עניין שיש לשים אליו לב ותחליטו אתם לגבי ההמשך.
בדיקת עיקולים ושעבודים חשוב מאד בטרם ביצעתם עסקה או שילמתם לברר כי הרכב נקי משעבוד או עיקול, באם לוקחים הלוואה מהבנק רוב הבנקים יוכלו לתת לכם מידע על עיקול או שעבוד שקיים על הרכב. באינטרנט ניתן לקבל תוך כשעתיים בדיקה מקיפה ברשם המשכונות על כל עיקול או שעבוד,נושא זה חשוב מאחר ואם יש עיקול ולמרות זאת ביצעתם קנייה צפויות לכם בעיות רבות בדרך למימוש רכבכם.
בנוסף לסעיפים אלו, יש לקחת בחשבון נתונים כלליים נוספים לפני שרוכשים רכב מיד שנייה. למשל, ישנם חודשים דוגמת, מרץ, אפריל, מאי, ספטמבר ודצמבר שבהם ידוע כי מכירות הרכבים עולות. תקופות אלו מאופיינות בחגים רבים שמהווים פתחים למבצעים שונים מחברות הטרייד אין, כדוגמת הטבות במימון וריביות נמוכות.
עם כן, רכישת רכב אינה דבר מפחיד או מסוכן כפי שחלקנו חושבים. חשוב מאד לשמור על עיניים פתוחות ולשים לב לכל פרט ופרט, לא להילחץ ולא לקחת החלטות פזיזות.
קניית רכב למרות שהיא מתפרשת לרובנו כמשהו רגשי (הרבה אנשים קשורים לרכבם ומאמינים שהרכב שהם נוהגים גם אומר עליהם הרבה), הינה עניין טכני לכל דבר וההחלטה חייבת להילקח ממקום זה בלבד וככל שיהיו לנו יותר נתונים טכניים ונתייעץ עם אנשי מקצוע (בוחן הרכב, המוסכניק שלנו, חבר שמבין) נוכל לקחת החלטה טובה יותר, מאחר ואיננו מומחים גדולים ברכב עלינו לבדוק את הרכב לעומקו, מבחינה טכנית וגם מבחינה רישומית - עיקולים שעבודים ידיים תאונות וכדומה. אם עשיתם את כל זה וקניתם רכב אז כנראה שעשיתם את הבחירה הנכונה.
הכותב הינו עידן ברזילאי יו"ר ושותף בקבוצת "פוקוס" שבבעלותה לוח הרכב "פוקוס"