לחושדים בגל העליות: איך להגן על תיק של 100 אלף שקל?
מדד המעו"ף חיובי בחול המועד עד כה, כאשר הוא נמצא ברמות ה-1,030 נק', עליה של 2% מיום ה' שעבר. מחזורי המסחר על 1.2 מיליארד שקלים בממוצע וזאת כיאה לכך שלא מעט סוחרים נמצאים בחופש.
את מדד המעו"ף אני מאפיין כחיובי מרמת ה-960 מאז אני מלוה אותו בסקירות כחיובי, כאשר באחרונה נתתי את רמת ה-990 כתמיכה לשוק חיובי.
המדד ירד השבוע ל-995 בחן את רמת ה-1000 שהפכה לתמיכה משמעותית להמשך גל העליה בשוק.
היכן יש מכשולים בדרך למעלה?
רמת ה-1040-1055 אמורה להזמין מוכרים לשוק (טכנית), או לעכב ניסיונות עליה נוספים של השוק לתקופת מה. בירידות, אזור ה-1000-1016 אמור להזמין קונים, באם מתממשים לשם. מהנאמר ניתן להסיק שהמגמה של השוק נמצאת כרגע לסוחרי אופ' בתחום 1000-1050.
מה יבטל את מגמת העליה?
ירידה מהשפל הדו שבועי מתחת ל-1000 הנק'. רמת ה1000 נק' במדד המעו"ף חשובה פסיכולוגית לסוחרים שכן כאשר נישברה ב-2008 כלפי מטה הניבה תובנה לירידות שערים חדות שהתקיימו אחרי ירידה מ-965 בזמנו.
ב2006-7 עליה מעל רמת ה-1,000 נתנה את התנופה לעליות משמעותיות עד 1,240 - שיא של כל הזמנים. ובכל זאת במבט על כלל השוק, מזמין חשדנות כלפי העליות, אך לא ללכת ראש בקיר.
למה חשדנות? כי הייתי מצפה ממדדי מישנה להצטרף למגמה כמו מדד הנדלן, שמעבר שלו מעל רמת ה-290 נותן איתות חיובי עם סטופלוס ב-265. יש לא מעט סוחרים שלא מאמינים לעליות בשוק ומביטים על המדד ברמות ה-1000 כיקר.
האם זה נכון? יקר זה עניין יחסי. המשבר של 2008 הוריד את הבורסות נמוך לשפל של 50 אחוז ויותר מהשיא, בגלל שתימחרו אותו כמשבר הגדול ביותר מאז שנות ה-30 במאה הקודמת. כאשר ראו בשווקים שהממשלות נחרצות בטיפול, יצאו השווקים לתיקון המאורע והגיעו עד הלום.
כל מי שחושב שהמשבר עדין כאן, לא קשוב להודעות בנק ישראל על שיפור במדד המשולב, על יציבות האבטלה, על ציפיות לצמיחה. כל אלה הניבו את החזרה המהירה מעלה.
מי שקונה היום מניות, תעודות סל, יכול לבצע לעצמו קניה עם הגנה באופ' מעוף שאכתוב עליה בהמשך. מי שקונה ללא הגנה, פשוט צריך לקחת בחשבון שבירידה מרמת ה-980-90 לטווח ארוך יחסית הוא ימקם סטופ.
במה כדאי להתמקד? מדד הנדלן, מדד התלטק, מדד ת"א 75. יש תעודות סל על המדדים הללו, והם יכולים להניב תשואה עודפת באוירה חיובית. לכל סיכוי יש סיכון, לכן קונים עם סכום שישנים איתו בלילה. ככלל, השקעה שלא ישנים איתה טוב בלילה אומרת שהסכום גדול מידי על המשקיע והוא עשוי למכור ברגע הראשון שימרטו עצביו.
אופציות מעו"ף:
הגנה למדד המעוף:קניה של פוט 1,020 ב-2000 שקל. כתיבה של קול 1,070 ב800 שקל.
נותן הגנה למי שקונה היום 100 אלף מדד מעוף, מרמת ה-1008 ומטה.
רווח פוטנציאלי של 4 אחוז החודש באם השוק ממשיך לעלות, עד 1070.
במתכונת הנוכחית פוטנציאל ההפסד הוא כ-22 נק' ופוטנציאל הרווח כ-40 נק' על מדד המעוף.
הפרמיות: אופציות המעוף הן פרמיות שהחיות שלהן היא לחודש. שבוע שעבר רשמתי על מיסוס פרמיות ונתתי דוגמא פוטנציאלית על פוט 960 וקול 1070.
הפרמיות, על אף העליה השבועית של 20 נק', איבדו 400 שקלים לזוג כתוב.
כמובן שמי שכותב עם הגנות, וזה הרצוי, הרוויח 150 שקל לזוג, ללא מאמץ מיוחד. בדברים הללו צריך לקחת רווח, אבל כל עוד המדד נימצא בין 1000 ל1050 ניתן למשוך עם זה.
הפוזיציות הפתוחות של הסוחרים נמצאות ברמות ה-970-80 וכרגע הן לא משחקות תפקיד בשוק. למעשה, השוק נמצא בקצה טווח כתבני האוכפים שם.
עדיין אין סימנים לתוספות ועיבוי כתיבות באזורים אחרים של המדד.
כרגע תחום המדד הוא תנועה בין 1050 ל-1000, מי שכותב פרמיות יכול להישען על הנחה זאת כל עוד היא קיימת והתחום לא ניפרץ.
סטיית התקן על 24 כרגע, כאשר נכס הבסיס עם סטיה נמוכה מכך בערך על 21, מה שאומר שהפרמיות יקרות עדיין לעומת התנודתיות של מדד המעוף, אבל זה עדין לא מזמין כותבי אופ' רבים לשוק. אולי אחרי חול המועד, יחזרו בשקיקה.
כתיבת אוכפים על אזור 1020 מניבה כעת תחום רווח בין 970 ל-1070. אוכף זה אומר שכותבים את קול 1020 ופוט 1020. אם המדד נישאר מעל 1000 ומתחת ל-1050 בזמן הקרוב, זה יניב רווח נאה. לשים לב אם יוצאים מהתחום.
חו"ל: מדד ה-sp ניתקל בחומה בצורה ברמת ה-1080 וירד ל-1030. כרגע הוא תחום בין 1030 ל-1080 ויציאה תוביל למהלך ל1000 או ל1120, וזה ישפיע עלינו כבורסה.
זהב: מגן מפני אינפלציה, בשיא כל הזמנים, רמת ה-980 בזהב היא סטופ ללונג, כאשר ניתן להיות עליו בלונג דרך תעודות סל בארץ או בחו"ל.
מאת: יונתן קריספין (דוביד), מרצה לאופציות מעו"ף במכללת מגמות ומנהל פורום מעו"ף ב'תפוז'
.jpg)
ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים
המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"
הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.
הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם, נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.
תגים מזוייפים
בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.
במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.
- בנקאי נורה מחוץ לביתו - והוכר כנפגע בתאונת עבודה
- קיבלתם חוב מהביטוח הלאומי? ייתכן שהוא בכלל לא שלכם - כך תיפטרו ממנו בקלות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026
בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות
התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.
בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.
בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.
על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.
- בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות
- יו"ר ועד עובדי אל על נגד רגב: "מהלך מסוכן"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.
