קשת ורשת נגד הרשות השנייה: כללי מיקוד הרגולציה - כבר משנת
קשת ורשת הגישו היום (שני) עתירה לבג"צ בטענה כי ?כללי מיקוד הרגולציה? שקבעה מועצת הרשות השנייה חייבים לחול כבר משנת 2008, כפי שהתחייבה בפניהן. את העתירה הגישו עוה"ד רון גזית, בנימין רוטנברג ואמיר ונג בשם שתי הזכייניות במשותף. זו הפעם הראשונה בתקופת הזיכיון החדש שזכייניות ערוץ 2 מגישות עתירה משותפת. בכללי מיקוד הרגולציה החזירה המועצה לזכייניות חלק משיקול הדעת בחלוקה הפנימית של השקעה בתוכניות סוגה עילית בין דרמה, תעודה, סרטי תעודה מיוחדים ותוכניות מיוחדות (לדוגמה ?ארץ נהדרת? ו?קצרים?), וזאת בלי להקטין את ההשקעה הכוללת בסוגה העילית. לפני אותו ?מיקוד?, כללים של המועצה הכתיבו לזכייניות בדיוק כמה יושקע בדרמה, כמה בסרטי תעודה מיוחדים וכמה בתוכניות תעודה. הדיון בכללי מיקוד הרגולציה החל ברשות כבר בשנת 2007 אך הסתיים רק בתחילת שנת 2009. לפי הזכייניות, בכירי ראשי הרשות השנייה המליצו בכל זאת שביצועי הזכייניות בשנת 2008 ייבדקו כבר לפי הכללים החדשים, ויאפשרו גמישות בתמהיל ההשקעה בסוגה עילית. בעתירה מצוטטת חוות הדעת המקצועית של בכירי הרשות: "במידה והדבר ניתן בהיבט המשפטי, יהיה זה נכון ליישם את חלק מהשינויים שיוחלט לגביהם לגבי כל שנת 2008, ועד לנקודת הבדיקה הבאה המוגדרת במכרז ערוץ 2". להמלצה זו היו מספר סיבות: הדו"ח המקצועי הזכיר שהרשות התחייבה במכרז לבדוק את הכללים הישנים כבר ב-2008 וברור גם שכל הסיבות למיקוד הרגולציה היו נכונות כבר בשנת 2008. בחוות הדעת המקצועית, הרשות גם מכירה בכך שהכללים הישנים קודם למיקוד הגבילו את היוצרים והזכייניות ללא הצדקה, ומראש היה מקום לקבוע כללים אחרים. מול ההמלצה המקצועית עמדה חוות דעת משפטית שהוכנה עבור היועץ המשפטי של הרשות, עו"ד דורון אבני, ובה נקבע כי המועצה אינה מוסמכת כלל לקבוע בשנת 2009 תוקף רטרואקטיבי לשנת 2008 לכללי מיקוד הרגולציה. העתירה שהגישו רשת וקשת מציגה לכן רק מחלוקת משפטית, כאשר בכירי הרשות מצדדים דווקא בזכייניות. בעתירה נטען שחוות הדעת המשפטית שקבעה שהמועצה אינה מוסמכת לקבוע תוקף רטרואקטיבי לכללים, היתה שגויה לחלוטין. השאלה האמיתית, לפי העתירה, לא היתה האם מותרת חקיקה רטרואקטיבית, אלא האם מוצדק והגיוני לבחון את ביצועי הזכייניות בשנת 2008 על בסיס כללים שהרשות מכירה בכך שהיו שגויים ולא מעודכנים מבחינה מקצועית.
מהרשות השנייה נמסר: "אנחנו לומדים את העתירה".