חושבים להקים אתר? "הקמת חברה דורשת הרבה מאוד פעולות שהיזמים בכלל לא מודעים אליהן"
מי מאיתנו לא ישב עם חברים ומשפחה והעלה רעיונות עסקיים שונים ומגוונים שכולם, כמובן, בעלי פוטנציאל לרווחים גדולים של מיליוני שקלים. מה שרבים שוכחים (או לא מודעים...) שהדרך מהפיכת החלום למציאות ולעסק המייצר מזומנים בדרך כלל אינה פשוטה אלא מורכבת ביותר אבל אפשרית.
שוק האינטרנט בחו"ל הוא שוק כמעט ללא גבולות, רחב ומגוון, מיליארדי גולשים ומיליארדי לקוחות פוטנציאלים. האפשרויות העסקיות רחבות ביותר לכן כל כך הרבה יזמים מכל העולם וגם מישראל מנסים את מזלם בהקמת אתר אינטרנט בחו"ל שפונה לאותו קהל עצום של לקוחות פוטנציאלים מכל העולם. הדרך מהרעיון עד מימושו לעסק פעיל היא ארוכה, קשה ומורכבת אך בעזרת תכנון נכון ודבקות במטרה היא בהחלט אפשרית.
נפגשנו עם משה אורון ממשרד GBO לדבר על השלבים השונים שבהקמת אתר האינטרנט והחברה, מהן האפשרויות השונות, ומהם התחומים החמים ביותר כיום. הדרך הטובה ביותר להתחיל, אומר אורון, היא לבדוק האם מישהו כבר חשב על רעיון כמו שלך. בדוק האם יש כבר אתרים מתחרים? איך עובדים אתרים אילו? מהו הפוטנציאל הטמון באותו תחום? כנס לאתרים בתחום שלך ובצע מחקר ראשוני ובסיסי לגביהם. מה רמת האתרים המתחרים, איזה מערכות (אם בכלל) המתחרים משתמשים? עד כמה האתרים מושקעים וכדומה.
"יזמים רבים נכנסים דווקא לתחומים מוכרים המאופיינים ברמת תחרות גבוהה כגון תעשיית ההימורים על גווניה הרבים - מפעילי קזינו,אתרי אפיליאייט, הימורי ספורט ואפילו אתרי פורקס. בד"כ יזמים אילו הם בעלי ניסיון וידע בתחום. אם אתה לא מבין בתחום ההימורים,הסיכוי שתצליח להתברג במיקומים גבוהים בתוצאות האורגניות עבור ביטויים מובילים בגוגל קטן ביותר ולכן כמות הכניסות שתקבל לאתרך יהיה נמוך מאוד ולא תצליח להביא מספיק מהמרים או שחקנים".
"גם אם מגייסים כסף מחברים או משפחה, חשוב להכין תכנית עסקית"
השלב הבא הוא כתיבת תוכנית עסקית בסיסית. "גם אם אתה לא הולך לגייס כסף מקרנות או ממשקיעים זרים, צריך להכין תוכנית עסקית בסיסית. הכוונה אפילו לדוח אקסל בסיסי שבו תנסה להעריך הכנסות כנגד עלויות, לוחות זמנים ומסקנות. נסה להיות ריאלי כמה שיותר. ברוב המקרים כן תצטרך לגייס כסף ממשפחה או חברים ולכן רצוי להכין תוכנית עסקית. כמובן שהתוכנית אינה מדד להצלחה ואינה מבוססת על נתונים אמיתיים אלא רק על הערכות אבל היא יכולה לתת כיוון ראשוני להיתכנות-GO או NO GO".
נושא חשוב נוסף הוא הלחץ להצליח מהר, שמאפיין כמובן את היזמים הישראליים בפרט. העצה של אורון: "אל תמהר, קח את הזמן ובצע בדיקות ראשונות אילו לפני שאתה מתחיל לדבר עם משקיעים".
השלב הבא הוא בדיקת עלויות - מהי עלות הפרויקט? כמובן שהדבר תלוי בסוג האתר שחשבת עליו. האם מדובר על אתר תדמיתי לחברה / מוצר / שירות או אתר תוכן או פורטל? אתר קניות עם מערכת סליקה? אתר אפיליאייט? "עלות הקמת האתר היא בהתאם לסוג האתר ומורכבותו וכן בהתאם לרמת התחרות בתחום. ככל שהאתר שלך יהיה מורכב יותר ומקצועי יותר,כך גם העלות שלו. מאחר ואתה לא בונה אתרים מקצועי, תצטרך להיעזר בחברה לבניית אתרים. גם אם מדובר אפילו בבלוג משודרג, רצוי להיעזר באנשי מקצוע".
"מערכות מורכבות עם אלגוריתמים ומנועים יכולות לעלות עשרות אלפי דולרים. בשלב זה רצוי לתאם פגישות עם חברות מקצועיות לבניית אתרים לקבלת עלות משוערת. יתכן והפרויקט יהיה גדול עליכם מבחינה פיננסית או אולי תופתעו לטובה. רצוי להיפגש עם לפחות 3-4 חברות לפני קבלת ההחלטה".
מעבר לנושא בניית האתר, אומר אורון, צריך לקחת בחשבון הוצאות של הקמת חברה בחו"ל ופתיחת חשבון בנק בחו"ל, קניית תוכן, קניית מדיה, תרגומי תוכן, הוצאות שיווק כגון קמפיין במנועי החיפוש, הוצאות לקידום האתר,משכורות, אירוח (הוסטינג), משרדים ועוד.
קידום הפרוייקט - חשוב מאוד
צריך גם להקדיש מחשבה מעמיקה לקידום הפרויקט: "מי יקדם את הפרויקט, האם אתה תהיה זה שינהל את כל הפרויקט או שיש לך צוות, האם תצטרך לגייס צוות להרים את הפרויקט? חשוב לדעת לפני הכל שלהקים חברה ואתר אינטרנט זה עבודה בפול טיים ג'וב. מהצד הכל נראה פשוט אבל בפועל מדובר בעבודה קשה, ארוכה ולפעמים מייאשת. אם תיעזר באנשי מקצוע בתשלום או שחבריך לפרויקט יעבדו, חובה לתאם ציפיות לגבי תחומי אחריות, שעות העבודה, כישורים ותשומת לב כללית".
לאחר שלב הבדיקות והתייעצויות לגבי הפרויקט, הגעת למסקנה שיש פוטנציאל עסקי אמיתי ברעיון שלך לאתר האינטרנט. השלב הבא הוא מציאת חברה שתבנה את האתר. "שלב זה הוא חשוב ביותר מאחר והחברה שתבנה את האתר תלווה אותך במשך שנים רבות. מומלץ להיפגש עם כמה חברות ולהציג להם את הפרויקט. בכל פגישה אתה תלמד יותר על תחום בניית האתר ותקבל רעיונות חדשים".
"בדרך כלל לכל חברה יש מערכת ניהול תוכן משלהם לכן אתה תמשיך לקבל מהחברה תמיכה עוד שנים רבות. מערכת ניהול התוכן חשובה ביותר עבורך-איך היא בנויה? מה הגמישות שהיא מאפשרת? האם ניתן יהיה בעתיד להוסיף שפות ? ועוד. חשוב להכיר את צוות המפתחים והמעצבים אישית. מהם הכישורים שלהם? האם הם בנו כבר אתרים דומים לשלך? מה הניסיון וההבנה שלהם ב-SEO (אופטימיזציה של האתר למנועי חיפוש) מי עושה QA לוודא שהאתר עובד כמו שצריך ושכל לינק מגיע ליעדו?
"כל חברה תציג לך הערכת מחיר שונה ולוחות זמנים שונים. אילו שני פרמטרים חשובים ביותר - ככל שבניית הפרויקט תמשך זמן רב יותר - תתחיל להרוויח כסף מאוחר יותר".
השלב הבא הוא הקמת המבנה התפעולי. "לפני כל חתימה על הסכמים וחוזים ולפני הוצאות כספים, צריך להקים את המבנה התפעולי של החברה הכולל הקמת חברה בחו"ל ופתיחת חשבון בנק בחו"ל. מומלץ להקים את החברה רק לאחר גיבוש המשקיעים בחברה - הם הולכים להיות רשומים כבעלי מניות בחברה".
מיקום החברה ומיקום חשבונות הבנק
בחירת מיקום החברה ומיקום חשבון הבנק בחו"ל תלויה במספר גורמים: חוקיות האתר - מה נושא האתר?פורנו, הימורים, ספורט, חנות. לא כל עיסוק של החברה יתקבל בברכה במדינות שונות. קלות בנקאית תפעולית - האם הבנקים במדינה מכירים את אופי הפעילות או מכירים ומבינים את הצרכים של חברות האינטרנט?
בדרך כלל, אומר אורון, "קפריסין מציעה את התנאים העסקיים, החוקיים והתפעולים הטובים ביותר לרוב סוגי האתרים. רוב אתרי הקזינו מקימים את הפעילות בגיברלטר. אנחנו, אגב, יכולים לסייע רבות ליזם בתחום הזה שכן צברנו ניסיון רב בתחום זה - פקטור חשוב ביותר. היה לנו מקרה, למשל, של יזם שהקים חברת אינטרנט בארץ ואחרי כשנה וחצי החליט לשנות את המיקום שלה לחו"ל. העברת המיבנה התפעולי והבנקאי מהארץ לחו"ל הייתהמסובכת ובסופו של דבר יקרה הרבה יותר אם מראש החברה הייתה מוקמת בחו"ל,בנוסף, שינויים לאחר שהחברה כבר פעילה כרוכים בהרבה מאוד כאבי ראש והתרוצצויות וזה גם לוקח הרבה מאוד זמן וכסף".
"מבנה פעילות נפוץ הינו הקמת חברה בקפריסין או חברת BVI ופתיחת חשבון בנק לחברה בקפריסין. הבנקים השונים והסניפים הספציפים שאיתם אנו עובדים מכירים היטב את הפעילות של חברות האינטרנט ופיתחו מיומנות גבוהה בתיפעול ובהבנת הצרכים של היזם. ניתן להנפיק כרטיסי אשראי בינלאומיים לצורך עבודה עם פייפאל PAYPAL וכן העברות ישירות לחשבון הבנק מלקוחות ושותפים עסקיים".
- למה להקים חברה בחו"ל ולפתוח חשבון בנק בחו"ל ולא בארץ?
"יש כמה סיבות. ראשית, ראייה בינלאומית. אתה רוצה שהאתר והחברה שלך יהיו בינלאומיים ויפנו לקהלים רבים. מיקום החברה בחו"ל מאפשר לך להגיע לשווקים רחוקים ולראיה בינלאומית אמיתית. שנית, קלות תפעולית. העברות כספיות,קבלת כספים, פייפאל או נטלר זולות הרבה יותר בחו"ל מאשר בארץ. הרבה יותר פשוט וקל להעביר כסף מחו"ל לחו"ל. כרטיס האשראי הבינלאומי מאפשר לך פתיחת חשבון בפייפאל בקלות".
"בנוסף, מאחר ואתה פונה ללקוחות בכל העולם או ללקוחות שלא רק מישראל,לפעמים נכנסים גם אנשים ממדינות שבהחלט יכולות להביא לך ביזנס אבל אין לא מקיימות קשריים רשמיים עם ישראל. במקרה זה,יתכן ותעדיף לטשטש את הזהות של האתר ושל החברה כישראלים. אתה לא יודע אף פעם מי נכנס לאתר ושוקל לבצע קניה או פעולה שתכניס לך כסף , אם אתה פועל בעזרת חברה בחו"ל, זהותך לא רלבנטית לעניין זה. פיתוח שווקים חדשים כגון העולם הערבי הינם אתגר מעניין".
חסכון במס
"גורם נוסף זה חיסכון במס - הקמת חברה בחו"ל יכולה לחסוך לך במס הכנסה-גם בארץ וגם בחו"ל. (לדוגמא-בקפריסין אין מס על משיכת דיבידנדים) כבעל מניות ישראלי בחברה זרה תצטרך להגיש הצהרת הון ולדווח על רווחיך אבל יש לך עוד כמה שנים עד שהחברה שלך תתחיל להרוויח כסף - לכן בשלב זה, יש לך דאגות דחופות יותר". מומלץ ביותר לקבל חוות דעת ממומחה למיסוי בינלאומי לגבי השלכות המס בארץ בחו"ל. נוכל לקשר את היזם עם יועצי מס בינלאומיים בעלי התמחות בתחומי הפעילות של החברה.
"הקמת החברה ופתיחת חשבון הבנק בחו"ל זה השלב שבו אתה מחליט האם לממש את הרעיון או לא. בהנחה שאתה מממש את הרעיון, עלות הקמת המבנה התפעולי יכול להגיע לכמה אלפי אבל זהו שלב בסיסי ביותר והכרחי . לא מומלץ להקים אתר בחו"ל ולרשום אותו על שמך הפרטי +חשבון הבנק הפרטי שלך בארץ למרות ניתן להסתיר את זהות בעל הדומיין בקלות".
ואז מגיעים לשלב גיבוש תקציב וגיוס כסף. כאן צריך היזם לשאול את עצמו האם יצטרך לגייס כסף או שההון העצמי שלו מספיק. "צריך לקחת בחשבון, אומר אורון, "עלויות נוספות מעבר להקמת האתר והקמת החברה וחשבון הבנק כגון תשלום עבור תירגום תוכן,הכנת תוכן,קניית אימג'ים, שכירת משרד ורטואלי (אם צריך),קו טלפון וכדומה".
"כשבאים לגייס את הכסף, מומלץ להכין הסכם פנימי בין השותפים המפרט וקובע את התנאים והכללים לפיהם נקבעים אחוזי המניות ומשכורות. כך בחשבון שאם תצטרך לגייס כסף - אתה תדולל ותאבד חלק מסויים באחוזים בחברה. חובה לדבר עם השותפים על כל הסוגיות הכספיות, אפילו דברים שנראים כלא חשובים או שלא נעים לדבר עליהם. בעתיד לכל דבר תהיה השפעה גדולה וכן ברגע שמדברים ומסכמים הכל, אין מתח והרגשה של קיפוח- מונע צרות בשלב מתקדם יתר".
הקמת החברה
"ברגע שאתה מגייס כסף מאנשים, הם הופכים להיות שותפים שלך בחברה, לכן השלב הבא לאחר בניית התקציב ומציאת משקיעים הוא הקמת החברה.
כל בעלי המניות בחברה יהיו חייבים לחתום על טפסי החברה ואולי אפילו בחשבון הבנק לכן הם יהיו חייבים להיות זמינים לחתימה. כל בעל מניות שולח את הכסף לחשבון החברה - כסף זה ישמש את החברה בהון הראשוני".
ואז מגיעים לשלב הסופי של ההתחלה - שכולל את עיצוב האתר, QA (הכוונה היא לבדיקת האתר ולוודא שהכל פועל ועובד כמו שצריך), אירוח האתר, קניית דומיין, תוכן, ולא פחות חשוב - מחקר מילות מפתח. "חשיבותו של המחקר היא הדבר הכי חשוב בשיווק האתר וקידומו. מילות המפתח שתבחר למקם בטקסט ושאותם תקדם,יקבעו מי יגיע לאתרך ומה הוא יעשה באתר. ישנה תורה שלמה של מחקר ביטויי מפתח", אומר אורון. "קידום ביטויים חזקים ומבוקשים בגוגל אינו דבר פשוט. התמקדות באותם ביטויים בקידום יכולה להניב תוצאות אפילו לאחר שנה של עבודה קשה.
התמהיל הנכון הוא בניית קישורים נכונה ומגוונת,התמקדות בביטוי מפתח נבחרים,תוכן מדוייק ומקורי,רלבנטיות התוכן וכן וותק האתר, קוד האתר ועוד - אופטימיזציה של האתר והתוכן למנועי החיפוש".
משרד ג'י.בי.או שירותים פיננסיים בינלאומיים בע"מ מומחה במתן שירותים בנקאיים בחו"ל כגון פתיחת חשבונות בנק בחו"ל,הקמת חברות בחו"ל,יעוץ עסקי בחו"ל ועוד.
משרד GBO נמצא בכתובת האינטרנט
http://www.global-banking-offshore.co.il/
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה