תקועים עם הוראת קבע ולא מצליחים להשתחרר? המועצה לצרכנות מתזכרת - כבר שנה שהחוק מאפשר התנתקות
לפני כשנה תוקן חוק כרטיסי חיוב, כשהחידוש החשוב ביותר הוא זכותו של לקוח חברת אשראי, צרכן או עסק, לבטל באופן חד צדדי הוראת קבע בכרטיס אשראי, דבר שבעבר חברות האשראי לא היו תמיד מאפשרות.
משמעות החוק חשובה כאשר לקוח מבקש להתנתק משירות מתמשך וספק השירות מתעלם מהבקשה, הלקוח יכול לשלוח הודעה בפקס לחברת האשראי ולבטל את הוראת הקבע שהוא מסר לספק לתשלום מחיר השירות. יש לציין כי התיקון לא חל על עסקאות בהן הלקוח רכש מוצר או שירות והתחייב לשלם את מלוא התמורה מראש שחולק למספר תשלומים חודשיים, אלא רק על הוראת קבע לחיוב כרטיס האשראי.
כלומר במידה ורכשתם מנוי שנתי לחדר כושר במחיר 1,200 שקל והתחייבתם לשלם מראש למשל ב-12 תשלומים, אין זכות לעצור תשלומים אלא במקרה של כשל תמורה. לעומת זאת, במידה ועשיתם מנוי לעיתון לשנה במחיר של 100 שקל לחודש ולא התחייבתם לשלם מראש את מלוא מחיר המנוי בתשלומים אלא מסרתם את פרטי האשראי לחיוב חודשי, מדובר בהוראת קבע שניתן לבטל באופן חד צדדי כאמור.
עם כל זאת, ולמרות תיקון החוק נראה כי צרכנים אינם מודעים לחוק ולא מנצלים אותו לטובתם ונפגעים מכך שחברות מתעלמות מבקשתם. מהמועצה לצרכנות נמסר, כי "מתקבלות מאות רבות של תלונות צרכנים המבקשים להתנתק משירות ונתקלים בסירוב הספק או התעלמותו".
בשל כך, המועצה קוראת לציבור הצרכנים לממש את זכותו לבטל את הוראת הקבע בכרטיס אשראי בכל המקרים בהם עומדת לו הזכות לבטל באופן חד צדדי עסקה צרכנית - למשל כאשר ברצונכם להתנתק משירות מתמשך.
חשוב להדגיש כי אין בהוראת החוק כל הוראה הנוגעת לנושא עלות ההתנתקות, למשל קנסות יציאה בהתנתקותכם מרשת סלולר או חברת תקשורת אחרת, או תוקף התנאי הקובע קנס כאמור. בכדי להתנתק משירות מתמשך חובה לשלוח הודעת ניתוק לספק, ואין להסתפק בביטול הוראת הקבע.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה