תשובה מריח שיאים: מניית קבוצת דלק מחקה התרסקות, במרחק של 3% משיא
שנת 2009 הסתיימה לפני מעט יותר משבוע, אולם קרוב לוודאי שתיזכר בעתיד כאחת השנים הטובות בבורסה. לאחר השפל במדדי המניות של שנת 2008, המומנטום השלילי בשוק המניות התהפך ומסכי הבורסה שנצבעו כמעט מדי יום בצבע אדום התחלפו חיש בצבע הירוק.
בשנה החולפת לא מעט מניות זינקו בעשרות ומאות אחוזים, אולם המנצח הגדול של השנה החולפת היה יצחק תשובה ודלק קבוצה שבשליטתו. מאז השפל שרשמה חברת האחזקות של תשובה בתאריך ה-25 לדצמבר 2008 השלימה מניית החברה זינוק של 785% ועד היום. היום זינקה מניית החברה ב-4.4% נוספים והיא מרוחקת 3% בלבד מרמת שיא כל הזמנים שנקבעה באוקטובר 2007. (חשוב לציין כי מדובר במחירים מתואמים ).
כאשר מנתחים את הסיבות לזינוק החד במניית החברה, תשובה בהחלט חייב חלק ניכר מהזינוק במחיר המניה לתגליות הגז במאגר תמר ודלית אשר העצימו באופן ניכר את התלות של הקבוצה במגזר האנרגיה באמצעות האחזקות בחברת דלק אנרגיה ואבנר. בעקבות הזינוקים החדים בשנה החולפת במניות אלו, הפכה תרומתה של מגזר האנרגיה ליותר משליש משווי הקבוצה.
פעילות האנרגיה נתפסת בעיני המשקיעים כפעילות המרכזית של הקבוצה המהווה מנוע צמיחה מרכזי של הקבוצה לשנים הקרובות, אולם פרט למגזר האנרגיה - לקבוצת דלק ישנה פעילות מבוזרת במספר מגזרים נוספים.
האחזקה המרכזית של קבוצת דלק פרט למגזר האנרגיה היא של דלק רכב המייבאת לארץ את רכבי מזדה ופורד. דלק רכב, המנוהלת על ידי גיל אגמון נחשבת לפרת המזומנים משמעותית עבור הקבוצה בזכות הדיבידנדים השמנים אותם היא מחלקת כאשר קבוצת דלק היא הנהנית העיקרית.
פרט לאלו, לקבוצת דלק ישנן אחזקות בתחום הביטוח (באמצעות החזקה בחברת הפניקס ובחברת ריפבליק), פעילות של בתי זיקוק (דלק US) ופעילות מכירת דלקים וחנויות נוחות (דלק ישראל).
בשבועות האחרונים ביצעה דלק מספר מהלכים עסקיים שבהחלט הצדיקו את המומנטום החיובי בחברה:
1. לפני מספר ימים דיווחה קבצת דלק על השקעת 280 מיליון דולר בתחנת כוח באזור קרית גת. דלק, שתחזיק 84% מהפרוייקט תקים תחנת כוח בעלת הספק של 240 מגה וואט שתופעל באמצעות גז טבעי.
2. באמצע דצמבר דיווחה קבוצת דלק כי של קבוצת דלק זכתה במכרז להקמת מתקן התפלה גדול בשורק. המפעל, צפוי להיות מופעל החל משנת 2014 ולספק מים בהיקף של 150 מיליון מ"ק בשנה.
מהלכים עסקיים אלו באים לצד מימושים מוצלחים ורווחיים שבוצעו בעת האחרונה:
1. דלק מימשה את מרבית האחזקות שלה בהוט - דלק מכרה 12% ממניותיה של הוט תמורת 402 מיליון שקל וכתוצאה מכך תרשום רווח לפני מס של 195 מיליון שקל.
2. דלק מימשה 2.15% מאחזקותיה בדלק אנרגיה תמורת 94 מיליון שקל וצפויה לרשום רווח לפני מס של 90 מיליון שקל.
אין ספק כי שנת 2009 הפריכה את החששות המשקיעים מיכולת החזר החוב של הקבוצה. עם זאת, כאשר מניית החברה משייטת סביב רמות שיא, נשאלת השאלה מהם הסיכונים הקיימים בפעילותה של קבוצת דלק.
גרף יומי של מניית קבוצת דלק מאמצע 2006 ועד תחילת 2010
בסקירה שהוציא האנליסט גיל בשן מבית ההשקעות אי.בי.אי הוא נקב מחיר היעד של 910 שקל לקבוצת דלק, מחיר הגבוה ב-7% בלבד מעל מחיר הסגירה הנוכחי.
עם זאת, בניתוח של בשן הוא מציין מספר סיכונים אשר עלולים (במידה ויתממשו) לפגוע בחברה. בין הסיכונים שמציין בשן ישנו חשש מירידה במרווחי הזיקוק בארה"ב בחברת דלק US והתגברות של התחרות בתחום ייבוא הרכב.
בהקשר זה מציין בשן כי גם בנושא תגליות הגז עלולות להתגלות בעיות. "ישנם סימני שאלה רבים בנוגע לשווי המאגרים. דחייה משמעותית בפיתוח המאגרים, איכות גז ירודה, עיכובים או בעיות תפעוליות עלולים להשפיע לרעה על השווי של דלק אנרגיה".
עם זאת, בצד החיובי, מי שבכל זאת מעדיף להסתכל על חצי הכוס המלאה, יכול להתנחם מכך שלהערכתו של בשן חברת הפניקס נסחרת בדיסקאונט. המלצתו של בשן למניה עומד על 14.2 שקל הגבוה ב-20% ממחיר הסגירה של המניה בבורסה. כמו כן מעריך בשן שקבוצת דלק עשויה ליהנות מהתייעלות בפעילותה של דלק אירופה - פעילות המורכבת ממאות תחנות דלק הנמצאות במערב אירופה.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה