טבע - עדכון בעקבות התוכנית האסטרטגית ל- 2015

הנהלת טבע פרסמה ביום חמישי, 7/1 בכנס מיוחד שנערך בניו יורק, את עיקרי התוכנית האסטרטגית של החברה לשנים הבאות
נתלי גוטליב |

להערכתנו, נדרש אומץ רב לפרסם תוכנית אסטרטגית לשנים הבאות, במיוחד לאור האתגרים הרבים שעומדים בפני תעשיית הפארמה באופן כללי, ובפני טבע והתעשייה הגנרית בפרט. המסר העיקרי בתוכנית האסטרטגית היה, כי טבע ל- 2015 הנה חברה מגוונת יותר, ופחות תלותית במוצר אחד או אזור גיאוגרפי ספציפי.

הנקודות העיקריות: 1. יעד מכירות ל- 2015: 31 מיליארד דולר. מספר זה כולל 5-6 מיליארד דולר בגין רכישות עתידיות. רווח נקי - 6.8 מיליארד דולר, עם 22% רווחיות נקייה.

2. גיאוגרפיות ל- 2015: 15 מיליארד דולר מכירות בצפון אמריקה (9.5% צמיחה שנתית ממוצעת), 9 מיליארד דולר באירופה (18.6% צמיחה שנתית ממוצעת -> מרשים מאוד) ו- 7 מיליארד דולר בינ"ל (14.3% צמיחה שנתית ממוצעת). ציינו את הפוטנציאל הרב במדינות השונות באירופה, בהקשר רציופארם ציינו ש"לא כל החברות שעולות לכותרות יהיו אלו שיירכשו בסופו של יום". לגבי השוק בארה"ב - השוק גדל, מצליחים לתפוס נתח שוק, אך הצמיחה שם תהיה אורגנית בלבד. לגבי שווקים בינלאומיים ציינו את הפוטנציאל של השוק ביפן ורוסיה.

3. חלוקת ההכנסות בין גנריקה ואינובטיבי צפוי להישמר על 70% לגנריקה ? 30% אינובטיבי, גם ב- 2015. אולם, התחום האינובטיבי יתבסס על סל מוצרים רחב יותר, ולא רק על הקופקסון.

4. קופקסון ? הנהלת טבע מאמינה כי לא תגיע גרסה גנרית לפני 2014, וכי מתחרות גנריות יחויבו לבצע ניסויים קליניים. כן חושבים שתחרות תבוא מכיוון התרופות האוראליות. מתוך עקרון השמרנות, בהנחות האסטרטגיה של טבע לוקחים בחשבון תחרות לקופקסון מ- 2012. בין אם תחרות גנרית, תחרות ממוצרים אחרים או ממוצרים אוראליים.

5. הרחבת הפייפליין האינובטיבי - קופקסון + מוצרי נשימה + בריאות האישה + פייפליין בפיתוח + רכישת מוצרים חדשים שנמצאים בשלבים קליניים מתקדמים (כדוגמת עסקת OncoGenex) + ביוגנריקה.

כל הכותרות

מניחים כי סך מכירות אינובטיביות יעמוד על 9.2 מיליארד דולר ב- 2015 לעומת 4.2 מיליארד דולר ב- 09', כאשר הביוגנריקה תהיה משמעותית מ- 2015 צפונה. זה יושג בין היתר ע"י השקעות גדולות יותר במו"פ במהלך השנים הקרובות.

לסיכום: תצוגת תכלית מרשימה מאוד

להערכתנו, הנהלת טבע הציגה תוכנית אסטרטגית שהינה תוצאה של חשיבה מעמיקה וכוללת קבלת החלטות קריטיות לגבי עתיד החברה - שעיקרן, הסתכלות על מקורות הכנסה רווחיים נוספים תוך לקיחה ברצינות רבה את הסיכונים שבהשענות על הקופקסון לבדו, התרחבות גיאוגרפית מושכלת וניצול הזדמנויות בשווקים צומחים.

בצד הסיכונים נציין כי חלק עיקרי מהפייפליין האינובטיבי שעליו בונה לטבע, כיום, עדיין לא בשל, ומהווה שלעצמו סיכון נוסף. עדיין קיימת אי ודאות לגבי 2011, ובשיחת הועידה סירבו מנהלי טבע להתייחס לשנה זו.

מכפילים הכנסות עד 2015

היעדים ל- 2015 כוללים 31 מיליארד דולר הכנסות, 6.8 מיליארד דולר רווח נקי (רווחיות נקייה ? 22%). יעד הכנסות זה כולל ביצוע רכישה (או מספר רכישות) שיניבו הכנסות שנתיות בסך של כ- 5-6 מיליארד דולר. מכאן, שיעד הכנסות אורגני בלבד עומד על 25 מיליארד דולר.

החלוקה לפי אזורים גיאוגרפיים:

צפון אמריקה ? 15 מיליארד דולר (צמיחה שנתית ממוצעת של 9.5% מ- 09', מהווה כ- 48% מהכנסות החברה). אירופה ? 9 מיליארד דולר (צמיחה שנתית ממוצעת של 18.6% מ- 09', מהווה 29% מהכנסות החברה). בינ"ל ? 7 מיליארד דולר (צמיחה שנתית ממוצעת של 23.2% מ- 09', מהווה 23% מהכנסות החברה).

חלוקת ההכנסות בין גנריקה למקור צפויה להישמר על אותו היחס של 09', קרי ? 70% מהכנסות החברה מפעילות גנרית, ו- 30% מפעילות אינובטיבית. כלומר, ב- 2015 אנו צפויים לראות סך הכנסות מגנריקה של 21.7 מיליארד דולר, ו- 9.3 מיליארד דולר מפעילות אינובטיבית (כולל רכישות), זאת ביחס לכ- 9.7 מיליארד דולר הכנסות מגנריקה היום ו- 4.7 מיליארד דולר מפעילות אינובטיבית.

האם יש מקום לצמוח בגנריקה? בהנהלת טבע מציינים מספר גורמים שיביאו להמשך ביקוש לתרופות גנריות:

גידול בהזדמנויות בשווקים מתפתחים ? בטבע מגדירים כל מדינה שבה שיעור החדירה של הגנריקה נמוך כשוק מתפתח. זה כולל את יפן, צרפת, איטליה וספרד לדוגמה. ציינו כי במדינות אלו מתחילים לשים דגש על איכות המוצרים, ונוקטים בהליכים של החמרת הרגולציה, מגמה שצפויה לפעול לטובת טבע.

גידול בתוחלת החיים ? כ- 75% מהאוכלוסייה הבוגרת בארה"ב היום (מעל גיל 65) צורכים מרשם אחד מדי יום.

רפורמות במערכות הבריאות ? כולל הרפורמה בארה"ב. כמעט בכל מדינה כיום יש סוג של רפורמה או התערבות ממשלתית בנושא. המגמה בכולן הינה להגדיל את הגישה לתרופות לאוכלוסייה להערכת טבע, הגידול בכמויות יהיה חזק יותר מלחץ המחירים שצפוי לנבוע מהליך שכזה.

תרופות מקור עם מכירות של 150 מיליארד דולר צפויות לאבד הגנת פטנט ב- 5 השנים הקרובות. זה צפוי להביא את השוק הגנרי מגודל של 80 מיליארד דולר היום (נכון ל- 08') ל- 135-150 מיליארד דולר ב- 2015, כאשר עיקר הגידול צפוי להגיע מהשוק הבינלאומי, ופחות מאירופה ומצפון אמריקה. אנו נציין בהקשר זה, כי התגברות התחרות מצד מתחרות גנריות נוספות, וכניסה של חברות הביג פארמה לפעילות בתחום הגנרי, צפויה להקשות מאוד את הזירה בתחום הזה בשנים הקרובות.

יש חיים אחרי הקופקסון

בהנהלת טבע מאמינים, כי לא תהיה גרסה גנרית לקופקסון לפני 2014, המועד שבו צפוי לפקוע הפטנט על התרופה. להערכתם, התחרות שהם רואים לקופקסון, צפויה לבוא דווקא מכיוון התרופות האוראליות לטיפול בטרשת נפוצה. בשל עיקרון השמרנות, בהנהלת טבע מניחים שתיכנס תחרות לקופקסון, בין אם תחרות גנרית ובין אם תחרות אוראלית, כבר ב- 2012.

בהקשר של התחרות האוראלית, להערכתם, התרופות האוראליות ירשמו בשלב התחלתי רק לחולים חדשים, ואנו נראה מעבר קטן בלבד מחולים שכבר מיוצבים על תרופה קיימת לטובת התרופה האוראלית.

בטבע הבינו, שכל מוצר מגיע לשיא, וגם מגיע לבגרות, וזה השלב שבו נמצא הקופקסון. טבע נוקטת במספר טקטיקות על מנת "לעמעם" את הדומיננטיות של הקופקסון במכלול פעילותה. בהנהלת טבע רואים העשרה של הפורטפוליו האינובטיבי, כך שיכלול מספר תחומים רווחיים, לצד הקופקסון:

קופקסון מוצרי נשימה בריאות האישה פייפליין אינובטיבי (תרופות בשלבי פיתוח שונים) רישיון למוצרים חדשים שנמצאים בשלבים אחרונים ביוגנריקה.

המטרה היא, לחזק את כל מרכיבי הסל האינובטיבי של טבע, לפני שהקופקסון ידעך.

שיעור גיאוגרפיה: מקטינים את התלות בצפון אמריקה

ב- 5 השנים הקרובות שמים דגש על פעילות באירופה ובשוק הבינ"ל, כדרך לאזן את מקורות ההכנסה ולהפחית את התלות בשוק האמריקאי.

גנריקה בארה"ב

השוק הגנרי בארה"ב הינו שוק בוגר, ויחד עם זאת, צומח מבחינת כמות ב- 6.5% מדי שנה. כ- 72% מהמרשמים היום הינם לתרופות גנריות, לעומת 54% מהמרשמים ב- 04'. מבחינת המכירות בכל השוק האמריקאי, כ- 18% ממכירות תרופות כיום הינם של תרופות גנריות והיתר תרופות מקור.

מתוך סך המרשמים (כמות), לטבע יש נתח שוק של 22% היום, ומעריכים כי יגיעו לנתח שוק של 35% ב- 2015. נכון לתחילת 2010, לטבע יש 216 מוצרים גנריים הממתינים לאישור ה- FDA (לעומת 210 מוצרים בסוף Q3/09) עם מכירות מקור של 114 מיליארד דולר (לעומת 113 מיליארד דולר בסוף Q3/09). מתוכם, 139 מוצרים הוגשו לפי "פסקה 4" (לעומת 136 מוצרים ב- Q3/09). ב- 89 מוצרים (לעומת 83 מוצרים ב- Q3/09) עם מכירות מקור של 55 מיליארד דולר (לעומת 54 מיליארד דולר ב- Q3/09) מניחים פוטנציאל ראשוניות.

בהנהלת טבע מניחים כי הגידול בנתח השוק בארה"ב צפוי לבוא בין היתר ע"י רכישות (קשה בשוק האמריקאי), השקת מוצרים חדשים, עלויות ייצור זולות וניהול חיי מוצר. היעד של הנהלת טבע לשוק בצפון אמריקה הינו לצמוח ל- 15 מיליארד דולר הכנסות ב- 2015 (צמיחה שנתית ממוצעת של 9.5% מ- 09').

אירופה

מדובר בשוק גדול, עם אוכלוסיה מזדקנת ודרישה גבוהה לתרופות. יש קשב מצד הממשלות ואינטרס להגדלת השימוש בגנריקה. על אף האיחוד האירופאי, קיים שוני רב בין המדינות השונות באיחוד בנוגע לשימוש בתרופות גנריות. קיים פוטנציאל רב במדינות, כדוגמת צרפת, איטליה, ספרד, שבהם שיעור החדירה של הגנריקה עודנו נמוך.

בקצה אחד, מדינות כדוגמת הונגריה ופולין, בהן שיעור החדירה של הגנריקה נמוך והקביעה לגבי איזה תרופה לרשום נתונה בידי הרופא. מהקצה השני, מדינות כדוגמת אנגליה, הולנד, בהן שיעור החדירה של הגנריקה גבוה, והמחליט לגבי מתן תרופה נמצא אצל הרוקח או המבטח. ספרד, איטליה וצרפת נמצאות בתקופת מעבר מהקצה האחד לשני.

אסטרטגיית הצמיחה בשוק האירופאי בשנים הבאות יתמקד ב: המשך הובלה בשוק באנגליה, הולנד ואיטליה, בעיקר ע"י ניצול יתרונות לגודל. להגיע למובילות שוק במדינות בדרום אירופה (צרפת, ספרד, איטליה) ומינוף יכולות בשוק הגרמני. ביצוע רכישות מתאימות ? מו"פ גנרי, איכויות יצור ויכולות הפצה. בהקשר זה התייחסו לנושא רציופארם, וציינו כי לא כל החברות שנמצאות בכותרות ירכשו בסופו של יום. ביוגנריקה ? פיתוח פלטפורמה לשיווק המוצרים.

היעד של הנהלת טבע לשוק האירופאי הינו לצמוח ל- 9.2 מיליארד דולר הכנסות ב- 2015 (צמיחה שנתית ממוצעת של 18.6% מ- 09').

השוק הבינלאומי

סך השוק הפרמצבטיקה הבינלאומי צפוי לצמוח מ- 241 מיליארד דולר ב- 09' ל- 473 מיליארד דולר ב- 2015. ציינו לדוגמה את מזרח אירופה שצומח ב- 10%, סין (14%), אסיה (16%), אמל"ט (12%), יפן (3%). טבע מתמקדת בשווקים הצומחים ביותר, והאתגר האמיתי נמצא ב- 8 מדינות המהוות 75% מפוטנציאל הצמיחה העתידי של השווקים הבינלאומיים. מבחינה רגולטורית, הרבה מדינות מגדילות את תמיכתן בגנריקה. מבינים שצריך להגדיל את גישת האוכלוסייה לתרופות ולשפר איכות. ציינו לדוגמה רפורמות אחרונות שמבוצעות ברוסיה, סין ויפן.

היעד של הנהלת טבע לשוק הבינלאומי הינו לצמוח ל- 7 מיליארד דולר הכנסות ב- 2015 (צמיחה שנתית ממוצעת של 23% מ- 09').

יפן - שוק הפרמצבטיקה השני בגודלו בעולם ? 26 מיליארד דולר גודל שוק ב- 09'. כיום טבע נמצאת במקום החמישי בשוק היפני, ומאמינים כי ב- 5 השנים הקרובות יצליחו להגיע לשלישיה המובילה.

רוסיה - נכנסו לשוק ב- 04'. בנו פורטפוליו והתמקדו במספר תחומים והיום נמצאים במקום השני בשוק.

ומה אנחנו אומרים

אנו מעריכים את הנהלת טבע, על שבאה והציגה תוכנית אסטרטגית שאפתנית, ל- 5 השנים הבאות, תקופה שצפויה להיות מאתגרת לכל תעשיית הפארמה.

הרעיון של לעבות את הפייפליין האינובטיבי אינו חדש, מדובר על הבאה לקדמת הבמה של סל המוצרים האינובטיבי של טבע, ואנו מניחים כי יבוצעו עסקאות נוספות כדוגמת OncoGenex כדי להגדיל את הפוטנציאל העתידי. יחד עם זאת צריך לזכור כי יש גידול משמעותי בסיכון ? הקופקסון, מוצר בטוח, קיים, עם מוניטין, נתח שוק גדול ורווחיות גבוהה, צפוי לדעוך באופן הדרגתי, ובמקומו צפוי להיכנס הפוטנציאל בלבד למוצרים אינובטיבים נוספים. לא כל הסל האינובטיבי יתמשש, ולפיכך רמת הסיכון עולה. מתוך עיקרון השמרנות, אנו מניחים ירידה משמעותית בהכנסות מהקופקסון מ- 2012. חשוב לציין כי יש כאן מקום לאפסייד רב ? דחייה בכניסה של מתחרה גנרי, אם יהיה, כניסה איטית למתחרות אוראליות ותחרות מועטה מצד תרופות אחרות לטיפול בטרשת, כל אלו יוכלו לדחות את הירידה בהכנסות הקופקסון.

ביוגנריקה ? העתיד נמצא אחרי 2015, וכאן צריך לזכור שטבע, צפויה להציג גרסאות ביוגנריות למוצרים ספציפיים, ולא ללכת על כל השוק הביולוגי, המוערך ב- 115 מיליארד דולר. זה הפתרון של הנהלת טבע לחשש מה"צוק" (Patent Cliff""). הבעיה ? שאנו נתחיל לראות את השפעת ה"צוק" על טבע כבר ב- 2013. משנה זו צפויה ירידה משמעותית בכמות התרופות שצפויות לאבד הגנת פטנט. יחד עם תחרות הולכת וגוברת, הן מצד החברות הגנריות והן מצד חברות הביג-פארמה, ודעיכת הקופקסון - יתכן וצפויה בעייתיות.

לגבי רכישות, האסטרטגיה של טבע מאוד ברורה, ודגש בביצוע רכישה יהיה על רכישת נתחי שוק, במיוחד באזורים גיאוגרפיים מתפתחים (אירופה והשוק הבינ"ל, פחות ארה"ב) ומוצרי נישה. התוכנית האסטרטגית של טבע מניחה רכישה (או מספר רכישות) אשר יביאו את הכנסותיה לרמה של 22 מיליארד דולר ב- 2012 ו- 31 מיליארד דולר ב- 2015. אנו לא מכניסים הנחות אלו למודל, מפני שאין אנו יודעים בשלב זה, אילו חברות או מוצרים ירכשו, מאילו תחומים ? ומה יהיה תג המחיר. לפיכך, קיים אפסייד רב במודל שלנו, הנובע מהניסיון של טבע לבצע מיזוגים מוצלחים, אפסייד שאין לו ביטוי במודל.

התוכנית האסטרטגית הינה תוצאה של חשיבה מעמיקה וכוללת קבלת החלטות קריטיות לגבי עתיד החברה - שעיקרן, הסתכלות על מקורות הכנסה רווחיים נוספים תוך לקיחה ברצינות רבה את הסיכונים שבהשענות על הקופקסון לבדו, התרחבות גיאוגרפית מושכלת וניצול הזדמנויות בשווקים צומחים. עדיין קיימת אי ודאות לגבי 2011, ובשיחת הועידה סירבו מנהלי טבע להתייחס לשנה זו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה