ביטול קנסות בהליכי פירוק ופשיטת רגל
קנסות פליליים ומנהליים המוטלים על בעל חוב מס נועדו ליצור סנקציה עונשית ולסייע באכיפת החוק. כאשר נישום מצוי בהליכי חדלות פירעון ורשות המסים תובעת מכונס הנכסים פירעון קנסות שנצמחו על חוב המס, עלול הדבר לפגוע בנושי החייב, במיוחד אם לחייב אין די נכסים שאפשר להיפרע מהם. נוהל חדש של היועץ המשפטי לרשות המסים עושה סדר בסוגיה סבוכה זו.
עקב הגידול בהיקף הליכי הפירוקים ופשיטות הרגל במשק, ולאור העובדה שרשות המסים היא נושה מהותי בהליכים אלו, החליט היועץ המשפטי לרשות המסים, עו"ד (רו"ח) משה מזרחי, לבחון מחדש את מדיניות הרשות בסוגיית תביעת הקנסות במסגרת הליכי חדלות פירעון.
במצב הנוכחי נתבעים קנסות פליליים או מנהליים במעמד של חוב רגיל במסגרת תביעות החוב המוגשות בהליכי חדלות פירעון של חייבים. כאשר מדובר בקנס פלילי - תכליתו לשמש סנקציה בגין ביצוע עבירה פלילית, ואילו כאשר מדובר בקנס מנהלי או אזרחי - תכליתו לשמש אמצעי לאכיפת החוק. ברם, התכלית האמורה של הקנסות אינה מתקיימת כאשר הנישום החייב בקנסות הוא חברה בפירוק או נישום פושט רגל; במקרים אלה אפקט ההרתעה או הענישה שבהטלת הקנסות אינו קיים כלל וכלל.
נוסף על כך, הגדלת חוב מס הכנסה, מעבר לקרן והפרשי הצמדה וריבית הנוספים עליה, תגרום למעשה לגלגול הקנסות, האמורים להיות מוטלים על הנישום, לפתחם של נושיו על לא עוול בכפם, ובלי שיש צורך להרתיעם או להענישם.
לאור זאת החליט היועץ המשפטי לרשות המסים כי במסגרת הליכי חדלות פירעון של חייב במס ייגבו הקנסות על פי נהלים המפורטים להלן, וזאת כדי שלא לקפח את זכויותיהם של נושי החייב, ובהסתמך על סמכות מנהל רשות המסים לוותר על קנסות. ואלה הנהלים: 1. פקיד הרשות, המטפל בהגשת תביעת חוב בהליכי חדלות פירעון של נישום, ימשיך לפעול על פי הנהלים הקיימים ולתבוע קנסות מכל סוג שהוא במסגרת תביעת החוב כחוב במעמד רגיל. 2. אם תוגש בקשה למחלקת הפירוקים שברשות המסים לביטול הקנסות, ובקשה זו תוגש על ידי כונס הנכסים הרשמי או על ידי בעל תפקיד אחר, ותנומק בכך שהיקף הנכסים העומדים לחלוקה לנושים הרגילים נמוך מגובה החובות לנושים אלה - הבקשה תידון על ידי מנהל מחלקת הפירוקים, והוא שיחליט בעניין ביטול הקנסות.
ההחלטה על ביטול הקנסות תהיה מותנית בהצהרה שיגישו בעל התפקיד או הכונס הרשמי על נכונות העובדות המוצהרות לעניין היקף נכסי החייב, ובכך שהחייב אינו זכאי לקבל כספים כלשהם מקופת הכינוס. עוד צוין בהנחיית היועץ כי במקרה שבעל התפקיד יחליט לדחות את תשלום הקנסות במסגרת בירור תביעת החוב, ללא פנייה מוקדמת לרשות לביטול הקנסות, יובהר לו בכתב מטעם היחידה לפירוקים כי על פי ההלכה הפסוקה אין הוא מוסמך לדחות שרירותית את תשלום הקנסות, ועליו לפנות בבקשה מסודרת לביטולם לפי הנהלים הקיימים.
3. יודגש כי ביטול הקנסות על ידי רשות המסים הוא ביטול מותנה; כלומר, אם בכל זאת ייוותרו כספים בקופת הכינוס לתשלום לפושט הרגל או לבעלי המניות החייבים או למנהלי התאגיד המתפרק - ישולמו הקנסות לרשות המסים מכספים אלו. 4. למרות כל האמור לעיל, במקרה של פשיטת רגל לא יינתן פטור מתשלום הקנסות לרשות המסים, וזאת לפי הוראות סעיף 69(א)(2) לפקודת פשיטת הרגל [נוסח חדש], התש"ם-1980.
ככל שמדובר בכפל קנס לפי חוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975, נקבע בנוהל היועץ המשפטי לרשות המסים כי יש להבחין בין רכיב המס לבין הרכיב העונשי: מחצית הסכום תיתבע כקרן חוב שלא ניתן לוותר עליה, ואילו דינו של הרכיב העונשי כדין קנס ויחולו ההנחיות האמורות.
מאת: עו"ד ירדנה אייזקוב (סרוסי) ועו"ד מאיר מזרחי