שינויים בתקנון האחיד של קרנות הפנסיה הוותיקות בשנת 2010

 | 
telegram

במאמר זה נביא את עיקרי התיקונים בתקנון האחיד של קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר. תוקף השינויים מ- 01.02.2010. מטרת התיקונים, לתת מענה למקרים מיוחדים, שבתקנון הקודם היו בעייתיים. במקרים אלה, המבוטח מצא את עצמו נפגע אם על ידי קיטון בקצבה הצפויה ואם בשל תנאי התקנון, בגינם אף נאלץ להפסיק את חברותו בקרן. השינויים החדשים נותנים מענה לאותם מקרים, תוך הקלות לטובת המבוטחים. כמו כן התיקונים משפרים זכויות אחדות שהיו קיימות.

1.כיסוי ביטוחי למקרה של נכות או מוות כתוצאה ממקרה המזכה בפיצוי מרשות לפני התיקון, נקבע בתקנון, כי אין כיסוי ביטוחי למקרה מוות או נכות, שנגרמים בשל תאונת עבודה או במקרה של אירוע המזכה בהתאם להוראות חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה או חוק משפחות חיילים שנספו במערכה.
התיקון שהתקבל קובע, כי במקרה שהקצבה מקרן הפנסיה, עולה על הקצבה מהרשות, המבוטח יהיה זכאי להפרש בין הקצבאות.

לדוגמה: מבוטח זכאי לקצבת נכות שהוכרה כתאונת עבודה, מהביטוח הלאומי בסך 4,000 ש"ח. אילו היה מדובר בנכות שנגרמה מסיבה שאינה תאונת עבודה, המבוטח היה זכאי לקצבה מהקרן בגובה 6,000 ש"ח. במצב הקיים, המבוטח לא היה זכאי לקצבה מקרן הפנסיה. אחרי התיקון המבוטח יהיה זכאי לקבל מהקרן קצבה בגובה ההפרש בין הקצבאות, דהיינו 2,000 ש"ח.

2. עובד שהופסקה עבודתו ומעוניין להמשיך את הביטוח לפני התיקון, מבוטח שמסיבה כלשהי מצא את עצמו מחוץ למעגל העבודה ובקש לשמור על רצף ביטוחי, נדרש לממן באופן עצמאי את מלוא ההפקדות. לחילופין, אם הקטין את ההפקדות, ההקטנה בהפקדות פגעה בזכויות שכבר נצברו לטובתו. הפגיעה היתה משמעותית יותר בקרנות שבהן השכר הקובע נקבע לפי שיטת שלושת השנים האחרונות.

התיקון שהתקבל, מאפשר למבוטח להמשיך את הביטוח כעצמאי, בשיעור משרה חלקי של 33% לפחות בשנה הראשונה. מהשנה השנייה ואילך, שיעור המשרה יהיה לפחות 50%.

משמעות התיקון - בתקופת ההפסקה, העמית, שהופקדו עבורו, הפקדות בשיעור 20.5% משכרו מידי חודש, ימשיך את ההפקדות באופן עצמאי, אולם הפקדות אלה תהיינה מופחתות, זאת מבלי להקטין את השכר המבוטח.

3. היוון קצבה - לפני התיקון, מבוטח היה רשאי להוון שיעור של עד 25% מהקצבה לה הוא זכאי. ניתן היה להוון את הקצבה בשיעור האמור, לתקופה של חמש שנים לכל היותר.

התיקון מאפשר למבוטח להוון שיעור של עד 25% מהקצבה המשולמת למשך כל חייו. בנוסף, התיקון משפר את מקדמי ההיוון כך שהסכום שהמבוטח יקבל באופן חד פעמי יהיה גבוה יותר בעקבות התיקון.

4. החזר כספים לא פנסיוניים - לפני התיקון, במקרים בהם הועברו לקרן הפנסיה זכויות שהיו לעובד במכשירים ישנים כגון קופות גמל מפעליות, אם שיעור דמי הגמולים היה נמוך מהנדרש, הקרנות לא הכירו בכספים אלה כזכויות פנסיוניות. עד לתיקון בתקנון, כספים אלה הוחזרו בצירוף הצמדה בלבד.

התיקון קובע, שכספים אלה יוחזרו בצירוף הפרשי הצמדה וריבית שנתית בשיעור 2%.

5. הכנסה של נכה מעבודה - עד התיקון, נכה, ששכרו מעבודה בצירוף קצבת הנכות שמשולמת לו ע"י הקרן היה מעל השכר הקובע לקצבה, הופחתה קצבתו מהקרן. ההפחתה כאמור היתה בגובה ההפרש שבין הכנסותיו כאמור ובין השכר הקובע.

התיקון קובע, כי ההפחתה תהיה בגובה מחצית ההפרש שבין הכנסותיו ובין השכר הקובע.

6. רציפות זכויות - עד התיקון, מבוטח שצבר בשתי קופות וותיקות, אשר מתוקף הוראות בדבר רציפות זכויות, נצבר לזכותו שיעור קצבה העולה על 70%, הופחת שיעור הקצבה ל-70% באופן יחסי משתי הקרנות בלי להתחשב בשכר הקובע בכל קרן.

התיקון שהתקבל קובע, כי הצמצום ייעשה כך שהוא יחל בקרן שבה השכר הקובע הוא הנמוך יותר. תיקון זה מיטיב עם מבוטחים, באשר שכרו של העובד בדרך כלל עולה עם הוותק שלו בעבודה ולכן השכר הקובע בקרן המשלמת, עשוי להיות גבוה באופן משמעותי מזה שבקרן המשתתפת.

במקרה שישנה חפיפה בין תקופות הביטוח בשתי הקרנות, השכר הקובע בתקופת החפיפה יהיה הסכום שמתקבל מחיבור השכר הקובע בשתי הקרנות.
מענק השנים העודפות לאחר התיקון יחושב כך שכל אחת מהקרנות תשלם את חלקה לפי השכר הקובע אצלה, בעוד שלפני התיקון המענק חושב לפי השכר הקובע בקרן המשלמת.

7. תנאי סף לקבלת קצבת זקנה, שארים או נכות - התיקון קובע, כי במקרה שסכום הקצבה אינו עולה על קצבת מינימום העומדת על 5% מהשכר הממוצע במשק, הרי עמית שצבר 120 חודשי יהיה זכאי לקבלת קצבה, למרות שאינו עומד בתנאי הסף לקבלת קצבה.

8. שיפור תנאי הזכאות לקבלת קצבת נכות וקצבת שארים - לפני התיקון, מבוטח שחידש את הביטוח לאחר הפסקה העולה על 12 חודשים, זכאותו לקצבת נכות או קצבת שארים היתה מותנית בכך שנותרו לפחות 120 חודשי חברות מהחודש בו חידש את הביטוח ועד החודש בו היה מגיע לגיל פרישתו החוקי.

המשמעות היא שמבוטח/ת שמחדש/ת את הביטוח אחרי גיל 54/57 לא היה זכאי ליהנות מביטוח למקרה נכות או לביטוח שארים. התיקון מבטל תנאי זה.

9. פרישה מוקדמת בהפחתת זכויות - מבוטח שביקש להקדים את פרישתו, היה מקבל קצבה מופחתת בשיעור של 5-7% מהקצבה עבור כל שנה בה הוקדמה הפרישה.

התיקון משפר את תנאי ההפחתה בגין פרישה מוקדמת.
לדוגמה: גבר, המבקש לפרוש בגיל 60 במקום בגיל 67, תופחת קצבתו בשיעור 36% בעוד שלפני התיקון הקצבה הופחתה בשיעור של 38%.

10. תיקון גיל - התיקון מאפשר לתקן גיל של עמית גם לאחר הגיעו לגיל קצבה, בעוד שלפני התיקון שינוי הגיל התאפשר כל עוד המבוטח לא הגיע לגיל קצבה.

שינוי הגיל לא יחול רטרואקטיבית, אלא החל ממועד פתיחת ההליך לשינוי, או מחודש פברואר 2010, לפי המאוחר מביניהם.

מאת: יועץ פנסיוני חיים בן-הרוש

תגובות לכתבה(0):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות