פריגו - בייבי בום!

פריגו הודיעה בסוף חודש מרץ על רכישת חברת PBM, היצרנית הגדולה בעולם לייצור פורמולות לתינוקות בתחום ה- Store Brand, תמורת 808 מיליון דולר. העסקה צפויה להיסגר ברבעון האחרון של 2010 (פיסקלי)
נתלי גוטליב |

השורה התחתונה:

להערכתנו, העסקה הזו צפויה לקחת את פריגו צעד אחד משמעותי מאוד קדימה, ותהווה רגל פעילות נוספת משלימה לחברה. פריגו עוברת שלב אבולוציוני, ומחברת תרופות גנריות, פריגו רוכשת רגל נוספת שמתמחה בתחום שהוא דומה במאפייניו לזה של חברת תרופות. כאן יבואו לידי ביטוי המומחיות של פריגו בשמירה על איכות גבוהה ושליטה על שרשרת הערך. בהמשך אנו מניחים כי הפריסה הגיאוגרפית של PBM ייתן לפריגו פוטנציאל צמיחה נוסף.

פוטנציאל הצמיחה: מוצרי PBM צפויים להגדיל את סל המוצרים שפריגו מציעה ללקוחותיה בתחום ה- OTC וה- StoreBrand. בארה"ב, שם ל- PBM יש נתח שוק של 80-90% בקטגוריית הפורמולות ב- StoreBrand עבור פריגו זה יהיה רק לקבל את הכסף מפעילות זו ולמנפה, אולם בשווקים אחרים, בהם לפריגו אין דריסת רגל או פעילות משמעותית, PBM תוכל בנוסף לפתוח עבור פריגו את הדלת ללקוחות ולהוות אפסייד נוסף. מבחינת PBM, פריגו תוכל לקחת את סל המוצרים של PBM לכלל לקוחותיה, ובכך להגדיל במידה משמעותית את מכירות PBM. פוטנציאל צמיחה נוסף יבוא מגידול הקטגוריה עצמה.

תחום פעילות משלים: מדובר בקטגוריה חדשה לפריגו, אך עם מאפיינים דומים לפעילות הקיימת של פריגו. גם תחום המזון לתינוקות מחייב מומחיות, שמירה על איכות גבוהה מאוד ושליטה על שרשרת האספקה -> מומחיות שאותה יש לפריגו. העובדה שישנם חסמים גבוהים לכניסה מבטיחים שמירה על רמות רווחיות גבוהות לאורך זמן.

פריגו רוכשת את חברת PBM

מי זו חברת PBM?

- חברת PBM הוקמה ב- 1997, ומתקניה נרכשו מחברת Wyeth (היום פייזר). לחברה 500 עובדים והיא ממוקמת ב- Gordonsville, וירג'יניה. לחברה מספר מפעלים ואתרי יצור בארה"ב, וכן שותף סיני שמספק תוצרת לשווקים באסיה.

- המוצרים: החברה מוכרת מגוון רחב של מוצרים (40 סוגי פורמולות), חלקם מחייבים מומחיות רפואית ושמירה על איכות גבוהה ? החל מפורמולות לתינוקות וחטיפי פירות לתינוקות, בקבוקים ועד לתוספי מזון לחולי סכרת ומשקאות מבוססי סויה למבוגרים.

- מאחר ומדובר במוצרי StoreBrand, המחיר הסופי לצרכן נמוך בכ- 50% מול המוצרים הממותגים בקטגוריה (לדוגמה, של נסטלה וסימילאק) ונותנים לקמעונאי רווחיות של 15% ממכירת המוצר מול רווחיות של 4% ממכירת מוצר ממותג.

כל הכותרות

- היכולת של PBM בתחום ה- StoreBrand הוא לא רק מבחינת תג המחיר הזול יחסית לצרכן, אלא גם מבחינת מגוון רחב מאוד של מוצרים בקטגוריה (לדוגמה ? מזון היפו אלרגני, אורגני וכו') וכן מזון עם רכיבים בעלי ערך מוסף (לדוגמה, רכיבים המשפרים את הראייה, שיפור הזיכרון וכו').

- בהמשך מתכננים בפריגו להרחיב את סל המוצרים ? לדוגמה, לייצר חלב מוכן לשימוש (במצב נוזל להבדיל מהמצב האבקתי היום).

- איכות גבוהה: PBM הינה החברה היחידה בארה"ב המייצרת פורמולה לתינוקות עם תקן ISO 9001:2000. PBM הינה אחת החברות מתוך 4 חברות (אבוט, ג'ונסון ונסטלה) עם אישור FDA למוצרי מזון לתינוקות.

- שווקים: החברה פעילה בארה"ב, אירופה, סין, וייטנאם, דרום אפריקה (סה"כ פועלת ב- 12 אזורים גיאוגרפיים) ועובדת עם 20,000 קמעונאים ברחבי העולם. יתכן כי בעתיד פריגו תשקול להיכנס לתחום המותג הפרטי בישראל בקטגוריה זו. בחלק מהשווקים הללו לפריגו יש פעילות מצומצמת, או ללא פעילות כלל, כך שיש פוטנציאל צמיחה נוסף מבחינה גיאוגרפית.

- תג מחיר אחרון? באוגוסט 2009 נפוצו שמועות כי החברה מחפשת רוכש, ותג המחיר שניתן אז היה כ- 1 מיליארד דולר. נושא זה הוכחש ע"י החברה.

- יש סינרגיות? להבדיל מעסקאות הרכישה האחרונות שביצעה חברת טבע, כאן אנו לא צפויים לראות סינרגיות שינבעו מחיסכון או צמצום הוצאות בטווח הקרוב. אלא רק גידול בשורת ההכנסות. יתכן, כי מ- 2012, נראה מהלכי התייעלות תפעוליים, בעיקר בסעיפי SG&A.

- נתח שוק - יש לאן לצמוח: על פי הערכות, מוצרי PBM מהוות 80-90% מפורמולות ה- StoreBrand שנמכרות בארה"ב. פורמולות לתינוקות ב- StoreBrand מהוות 10% משוק תחליפי החלב בארה"ב. מדובר בנתח שוק נמוך משמעותית מנתח השוק של ה- OTC, שהוא 28%. כך שיש לאן לצמוח בתחום זה בארה"ב.

- גם מבחינת השיווק: יכולות השיווק של פריגו על המדף ? מבחינת נראות, מיקום וכו' מאוד גבוהה, ופריגו יתאימו יכולות אלו גם למוצרי PBM.

- יגיעו לעוד לקוחות: מוצרי PBM נמכרות ברשתות Sam's Club, Wal-Mart, Babies-R-Us, CVS, Walgreens, Kroger ו- Target. ל- PBM כ- 55 לקוחות. לפריגו ? יש הרבה יותר לקוחות, כך שגם כאן יש פוטנציאל צמיחה נוסף.

- מכירות: פריגו צופה כי PBM תוסיף 300 מיליון דולר לשורת המכירות בשנה הראשונה שלאחר השלמת העסקה. מתוך סכום זה, 20% מגיע מחוץ לארה"ב (בעיקר מקסיקו, סין וקנדה). מכירות PBM ב- 09' נאמדו ב- 266.4 מיליון דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה