חרקירי ביטוח: כיצד ישראל יכולה ללמוד מטעויות של אחרים

ענף הביטוח השני בגודלו בעולם מתכווץ הודות לטעויות אסטרטגיות וניהול, כיצד בישראל נוכל להפיק לקחים
 | 
telegram

ענף הביטוח היפני הנו ענף ענק, השני בגודלו בעולם, אך הוא מתכווץ בשנים האחרונות. שנים של טעויות באסטרטגית החברות ובניהול הפוליסות, הובילו לקריסה של חברות, וכעת לשורה של מיזוגים בין ענקיות. חברות הביטוח הישראליות ביצעו טעויות דומות, והן יכולות להפיק לקחים מהניסיון היפני.

בחודשים האחרונים תסס שוק הביטוח היפני, כאשר הצמיחה האיטית בשוק המקומי, לצד נפילה של מספר חברות, בעקבות המשבר הכלכלי, הביאה למיזוגים רבים בענף. מיזוגים אלו הנם תולדה של מספר טעויות ניהוליות ואסטרטגיות, וכן שנים של וסביבה כלכלית קשה.

חברת הביטוח היפנית הראשונה נוסדה כבר ב-1881 (והיא קיימת עד היום). בשנות המלחמה עם סין נוסדו חברות יפניות נוספות, והתחרות גברה. תחרות זו, לצד הפסדים שנבעו מחישובי לא נכונים של ההנהלות, הביאו לקריסה של כמה חברות. כתוצאה מכך, נחקק בשנת 1900 חוק ראשון, שהסדיר את הפעילות הביטוחית במדינה. לאחר מכן הוקם איגוד מקצועי, ובהמשך נוסדו מספר חברות ביטוח פרטיות נוספות. מלחמת העולם השנייה הביאה שוב לפגיעה קשה בענף הביטוח ובעקבותיה, תחת שלטון אמריקאי, שבו ונחקקו חוקים, שהסדירו את הפעילות בענף, לפי נורמות מערביות.
כיום, ענף ביטוח החיים ביפן הנו השוק השני בגודלו בעולם, אחרי ארה"ב.

סך הפרמיות בשוק הביטוח היפני מהווה כ-14% משוק ביטוחי החיים העולמי. עם זאת, זהו השוק הגדול היחידי כמעט, שהתכווץ בחמש השנים האחרונות, במונחי פרמיות. הסיבה לכך הייתה ירידה בביקושים, וכן קריסה נוספת של מספר חברות גדולות, בשלהי הבועה של שנות התשעים.

אחת הבעיות החמורות של הענף ביפן כיום היא הפסדי השקעות. בענף ביטוחי החיים היפני מקובל להבטיח , הנקבעת במועד פתיחת הפוליסה ונשארת קבועה לאורך כל תקופת הביטוח. התשואה על ההשקעות אמורה לכסות את הבטחת התשואה, ואף לאפשר לחברות להרוויח. בתקופת ה"עשור האבוד", שנים בהן השוק ביפן לא צמח והריבית הייתה אפסית, התקשו חברות הביטוח אפילו להשיג את התשואה המובטחת בפוליסות שלהם. התוצאה הייתה הפסדים לאורך שנים, שהביאו לקריסת מספר חברות. זו הייתה אחת מהסיבות למיזוגים בין החברות.

בישראל, בעיית התלות ברווחי השקעות באה לידי ביטוי בפוליסות המשתתפות. במקרה שלנו, אין הבטחת תשואה כמו ביפן, אך דמי הניהול נגבים כתלות ברווחי ההשקעות במקרה של הפסדים, חברת הביטוח לא יכולה לגבות דמי ניהול עד לכיסוי ההפסד. לכן, בדומה למקרה של חברות הביטוח היפניות, יכול להיווצר מצב ממושך, בו לא תגבינה חברות הביטוח דמי ניהול במשך מספר שנים בפוליסות הללו, ורווחיהן יהיו נמוכים או אף ירשמו הפסדים.

לכך ניתן להוסיף שינויים דמוגרפיים: הזדקנות האוכלוסייה ועלייה בשיעור התחלואה עלולים לגרום לכך שחלק מהפוליסות, שנפתחו בשנים קודמות, תחת הנחות אחרות, יהיו הפסדיות בסופו של דבר.

כדי שענף הביטוח הישראלי לא יתכווץ בעתיד, כמו מקבילו היפני, על חברות הביטוח הישראליות להקטין את התלות ברווחי השקעות וכן להגדיל את "כריות ההון", לשם הגנה מהפסדים עתידיים.

כתבה: אורית לוין, אנליסטית בנקים וביטוח, יחידת ההשקעות והאסטרטגיה, בנק מזרחי-טפחות

*אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(0):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות