בשוק המעו"ף: חשש לירידות יש, אבל לפי מספר הפוזיציות - פאניקה עדיין אין
את סגנון שבוע המסחר היה אפשר להרגיש כבר בפתיחת המסחר ביום ראשון:
השוק חושש מאוד מירידות עתידיות ופתח ב-1073 נק'. סטיות התקן עלו לכ-23.5 כאשר היה לחץ קניות בפוטים מחוץ לכסף.
בכל שבוע המסחר היה אפשר לחוש בחשש מסויים של הסוחרים אשר התבטא בריסק גבוה מאוד (לעיתים מעל 5%), שיפוע סקיו חד (לעיתים מעל 0.8%) וחוזה לחוץ מאוד על מחיר ה-BID.
תמחור זה הגיע הן מפרמטרים טכניים שליליים, הן מנתוני מאקרו (בעיקר בחו"ל) ובעיקר מכותרות שליליות של מנהיגי דעה כאלה ואחרים המבטיחים ירידות חדות בקרוב שהתחרו בין עצמם מתי הם יתחילו ועד לאן הם יורידו את השוק.
בימים שני ושלישי הגיע לחץ מכירות מגופים אשר לחצו מאוד את מחירי החוזים וגררו את השוק לירידות תוך יומיות. מחיר החוזים נסחרו לעיתים ב-2 נקודות מתחת לשוק, תמחור אשר חיש מהר תומחר למכירת סלים ע"י תעודות הסל ולחיצה נוספת על מחיר הספוט.
למרות החשש הגדול ניתן לראות כי פניקה גדולה אין כאן וכי מספר הפוזיציות עולה בהתמדה כל יום בכ 20K פוז (הגיע לכ 450K) כאשר בירידות יש לחץ מכירות על אופ ה PUT ובעליות לחץ (גדול אף יותר ) על אופ ה CALL, כך שמחירי האוכפים על הכסף נשחקו בהתמדה ובמיוחד בסוף יום רביעי.
נקודה נוספת הפוכה לתמחור הפסימי היא ביחס ה-P/C שנסחר סביב 0.85 ? 0.95. יחס זה מבטא מסחר ללא לחץ יוצא דופן על אופציות הפוט.
תבנית המסחר השבוע היתה תיקון ועליות שערים חזרה לנקודת אמצע לאחר המכירות, כאשר ביום רביעי הגיע באמצע היום קונה בשוק הספוט (=שוק נכס הבסיס). קונה זה לא מצא בקלות מוכרים (קצת מוזר?) והריץ את השוק מעלה לכיוון 1090 נק' כאשר מחירי החוזים נגררים מאחור בלית ברירה, הסטיה והאוכף הכסף נשחקים משמעותית, והסקיו עולה לשיפוע של 0.9%. הסטיה והסקיו מסמנים כי העליות הללו אינן שורט סקוויז, והן מאופיינות ע"י השוק כעליות "זמניות" ללא אפשרות המשך וכי עוד מעט תתהפך המגמה.
סה"כ השבוע ירדה מעט התנודתיות של נכס הבסיס כאשר הסטיה בפועל היא 18% בשנה האחרונה, 24% בחודש האחרון במדידות יומיות, ו-24% בשבוע האחרון במדידות חצי שעתיות.
הסטיה הגלומה היא 23% באופציות הקצרות ו-22% באופציות הארוכות. עדיין נמוך משמעותית מהסטיות הגלומות ב-VIX (33%) כאשר מחירי הנגזרים משקפים צפי לירידות מטה או דשדוש מעלה בתנודתיות נמוכה מהתנודות בשווקי חו"ל והמתאם בין המדדים ממשיך לרדת.
שבת שלום.
הסקירה נכתבה ב 10:00 10.06.10.
הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.
עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת 2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.
עיקרי ההסכם:
שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר.
תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית.
- בקרוב? ההחלטה שעלולה לעלות למדינה מאות מיליונים
- פנסיה בגיל 50: כל הכלים לפרישה בטוחה בלי להתרסק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה.

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים
צים ZIM Integrated Shipping Services -1.81% , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף. המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.
ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה.
היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי, להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.
כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים.
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- צים: "האנליסטים מעריכים שנה פחות טובה ב-2026, אבל אי אפשר לדעת"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית. בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.
