הממונה על ההגבלים העיסקיים אישרה את הקמת ועדת המדרוג לאינטרנט
האם סוף סוף תחל מדידת הרייטינג לאתרי אינטרנט בישראל? הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, אישרה היום את מתווה ועדת המדרוג לאינטרנט.
הוועדה מורכבת מקבוצת 30 אתרי תוכן ישראלים מובילים כגון תפוז, נענע 10 ו-MAKO, ומשרדי אינטראקטיב.נתוני הרייטינג העדכניים הראשונים צפויים להשתחרר בתוך כחודשיים.
נתוני המערכת יתקבלו על מידע שיימסר מכלי אנליטקס של אתרי התוכן (סייט סנטריק) מקבוצת משתמשים מדגמית בת 4,500 משתמשים (יוזר סנטריק), בדומה לסקר נילסן המוכר בארצות הברית.
הנתונים יאספו מדי יום על ידי חברת גמיוז, שזכתה במכרז לביצוע המדרוג לפני כ-30 חודשים וניצחה את נילסן האמריקאית ואת חברת TNS v המפרסמת מדי חודש את סקר TIM.
החברה תפרסם את נתוני הרייטינג העדכניים מדי יום. גמיוז מתכוונת גם לפרסם נתוני רייטינג מקיפים יותר, כגון אחוז הגולשים בסלולר, אינטראקציה עם רשתות חברתיות, צפייה בווידאו מקוון ועוד.
תקנון המדרוג נקבע כבר ביולי 2009. המדרוג היה צפוי להתחיל בינואר 2010 אך נדחה עקב הערות של משרד ההגבלים העסקיים על הרכב הוועדה. היוזמה להקמת ועדת מדרוג רשמי התקבלה באיגוד חברות הפרסום לפני כ-3 שנים.
לפי ההערכות, מדידת הרייטינג תעלה כ-173 אלף דולר. העלות תחולק בין אתרי התוכן לפי היקף התעבורה ובין חברות הפרסום לפי יכולתן הכלכלית.
2 מאתרי התוכן הגדולים בארץ, ynet ו-וואלה, הודיעו בתחילה שלא ישתתפו בוועדה אך גמיוז הסכימה לממן את השתתפותה של וואלה. ynet מסרב לקחת חלק בוועדה ומנכ"ל החברה גם התלונן בעבר על סקר הרייטנג TIM.
מאת הראל עילם