אם אתה תנודתי והישגי, תחשוב על פסיכולוג כלכלי
משקיעים הם בני אדם. המגיעים מכל מיני פזורות של האוכלוסיה הכללית בישראל. עדיין לא נערך מחקר איכותי או כמותי לגבי אפיוני המשקיע הישראלי העצמאי, ואת זה PDM מתכננת לעשות בעתיד.
אך עד אז, ניתן להניח (השערת HO) שאותם 150-200 אלף משקיעים הלוחצים על כפתור הקנייה והמכירה משקפים במידה זו או אחרת את מגוון האוכלוסיה הכללית בישראל. יחד עם זאת סביר להעריך, שבתוך אוכלוסיית המשקיעים העצמאיים, חלק ניכר מהם הינם גברים (90% לערך נכון להיום) ושהם נוטים להיות יותר מכוונים למדורים הכלכליים ולעולם העסקי מיתר האוכלוסייה.
סביר להניח שמבחינות רבות אותה קבוצה גדולה (10% מהציבור הבוגר) מגיעה מאזורים שונים בארץ, מתחומי עיסוק שונים ומגוונים ורמות השכלה ממוצעת. במידה ואגלה שטעיתי אשמח להציג נתונים אמפיריים בעתיד לבוא.
מי נוטה לבוא לספת הפסיכולוג הכלכלי?
ובכן, חלק גדול מהאנשים שמגיעים לקבל יעוץ או טיפול הינם אנשים צעירים יחסית בני 25 - 35. רוב המבוגרים יותר יסתפקו בלגלות ציניות כלפי הרעיון של להיות נועץ. מקסימום תלמיד אך נועץ? לא בבית ספרינו. אז מה יגרום למשקיע עצמאי לבחון האם נכון ללכת לפסיכולוג כלכלי?
פקטור הגיל
משקיעים בגילאים צעירים יחסית, בני 25-35. עדיין מרגישים שהעולם לפניהם והם רוצים ורעבים "לאכול מהתפוח" ומוכנים לשלם זמן וכסף בכדי לטעום וליהנות ממנעמי החיים. המבוגרים יותר בני הארבעים והחמישים יותר ספקניים מטבעם ויותר נוקשים בגישתם. הם יותר מקובעים בדפוסים ויותר נאמנים להם. הטענה "מי יודע טוב ממני איך לנהל את עסקי", הינה טיעון שכיח למדי. יחד עם זאת יש כמובן בני 40 פלוס שדווקא כן מרשים לעצמם להיות צנועים יותר בגישתם ומכאן פתוחים יותר. פקטור ההישגיות והשאפתנות
מאז שאנחנו הישראלים קנינו את השיטה האמריקאית ('מקדונלד לנד') קנינו עימה את תרבות ההישגיות. הדור הזה והדור הצעיר יותר, בצורה יותר מוגזמת ומוחצנת, הינם אנשים מאוד הישגים ושאפתניים. והם גאים בכך. הישגיות ושאפתנות עוסקות בצורך למקסם את המצב שלך, כמה שיותר ולעיתים כמה שיותר מהר. יחד עם הרצון או ליתר הדיוק הצורך להתקדם מהר יותר, גבוה יותר, בזמן קצר יותר בא אלמנט הפזיזות ועימו הנפילות הקשות. כידוע- הפזיזות מהשטן.
אם אתם מרגישים שהצורך שלכם להישגיות שולט בכיפה וזה משפיע על אופן ניהול התיק שלכם עליכם בהחלט לשקול פנייה לפסיכולוג הכלכלי.
פקטור הנפילה בכדורגל, שומעים לעיתים קרובות את האמירה שקבוצה שחוטפת גול בדקות הראשונות נוטה לעיתים להישבר. וכל יתר 80 הדקות משוחקות מעמדה של ייאוש ולוזריות. אם אתם מרגישים שנפילה בתיק שלכם מעבירה אתכם מהעמדה רציונאלית לעמדה רגשית המלווה בתחושת "אכלתי אותה", "נדפקתי, כולם חכמים על קטנים", "זה לא באשמתי" ו"לא משנה מה כבר יקרה בהמשך", כנראה שאתם זקוקים לספת הפסיכולוג הכלכלי.
פקטור התוצאה דמו לעצמכם אנשים רציניים, שקדניים, הקוראים את הספרות המקצועית, אוחזים בתוכנות הטובות ביותר הקיימות בשוק, משקיעים זמן ומחשבה ועדיין לא מצליחים להשיג תוצאות טובות, כנראה שיש משהו שם שפועל לא נכון. המערכת החושבת, המנתחת שלכם ואיכות קבלת ההחלטות שלכם לוקה בחסר.
בקיצור עם התוצאות שלכם ביחס להשקעה שלכם (עלות מול תועלת) נמוכים וזה נמשך כבר שנה שנתיים משמע שאתם זקוקים לפסיוכלוג הכלכלי.
אם ענייננו המונדיאל, לא סביר שקבוצה שמפסידה לאורך זמן למרות שהתנאים האובייקטיביים שלה לא נופלים מיתר הקבוצות כנראה שקבוצה זו זקוקה לשינוי, כלומר לפסיכולוג.
פקטור התנודתיות
אם אתם רואים שישנן תקופות שאתם ממש מצליחים ומיד אחרי זה אתם ממש מפסידים כנראה שיש אצלכם באג כלשהו. הבאג הזה לא מאפשר לכם לעלות על השביל ההצלחה ולהישאר עליו לאורך זמן. משהו במנגנון הפנימי לא מאפשר לכם להצליח. סיפר לי פסיכולוג אחד שבאים אליו אנשים מאוד מוכשרים אך מתלוננים שכל פעם שהם בדרך להצלחה, איכשהו הם תוקעים גול עצמי. במקרה כזה רצוי לפנות לפסיכולוג.
לסיכום
בראיין טרייסי, יועץ ארגוני (גורו אמריקאי מוכשר) ויועץ להתפתחות אישית-עסקית, טוען בצדק שמה שקורה לך בחוץ הוא מראה למה שקורה לך בפנים. במילים אחרות, בני אדם מארגנים את המציאות הפנימית שלהם (תמונה מנטלית) והיא זו שמשתקפת בעולם החיצוני.
בני אדם לא יכולים להיות מצליחנים יותר מהתמונה הפנימית שקיימת בתוכם - היא זו היוצרת את הגבולות. ועכשיו נחזור לתרבות האמריקאית שממנה אנו דולים לא מעט. אדם לא יכול להיות עשיר ממה שהוא מרגיש שמגיע לו. ואגב הוא לא לעולם יהיה עני יותר (לאורך זמן כמובן) ממה שהוא חושב שראוי לו.
בכדי לשבור את הפקטורים השליליים שהינם דפוסים עמוקים אצלנו חייבים להציף אותם. חייבים להציף את הסיבות המהותיות שגורמות לנו להיות הישגיים מדי, רגישים מדי לנפילות, וחשופים לתנודתיות גבוהה מדי.
ההצלחה בשוק ההון היא ביטוי של ידע, מיומנות, יכולות וכישורים אך לא ניתן להשתחרר מהמרכיבים הפסיכולוגים המניעים את התמונה הפנימית שלנו ובסופו של יום יוצרים לנו את המציאות על המסך וכמובן בחשבון הבנק שלנו.
דיוויד סלומון ואלי אברמוביץ בעלי מכון לייעוץ ארגוני ומתמחים בניהול קבלת החלטות מיטביות בזמן. www.go2pdm.com, [email protected]