תרופות ללא מרשם כמנוע צמיחה של טבע, האומנם?

מה יש בו בשוק התרופות ללא מרשם ההופך לאטרקטיבי יותר ויותר בעיניי חברות פארמה לא מעטות?
דיויד סולומון |

טבע הכריזה כי הינה מרחיבה את פעילותה בשוק התרופות ללא מרשם (באנגליה). החברה השיקה באחרונה 20 קווי מוצרים בתחום תרופות ללא מרשם רופא (Over the Counter), כולל משככי כאבים, וכן תרופות לאלרגיה, מערכת העיכול והקלה של תופעות השפעת.

טבע בריטניה ציינה כי הכניסה לשוק התרופות ללא מרשם רופא היא הצעד ההגיוני הבא בתוכנית העסקית של החברה, שמתכוונת להשיק גל נוסף של תרופות ללא מרשם רופא בתחילת 2011.

טבע איננה הראשונה הרואה בתחום זה מנוע צמיחה מהותי. לדוגמא, חברת סנופי אוונטיס רכשה בדצמבר 2009 את חברת Chattem האמריקאית, חברה בעלת קו מוצרים ללא מרשם רופא רחב, תמורת 1.9 מיליארד דולר כמנוע צמיחה עתידי.

כדי הבין את האטרקטיביות של שוק התרופות ללא מרשם יש להבין כי תחום זה עובר שינוי מהותי: בעוד שבבסיסו נועד לאפשר רכישת תרופה ללא מרשם וללא צורך בהפניית רופא והתבסס על תרופות "וותיקות" כגון אספירין, קודאין ואחרות.

בשנים האחרונות ניתן להבחין בחדירה מסיבית של קטגוריות חדשות כגון: תרופות להרזיה, תרופות נגד התקרחות ועוד, לצד תרופות שהיו במרשם והפכו לאחר שימוש של מספר שנים לתרופות ללא מרשם, תופעה המכונה Rx-to-OTC switch, (דוגמאות לכך הינן תרופת ה-Cimetidine, של GSK ותרופת ה-Loratadine של שרינג-פלאו).

הפיכת מרשם לתרופה

כדי להמחיש אטרקטיביות מגמה זו, יש לדמיין מה תהיה ההשלכה העיסקית של הפיכת תרופת הוויאגרה של פייזר, המקוטלגת כתרופת מרשם, לתרופה ללא מרשם? זה, אגב, תסריט לגמרי לא דמיוני!

כל הכותרות

אין ספק כי קטגורית התרופות ללא מרשם מייצגת הזדמנות עיסקית ומנוע צמיחה עתידי רב משמעות לחברות פארמה, וזאת בהתבסס על מפגש אינטרסים בין חברות הפארמה לקהל היעד ולחברות הביטוח.

א. אינטרס חוברות הפארמה - פריצה מסיבית לשוק תוך נגישות גבוהה ביותר לציבור המבוססת על נקודות מכירה רבות, מגוונות (כולל בתי מרקחת, בתי טבע, סופרמקטים ועוד...).

הפיכת תרופת מרשם לתרופה ללא מרשם הינה אסטרטגיה יעילה מאפשרת המשך מימוש פוטנציאל עיסקי של תרופה אתית "ממותגת" בעלת נאמנות לקוח גבוהה ההופכת לגנרית (כדוגמת Allegra לטיפול באלרגיות עונתיות של סנופי אוונטיס).

ב. אינטרס קהל היעד - תרבות הצריכה בעולם המערבי המעדיף זמינות, חסכון בזמן ובתהליכים, קבלת החלטות צרכניות עצמאית, המשולבת במגמה של "טיפול עצמי/ביתי", יוצרת ביקוש הולך וגובר של הציבור לתרופות ללא מרשם. חלקים גדולים בציבור הופכים ל"קהל שבוי" של תרופה זו או אחרת ומעוניינים לרכשה ללא מרשם (מדוע לבזבז זמן וכסף על הפניית רופא?).

ג. חברות הביטוח גם הן ממש בעד, תרופות ללא מרשם במיוחד מסןג ה- Rx-to-OTC switch, עשויות לחסוך מליארדי דולר מעלויות מערך הבריאות (רכש תרופות, עלות ביקור רופא וכדומה).

האם מגמה זו טובה לביראות הציבור?

תלוי את מי שואלים, הרגולטור לא תמיד יעודד זאת מחשש להגברת סיכון של שימוש לא מתאים בתרופה.

ומה אומרים המספרים? ובאמת, גם המספרים תומכים במגמה זו, שוק התרופות ללא מרשם נאמד בכ- 60 מיליארד דולר בשנת 2009 (כ-10% משוק התרופות העולמי), והצפי, על פי הערכות שונות, הינו כי היקף שוק זה בשנת 2015 יעלה על כ- 70 מיליארד דולר, קצב צמיחה של כ-7% לשנה הגבוה מקצב צמיחת שוק התרופות הכללי.

על פי הערכות שונות מגמת ה-Rx-to-OTC switch אמורה להתרחב מהותית, תוספת התרופות שיעברו שינוי מאתי ל-OCT מוערך בכ-45 מליארדי דולר לאורך 5 שנים.

מכאן אין לי ספק, כי חדירה מסיבית של טבע לתחום זה עשויה לתמוך מהותית בכושרה ליצר ולתחזק לאורך שנים מנוע צמיחה מהותי ורווחי לחברה אשר יהווה משקל נגד לאיבוד הצפוי של הבלעדיות על הקופקסון כבר בשנים הקרובות.

אין ספק כי תחום ה-OCT מתאים לטבע גם במישור התרבות הארגונית ומערך השיווק והמכירות המסיבי בעל הפריסה העולמית, העומד לרשותה כמובילה בתחום הגנרי.

הכותב הוא דיויד סולמון - מנכ"ל חברת מיקרומדיק, מומחה לפיתוח עיסקי של חברות ביומד, מחבר הספר "ביומדיקל ממחקר למוצר , האתגר הניהולי"

*** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה