על מפרסמים, ספורט ומיתוג עכשווי: למה שווה לחברה לתמוך בקבוצות

ישקר תרמה לעירוני נהריה כ-20 מליון שקל ב-3 שנים, הפועל פ"ת קיבלה 600 אלף שקל מ'דיל טוב'. קובי ברדה בטור על הקשר בין חברות לקבוצות ספורט
קובי ברדה |

קבוצת הכדורסל של ברק נתניה ערכה ביום ראשון שעבר את מסיבת העיתונאים ההחגיגית לכבוד פתיחת עונת המשחקים. כלי תקשורת רבים הצטופפו בחדר הישיבות של עיריית נתניה כדי לשמוע על הקבוצה המפתיעה ביותר בליגה בשנה שעברה.

אחד מבעלי הקבוצה, צביקה בלנקיטני, צוטט כאומר: "לצערי אני לא רואה הצטרפות של אנשי עסקים באיזור תומכים בעיר נתניה. בשנה שעברה עשינו באז ענק. אני קורא מפה לבעלי העסקים,קבוצה טובה עושה טוב גם לכם. החלוקה צריכה להיות שיוויונית בעיר ולא הכל צריך ליפול על דיויד קולבורן (הבעלים הראשי של הקבוצה, ק"ב) והעירייה".

ובאמת, נשאלת השאלה מדוע בעלי עסקים הקרובים לקהילה בה הם נמצאים, לא חושבים על התועלות העצמות הקושרות את התאגיד/החברה בה הוא נמצא לקהילה באמצעות קבוצת הספורט הייצוגית הפועלת באזור.

יהיה זה רק הגיוני לאותן חברות לנסות ולהעמיק את הקשר שלהן עם הקהילה המיידית בה הן פועלות, כך למשל נהגה עד לא מזמן חברת ישקר שתרמה לקבוצת עירוני נהריה בתמורה לחסות בת 3 שנים כ-20 מליון שקל.

בכדורגל, מודל התרומה הקהילתית התבטא בחסות בת 600 אלף שקל של חברת הפרסום והמדיה הפתח תקוואית 'דיל טוב' לקבוצה המקומית הפועל פתח תקווה וחסות בת 400 אלף שקל מחברת 'מוניות הגליל' לקבוצה המקומית הפועל עכו בשנת 2009.

מעבר למימד החשוב בפני עצמו של התרומה חזרה לקהילה, יזכה המפרסם למתוח גשר ליצירת קשר והזדהות של הקהילה עם המוצר, תוך נגיעה בצדדים ריגשיים של לקוח הקצה וכל זאת בתקופה בה המזפזפ המצוי מעדיף לצרוך את תוכניות הבידור שלו באמצעות כלים דוגמת VOD, אינטרנט, סלולר, שיתוף קבצים ועוד, המונע את החשיפה בכלים הקונבציונלים שבקרוב ככל הנראה יוגדרו כ-'פרסום של העבר'...

כל הכותרות

יתרון משמעותי נוסף מתבטא בכך שפרסומת שכזו מהווה סוג של 'תוכן שיווקי' ועוקף רגולציה החוסמת את האפשרות לפרסום קונבנציונלי בערוצים ייעודיים בכבלים ובלווין מבלי שהוא יבוא במקום התוכן עצמו (בעיקר ברייקים של פרסומת במהלך הפסקות או פציעות) וזה עוד לפני שדיברנו על הזדהות ריגשית של אוהדים עם מוצר המלווה לאורך זמן את הקבוצה.

העיר נתניה גדלה והתרחבה בשנים האחרונות ורבות מחברות ההי-טק והסחר בחרו לקבוע את מקומן לצד קבלנים גדולים הבונים בעיר פרויקטים ברחבי העיר.

מדוע חברת הוויטמנים האמריקאית 'סולגר' או חברת 'עדן טבע מרקט' הפועלות מאזור התעשייה בנתניה לא יקחו את החסות?

אולי חברות הנדל"ן אזורים שופ, אשדר או אפריקה ישראל הבונות פרויקטים בימים אלה ברחבי נתניה ינסו להחזיר קצת לקהילה הממלאת את כיסהם? ומה דעתם של חברות ההי-טק הבינ"ל סיסקו, HP, MSN או EBAY המפעילות את המטה הישראלי שלהם בנתניה ויודעות דבר או שתיים כתאגיד אמריקאי על חשיבות התרומה לקהילה מחד וחשיפה מוגברת למותג באמצעות ספורט מאידך?

לסיכום, ראוי כי פנייתו של בלנקיטני ושל מנהלים אחרים בתחום הספורט ישמעו בנפש חפצה כי סך היתרונות הגלומים ב"ספוסרשיפ" קהילתי עולה בהרבה על סך ההשקעה (המוכרת כמובן...) וחוזרת בריבית דה ריבית למשקיע.

הכותב שימש עד לאחרונה כדובר עיריית נתניה, ובעבר היה סגן דובר עיריית תל אביב

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה