מזניקים את נייקי (וגם את ת"א): 15 אלף רצים צפויים לקחת חלק ב'מרוץ הלילה'

המרוץ הכי ממוסחר והכי מתוקשר בעיר ייצא הערב לדרך. "לאפשר לנייק את המירוץ הזה זה לא מקטין את עיריית תל אביב ולא הופך אותה למשוחדת"
אלה ברייר |

כבר אפשר לקרוא לזה מסורת, מרוץ הלילה של נייקי חוגג 4 שנים ונדמה כי עם הזמן זוכה ליותר באזז, יותר רצים, יותר שת"פים ויותר גוזרי קופונים.

לצד קריאות הביקורת על התמסחרותה של תל אביב, על התמסרות העירייה לכל מפרסם המרבה במחיר ועל החשיפה חסרת התקדים שהחברה הבינלאומית מקבלת בהשקעה מועטה, 15 אלף משתתפים צפויים לרוץ לאורך עשרת הקילומטרים של המסלול וזו חגיגה עירונית.

בשנתו הראשונה נערך המרוץ כחלק מאירועי 'לילה לבן' של העיר והפך לאירוע שמתקיים במתכונת דומה בעשרות ערים בעולם כמו: לונדון, בנקוק, פריז ולוס אנג'לס. נותנת החסות העיקרית לאירוע, עיריית תל אביב, דאגה בשבועות האחרונים לפרסם את המרוץ באמצעות שלטי חוצות, באנרים ומודעות. בנוסף העלתה העירייה פרסומים בנושא באמצעות אתר האינטרנט העירוני והרשתות החברתיות: פייסבוק, טוויטר ובלוג ראש העיר. חברת נייקי, פרסמה את האירוע באמצעות מודעות בעיתונים, קמפיין אינטרנט ויחסי הציבור של משרד בת כהן ושרון כתב.

מעיריית תל אביב נמסר כי העירייה מתקצבת את האירוע בשירותים שווי ערך כגון: לוגיסטיקה, מחסומים, ניקיון ושירותים עירוניים ללא תשלום וכן מכסה את עלויות המשטרה והאבטחה לאורך האירוע. את המירוץ יזניקו ראש העירייה, רון חולדאי, חבר המועצה ויו"ר ועדת הספורט, אלון סולר, ודובר עיריית תל אביב-יפו, הלל פרטוק, יוזם המירוץ.

עטרה בילר, אסטרטגית של מיתוג וכותבת טוב שבועי באתר אייס, התייחסה לעניין ריצת הלילה של ניייקי מההיבט השיווקי-מיתוגי ואמרה כי "להגיד שת"א מתמסחרת יתר על המידה זה להחליט שהעיר שלנו יותר חשובה מניו יורק או בוגוטה לונדון או מקסיקו סיטי.... אם הן יכולות להרשות לעצמן למסור בידי נייק את המירוץ - סימן שיש לזה משקל סגולי כלשהו."

עוד אומרת בילר, כי "המירוץ כל כך מסוגנן ויש בו עוד מסרים מלבד מירוץ עירוני כמו יצירת קהילה גלובאלית של רצים - חלקם למען הנאת הריצה, חלקם למען קידום נושא הכושר והבריאות וחלקם למען מטרת פילאנטרופית כגון איסוף תרומות לבית חולים או מדינה נזקקת. המותג נייק שהוכיח את עצמו כמותג שיש לו בעלות על הקשר בין רוח ספורטיבית חסרת פשרות לבין איכות חייו של האדם יכול להרשות לעצמו לתת חסות לפעילות עולמית זו. זה נכון שזה מאד מקדם את מטרותיו העיסקיות וזה נכון שאפשר לקיים דיון מפה עד הודעה חדשה האם מותר לתאגיד להתנפח כל כך אפילו שהוא מתכוון להעצים ולטייב. אבל בעיני זה דיון פוליטי ולא חברתי. זה לא מקטין את עיריית תל אביב ולא הופך אותה למשוחדת. נהפוך הוא - אין שום סיבה שמחרתיים יקח על עצמו מותג מזון פעילות גלובאלית ובלבד שיתקיים התנאי הבא: הקהילה העולמית תחשוק בכך, תחוש שהיא מקבלת מהפעילות תועלת ממשית ולאתחוש מנוצלת לטובת עסק מסחרי שהו. הקהילה צריכה לתפוס את הפעילות כנקיה ולא לראות בה מעשה נבזי ומושחת. הסטנדרד הוא טוהר המידות והטעם הטוב ולפי סטדרד זה יש לפעול."

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה