השווקים המתעוררים תורמים לקטשופ של היינץ
חברת היינץ H. J HEINZ (HNZ) פרסמה בתחילת חודש ספטמבר את דוחותיה הכספיים לרבעון הפיסקאלי הראשון של שנת 2011. הדוחות הצביעו על עלייה של כ 13% ברווח הנקי כתוצאה מצמיחה חזקה בפעילות החברה במדינות מתפתחות כגון: סין, הודו ורוסיה.
למרות צמיחה נמוכה יחסית של כ- 1.6%, בשורה העליונה (הכנסות של כ- 2,480 מיליארד דולר לעומת 2,441 ברבעון קודם) ניתן להבחין בצמיחה חזקה בפעילות החברה בשווקים המתעוררים ועלייה במרווח הגולמי.
הכנסות החברה בשווקים המתעוררים צמחו בקצב דו ספרתי של כ- 22% (אורגני( ותרמו כמעט לכל הצמיחה בהכנסות. החברה נהנתה מצמיחה גבוהה של משקאות בהודו (עלייה של 30% במשקאות הבריאות Complan ו- GULCON-D), רטבים באינדונזיה ורוטב קטשופ ברוסיה. המכירות בארה"ב אירופה ושאר העולם, ירדו בכ- 3.75%, בעיקר מפעילות חלשה באירופה- שם קטנו המכירות בכ- 9.5% בעיקר עקב שערי חליפין נמוכים.
למרות הסביבה הכלכלית המאתגרת, גדלו מכירות הקטשופ בכ- 8% (בנטרול השפעה מטבעית) וזאת, אודות לכמות מכירות מוגברת בארה"ב ובמיוחד ברוסיה שנהפכה לאחד השווקים הגדולים לקטשופ.
המרווח הגולמי השתפר ועלה לכ- 36.6% לעומת 35.7% ברבעון הקודם אשתקד, כתוצאה מתמהיל מכירות טוב יותר, העלאת מחירים ועלייה בפריון. זאת למרות עלייה של כ- 5% במחירי חומרי הגלם (בעיקר של החלב), אותם הצליחה היינץ למתן לכ- 1%. תזרים המזומנים החופשי עלה בצורה ניכרת לכ- 217 מיליון דולר, 80% מול רבעון מקביל אשתקד.
הכנסות החברה משווקים מתעוררים מהוות 18% מסך כל ההכנסות כיום, כאשר מנכ"ל החברה מציב יעד הכנסות של 20% בשנת 2013 וכרבע מהכנסות החברה בשנת 2025.
לאחרונה דיווחה היינץ על רכישה של חברה סינית לייצור רוטב סויה בשם FoodStar תמורת 165 מיליון דולר. הרכישה מגדילה משמעותית את נתח שוק החברה בתעשיית הרטבים הסינים, ומעלה את מכירות החברה לכ 300 מיליון דולר שם. מנכ"ל החברה בוחן רכישות נוספות בעיקר באסיה ומזרח אירופה בסדר גודל של מעל 200 מיליון דולר והחדרת מותג המזון לתינוקות בשווקים כמו הודו וסין. במהלך הרבעון האחרון הפכה היינץ לספק אסטרטגי של רוטב הקטשופ לחברת מקדונלדס (MCD) במסעדותיה ברחבי אסיה, דרום אפריקה והודו.
מה עלול לפגוע בצמיחה העתידית של החברה ?
◘ עלייה במחירי הסחורות- בייחוד מחיר התירס המהווה מרכיב חשוב בייצור סירופ מסוכר המשמש כמרכיב בסיסי במוצרי החברה וב- 10% מרוטב הקטשופ. עלייה במחירי הסחורות תוביל לקיטון במרווח הגולמי של החברה.
◘ תנודתיות הדולר מול שאר המטבעות- התחזקות הדולר ביחס לשאר המטבעות בהן פועלת החברה, תקטין את הכנסות החברה מחוץ לשוק האמריקאי, שכן היינץ מדווחת בדולר ארה"ב.
◘ מעבר לצריכה של אוכל בריא - מגמת העולם המערבי למעבר לצריכה של אוכל בריא, מאלצת את היינץ כחברה המייצרת אוכל עם מרכיב גבוה של סודיום ורכיבים משמרים, להשקיע במחקר ופיתוח ולפתח מגוון מוצרים בריאים יותר (לדוגמא ייצור קטשופ אורגני).
לסיכום
היינץ מומלצת מהסיבות הבאות : ענקית מזון בעלת מעמד מוביל בסקטור מוצרי הצריכה הבסיסיים, הנהנית מצמיחת מעמד הביניים בשווקים המתעוררים כגון: סין הודו ודרום אפריקה. תשואת דיבידנד שנתית גבוהה של כ- 3.8%, כמעט כפול מתשואת הדיבידנד של מדד ה- S&P500. תזרים המזומנים החזק יתמוך בהמשך אסטרטגיית הרכישות בשווקים המתפתחים וישרת את חלוקת הדיבידנד גם בשנה הקרובה.
מבחינת תמחור המניה, החברה נסחרת במכפיל רווח נוכחי של כ- 16.7ועתידי של כ- 16 הגבוה משל מתחרותיה (מקור בלומברג), עקב חשיפה גבוהה לשווקים המתעוררים ובייחוד לשוק האסייתי שצמח ברבעון האחרון בכ- 19%. כמו כן, אשררה החברה את תחזיותיה לשנת 2011 לגידול בהכנסות הנע בין 3%-4%, ולצמיחה ברווח של בין 10%- 7%.
להערכתנו, חולשה במחיר המניה מהווה הזדמנות קניה בהנחה ומחיר המניה ירד לרמות מכפיל הנמוך מ- 14.75 (מתחת למחיר של 45 דולר למניה).
הכותב הוא לוין יהונתן, מנהל השקעות בכיר בחברת תכלית בית השקעות העוסקת בניהול תיקי השקעות ושותפה בחברת "תכלית תעודות סל"
*** מסמך זה הוכן על ידי תכלית בית השקעות בע"מ (להלן: "תכלית"). מסמך זה אינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות אישי, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא. אין לראות במסמך זה הצעה, המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא לביצוע עסקה כלשהי בניירות ערך או בכל מוצר פיננסי אחר. תכלית וכן חברות שבאחזקתה עוסקות, בין היתר, בניהול תיקי לקוחות ובהנפקת תעודות סל ועשוי להיות למי מהן עניין באמור במסמך זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמן ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסים כלשהם. האמור במסמך זה נאסף ו/או מתבסס על מידע ממקורות שונים, והינו כולל הערכות, אומדנים ו/או תחזיות. במידע הכלול במסמך זה עלולות להיות טעויות, שינויי שוק ו/או שינויים אחרים. תכלית וכן כל חברה באחזקתה אינן אחראיות לכל נזק, אובדן, הפסד או הוצאה מכל סוג שהוא, לרבות ישיר ו/או עקיף, שייגרמו למי שמסתמך על האמור במסמך זה, כולו או חלקו, ככל שייגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע הכלול במסמך זה עשוי ליצור רווחים בידי העושה בו שימוש. כל הזכויות, לרבות קניין רוחני, במסמך זה ובתוכנו, שייכות לתכלית ואין לעשות בו כל שימוש שהוא, לרבות הפצתו ו/או העתקתו, כולו או חלקו, ללא קבלת אישורה מראש ובכתב.