לא רק ספטמבר - כל השנה שחורה בזירת האינטרנט

סוגיית הריכוזיות במשק נמצאת במרכז תשומת הלב התקשורתית, אבל דווקא לריכוזיות בשוק האינטרנט המקומי לא מקדישים הרבה מחשבה
חנן גולן |

עם כל הכבוד לנוחי דנקנר ולפרופסור יעקב שיינין, המשק הישראלי ריכוזי בתחומים רבים, ביניהם גם תחום התקשורת. רבות כבר דובר על ה-media moguls המקומיים, אבל השמות שהוזכרו בהקשר זה היו בדרך כלל מוזס, שוקן ונמרודי. סוגיית הריכוזיות בשוק התקשורת נוגעת כמובן גם לשוק הסלולאר, הטלביזיה והכבלים, אבל דווקא תחום האינטרנט, תחום בו נרשמת צמיחה מתמדת, הוזכר פחות בהקשר של ריכוזיות. זה אולי מצחיק, אבל אפילו הידיעה שגרמה לי לכתוב את הטקסט שאתם קוראים קשורה לכך. היא הופיעה תחת הכותרת "סקר TIM: ספטמבר השחור של אתרי התוכן בישראל" ודיווחה על הירידה בכמות החשיפות של אתרי התוכן המובילים בארץ במהלך החודש האחרון. עובדה מעניינת הרבה יותר היא שאותה ידיעה זהה, הופיעה במקביל באתר נענע10, באתר ice ובאתר 140.co.il. מפתיע? לא ממש.

כבר ממבט אחד על טבלת 20 האתרים המובילים של סקר TIM ניתן לראות את כמות הקשרים, בעלויות והסכמי שיתוף פעולה שהמסקנה היחידה שניתן להסיק ממנה היא שיש אולי 20 אתרים מובילים, אבל הרבה פחות אנשים שמובילים אותם.

גוגל שהוא האתר המוביל ברשימה עם נתון חשיפה מרשים של 91.9%, הוא הבעלים של אתר Youtube שהוא האתר הרביעי ברשימת עשרים האתרים הנצפים. אתר וואלה שמופיע שלישי ברשימה הוא הבעלים של אתר יד2 שנמצא במקום השביעי, ושניהם נמצאים בבעלות בזק שהיא גם הבעלים של אתר b144 שממוקם במקום העשירי.

רגע, זה עוד לא נגמר. אתר זאפ שנמצא במקום השמיני נמצא בבעלות דפי זהב שאתר הבית שלה ממוקם ה-12, הארץ ודה-מרקר במקומות 18 ו-20 שייכים לאותם בעלים, ואתר תפוז במקום ה-13 נמצא בבעלות סאני תקשורת שכידוע שייכת לאילן בן דב השולט בפרטנר ובאורנג' (במקום ה-19). כל זאת, ואפילו לא דיברנו על פייסבוק, נענע10 ו-MSN (במקומות השני, תשיעי ושישה עשר בהתאמה), שהפעילות המסחרית שלהם מתרכזת במסגרת קבוצת מסה (שלה הסכם הפצת מודעות עם דפי זהב). אפשר להמשיך, אבל אני חושב שהנקודה ברורה.

רשימת 20 האתרים המובילים בארץ מרכזת שפע של קשרים, הסכמים ובעלויות צולבות, שלהם השפעה אדירה הן על התכנים והן על הפעילות המסחרית ברשת. בשנה האחרונה נרשמו כמה עסקאות מהותיות בתחום האינטרנט (כמו עסקת וואללה-יד2 אם למנות את הבולטת מביניהן) שהגבירו את רמת הריכוזיות, ומגמה זו צפויה רק ללכת ולהתחזק. לא קראתי את הדו"ח של שיינין ואני לא יודע אם הוא התייחס לנושא, אבל כשמדברים על ריכוזיות, צריך לדבר גם על שוק האינטרנט המקומי.

מאת ד"ר חנן גולן, עורך ראשי של קבוצת "מוטו תקשורת המונים" ומרצה לתקשורת

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה