למה השירות החדש של פייסבוק הוא לא מייל ולמה אין לגוגל סיבה לחשוש
פייסבוק השיקה אתמול (יום ב') את שירות ההודעות החדש שלה לקול תרועה. אתרי חדשות בארץ ובעולם ציפו שהחברה תכריז על שירות דוא"ל ומתחרה לג'ימייל וגם לאחר ההכרזה חלקם המשיכו להתייחס למרכז התקשורת החברתי החדש כשירות דוא"ל וכ"קוטל ג'ימייל". ידיעות אחרונות, למשל, הזמין את הקוראים לקרוא על "כל מה שרציתם לדעת על המייל החדש של פייסבוק". אבל ידיעות, כמו רבים אחרים, פספס את החשיבות האמיתית של ההכרזה.
משתמשים רבים אינם מבינים את ההבדל - הרי אני מקבל תיבה, יכול לצרף קבצים ויש לי אפילו כתובת דוא"ל חדשה facebook@. ברור שזה מייל! לדעת מספר קוראים וגולשים, פייסבוק רק מנסה ליצור הייפ סביב השירות שלה כשירות "חדשני ועתידני" ולא כעוד תחליף עם מספר פיצ'רים חדשים.
אבל השירות החדש של פייסבוק הוא לא מייל - הוא שונה, עם יתרונות וחסרונות משלו. הוא ללא ספק יהפוך להיות ערוץ תקשורת מרכזי - אבל הוא מיועד לשדרג את פייסבוק ולהגדיל את האינטגרציה עם הגולשים הקיימים, לא למשוך קהל חדש. לפיכך, הוא לא "קוטל ג'ימייל" ולא מאיים על הדמוגרפיה של גוגל.
חשוב לזכור, יש היום כבר זליגה בין ההגדרה הקלאסית ל"דוא"ל" ובין "הודעות". גם לייב מסנג'ר וגם ג'ימייל מרכזים בתוכם דוא"ל, SMS ושירותי הודעות מיידיות. אז מה מבדיל בין השירות של פייסבוק והאחרים?
צוקרברג הסביר זאת בעצמו - השירות שלו מיועד לקהל אחר לחלוטין. דוא"ל הוא מדיום תקשורתי הנמצא בשלבי גסיסה מתקדמים אבל עדיין לא הפנים זאת. הנוער אינו משתמש בדוא"ל - הוא מוצא אותו איטי, רשמי ומסורבל. השירות החדש של פייסבוק מיועד לקהל הצעיר והחברתי ובנוי סביבו - ולכן הוא מפספס את השוק של ג'ימייל. ג'ימייל, יחד עם אפס ודוקס, מיועד לקהל בוגר יותר, כזה שמקבל מאות הודעות נכנסות מדי יום מעשרות אנשים שונים - ואילו המשתמשים שלא צריכים את השירות החדש של פייסבוק.
פייסבוק אמרה שהעיצוב, הממשק והגישה של שירות ההודעות בנוי סביב צ'אט ולא סביב דוא"ל, והיא צודקת. העיצוב אינו אינו כולל כותרות, נושאים, ממשק עיצוב, רשימת מכותבים או אינטגרציה עם שירותים מתקדמים יותר כגון מפות, טבלאות ועריכת מסמכים. הוא לא תומך בשליחה מסיבית של הודעות מחוץ לגרופס (המוגבלת על ידי תיוג וכמות משתמשים מקסימלית) ואין אפשרות לביצוע forwarding אלא רק להוסיף להוסיף ולהסיר משתמשים מרשימת המשתתפים בדיון. ואם תרצו לשלוח רק הודעה אחת? בעיה. מכל הסיבות האלו הודעות בפייסבוק עדיין אינן מתאימות לכל הודעה עסקית, רשמית או ממשלתית.
אם פייסבוק הייתה משיקה שירות דוא"ל מתחרה, היא אולי הייתה מצליחה למשוך אנשי עסקים וחברות כאלטרנטיבה לג'ימייל. אבל facebook@ אינו יכול להתחרות בדוא"ל שהוא עדיין אבן היסוד של התקשורת המערבית העסקית. אף משתמש לא יגיד לעצמו: "יש לי כבר תיבת דוא"ל בפייסבוק, אני לא צריך עוד אחת". אם מישהו משתמש בתיבת הדוא"ל שלו, הוא כבר לא הקהל של השירות החדש.
קחו למשל את פילטר הספאם החברתי של פייסבוק - אמצעי סינון מצוין להודעות חברתיות ונוראי להודעות עסקיות. דמיינו לעצמכם מערכת דוא"ל שתגדיר כספאם כל הודעה נכנסת מהלקוחות, השותפים והעובדים האחרים עד שהם נכנסים לגרף החברתי שלכם. גוגל priority inbox, לעומת זאת, עובד על בסיס היסטוריית השימוש ומילות מפתח - כך שהיא תצליח לתפוס הודעות נכנסות של אנשים שמעולם לא פגשתם אבל עדיין יש להם מסר חשוב בשבילכם.
ללא ספק, פייסבוק תשדרג את הפילטר ויש לו המון פוטנציאל - אבל רק להודעות חברתיות ומשפחתיות. אבל אנחנו לא רק רק חיות חברתיות אלא גם חיות מסחריות. אנחנו עובדים וצורכים המון סוגים שונים של מדיה. החלק החברתי הוא רק חלק מדרישות התקשורת שלנו. אף חברה עסקית או ארגון ממשלתי לא יעבירו את שירותי הדוא"ל שלה דרך פייסבוק וכל אדם שמכבד את עצמו ימשיך לשלוח דוא"ל מעוצב ומוקפד בכל תקשורת עסקית או רשמית. ומשתמש ששולח מיילים במשך כל היום במשרד ימשיך לעשות זאת גם בבית, מכוח ההרגל.
אני שמח ומאושר על השירות החדש של פייסבוק ומחכה בציפיה שאוכל להתחיל להשתמש בו - אבל הוא לא ישרת אותי או את אנשי המשרד או את כל רשימת החברים שלי. הוא לא פונה לאותו קהל, לא משרת את אותם צרכים, לא מבוסס על אותו ממשק ולא כולל את אותם פיצ'רים. הוא צעד קדימה לכיוון הנכון - אבל הוא לא העתיד של התקשורת האנושית.
פייסבוק אולי תצליח להרוג את הדוא"ל במרוצת השנים - כאשר הנוער יתבגר ויחדור לעולם העסקי וישנה את צורת המחשבה והתקשורת שלו מבפנים. אבל התהליך הזה מתרחש בלי שום קשר לפייסבוק או גוגל וימשיך לקחת שנים ארוכות. עד אז, רוב המשתמשים שעושים כיום שימוש במייל ימשיכו לעשות זאת, ואילו שהיום שולחים הודעות טקסט ו-SMS יעברו לפייסבוק. ועד שהדוא"ל ימות כל שוק האינטרנט ישתנה - וגם גוגל וגם פייסבוק ישנו את מהות האסטרטגיה העסקית שלהם מספר רב של פעמים.
הראל עילם הוא עורך אתר 140. לאתר -