פייסבוק הפכה למשרד יח"צ ענק - אז כדאי שתזהרו מהכותרת של מחר
שבוע שעבר התפרסמה כתבה ב-NRG על אפרים שמיר שכתב בדף הפייסבוק שלו: "שמעתי אצל רופא השיניים שעתיים שלמה ארצי, בחיים לא סבלתי כך". כמובן שהעיתונאי ה"חרוץ" מיהר לפנות למשרד יחסי הציבור של ארצי שהעניק את התגובה הצינית: "מאחלים לו המשך קריירה מפוארת", והרי לנו אייטם חדשותי.
מצב העיתונות הישראלית מעולם לא היה עלוב כל כך, כבר לא צריך להצליב מידע או לפשפש אחרי אייטמים, צריך פשוט להיות הראשונים שמפרסמים! פייסבוק הפכה בחודשים האחרונים למשרד יחסי הציבור הגדול בישראל שמספק אייטמים כמעט מידי יום.
לפני כשבועיים נהרגו שני בני 16 בתאונה קטלנית במחלף פלמחים אחרי שנהגו ללא רישיון, דודי בן עמי ז"ל מבת ים ותומר זיו ז"ל מראשל"צ קיפחו את חייהם בתאונה הטראגית. למחרת היום בכותרת של ידיעות אחרונות הופיעו תמונות וציטוטים מדף הפייסבוק של הנערים שמשוויצים בפני חבריהם בנהיגה ללא רישיון ומקללים אחד השני "השם ישמור" ("מניאק", "בן זונה") בשובבות נערית.
כידוע בתקשורת, לא צריך שהסיפור יהיה נכון העיקר שהוא יהיה מעניין. אני מניח שהעורך או הכתב התקשו ( או שלא היה להם כוח להתאמץ) בהשגת תמונות ועדויות של החברים או של המשפחה שהיו מן הסתם עסוקים באבל שפקד אותם. אבל מה זה משנה? בשביל זה יש את מדינת הפייסבוק, מדינה בה אין גבולות, אין פרטיות, אה ויש גם תמונות ( אפילו לא צריך לתת קרדיט לצלם).
הדחף והמאבק בין כלי התקשורת יצר מציאות בה כל האמצעים כשרים. אין משמעות לפרטיות שלנו ובטח לא לאלה שהלכו לעולמם, ושהשאירו בצוואתם את דף הפייסבוק שיכול לספק כותרות לתקשורת.
גם אנחנו הצרכנים לא נקיים מאשמה, אנו צורכים באובססיביות כל מידע צהוב שמגרה לנו את בלוטות הסקרנות ואפילו ממהרים לטקבק. לשם הדוגמא: מספר הטוקבקים לידיעה על אפרים שמיר עמד על מעל 170! שמיר לא זוכר כזאת התעניינות מאז "סיפורי פוגי". כלי התקשורת "מצהיבים" מיום ליום, ופעמים רבות גם חוצים את הגבול וחודרים לפרטיות של כל אחד מאיתנו, זה מעלה חיוך ושמחה לאיד כשזה קשור לחיים, אך מעלה עצב ודאגה כשמדובר על המתים.
אז בפעם הבא שאתם ממהרים לכתוב משהו בדף הפייסבוק שלכם, כדאי שתחשבו שוב, אולי זו תהיה הכותרת של מחר! הכותב הוא יועץ תקשורת ב-SMG.