משקיעים במניות גז? לפי ששינסקי - החלק שלכם צונח עד ל-14%
על פי תחשיבים שנערכו על ידי ועדת ששינסקי, המודל המוצע על ידם למיסוי פרויקטים של תגליות גז ונפט יגרום לכך שחלק הממשלה יעמוד על כ-2/3 מרווחי הפרויקטים. לפי תחשיבים אלה אמור להישאר בידי המשקיעים 1/3 מהרווחים.
אולם, כפי שנראה בתחשיב המצורף מהיבט המשקיעים הפרטיים השיעור שנותר בידם הינו הרבה יותר נמוך מהשיעור של 1/3, מאחר והמודל מתעלם מסוגיות מסוימות, בין היתר: שיעור המס השולי של יחיד (כולל תשלומים לביטוח לאומי) שחל על משקיעים פרטיים שהינו גבוה יותר משיעור המס המשוקלל שחושב במודל המודל אינו מכיר בעלויות מימון וניהול שיעור עלויות ההשקעה בחיפושים ובפיתוח והפקה עשוי להיות גבוה יותר מהשיעור שנלקח.
שיעורי המס על יחידים
על פי תקנות מס הכנסה, ההכנסות החייבות במס של השותפויות לחיפושי נפט מיוחסות מדי שנה לכל אחד מהמשקיעים על פי חלקו בשותפות בהתאם לכמות היחידות המוחזקות על ידו ביום 31 בדצמבר של כל שנה.
הכנסות אלה נחשבות לצורך מס הכנסה כהכנסות מעסק בידי המשקיעים וזאת בשונה ממיסוי הכנסה מרווחי הון ממכירת ניירות ערך בבורסה. לאור זאת בעלי יחידות מחויבים על חלקם ברווחי השותפות בשיעור המס השולי המכסימאלי שחל עליהם (לרבות תשלומים לביטוח לאומי). שיעורים אלה עשויים להגיע (כולל תשלומים לביטוח לאומי) לכ-60% מס.
השפעת המלצות ששינסקי
ההשפעות העיקריות של המלצות ועדת ששינסקי על המשקיעים ביחידות השתתפות הינן ב-2 נושאים:
1. ביטול הטבת המס "ניכוי אזילה" שניתנה למשקיעים בחיפושי נפט וגז והטלת היטל מיוחד על הכנסות השותפויות מהתגליות. ניכוי האזילה הינו ניכוי מיוחד המופחת מההכנסה החייבת במס בכל שנת מס ומקטין באופן משמעותי את החיוב ממס על בעלי היחידות.
ניכוי אזילה ניתן על פי תקנות מס הכנסה לכל בעל טובת הנאה בנכס נפט כהגדרתם בתקנות. שיעור הניכוי הינו 27.5% ממחזור ההכנסות בשנת המס לאחר שהופחתו מהמחזור תמלוגים ששולמו.
2. בנוסף לביטול הניכוי הנ"ל ממליצה הועדה להטיל על הכנסות השותפויות היטל פרוגרסיבי מיוחד ששיעורו נע בין 20% ועד 60% מהכנסות הפרויקט בניכוי הוצאות שוטפות, כפי שהוגדרו בטיוטת ההמלצות. אומדן שיעור ההיטל הכולל שיחול לכל אורך חיי הפרויקט כאחוז מהמחזור נע סביב 30%.
יצוין כי שיעור התמלוגים המשולם למדינה לא השתנה והינו 12.5% ממחזור המכירות "על פי הבאר". בהתחשב בחלק מעלויות האסדה והתפעול, בפועל השיעור הכולל עשוי לנוע סביב 11% ממחזור המכירות.
להלן כימות ההשלכות של ההמלצות הנ"ל על חלקו של המשקיע הפרטי ברווחים מתגליות:
אנו רואים כי יישום ההמלצות העיקריות של הועדה כפי שנכללו בטיוטת ההמלצות גורם לכך שהחלק הנותר בידי המשקיע הפרטי ששיעור המס השולי שלו 35%-45% ברווחים מתגליות (לאחר תשלומים למדינה) עלול לקטון בצורה דרמטית משיעור של כ-39% כיום לכ-13%-10% בלבד.
יש לציין כי הנתונים הנ"ל הם לפני תשלומים לתמלוגי על, באם קיימים, והפסדים מחיפושים שנכשלו. בנוסף אנו רואים כי חלק המשקיע הנ"ל ברווחים לפני התשלומים למדינה יורד מכ-60% לכ-20%-15%, ומאידך חלק המדינה עולה מכ-40% לכ-85%-80%.
יצוין כי גם אם עלויות ההשקעה וההפקה תהיינה נמוכות מ-30%, לדוגמה 20%, ההשפעה תהיה מהותית מאוד. במקרה זה, הירידה בחלק הנותר למשקיע תהיה מכ-45% כיום לכ-18%-14% בלבד.
רו"ח יהושע ניסים הינו שותף בכיר בפירמת BDO זיו האפט המשמשת כרואי חשבון של תאגידי נפט ומומחה לתחום הנפט והגז
***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
1.הלאמה היא הלאמה היא הלאמה.ניקל 09/01/2011 09:17הגב לתגובה זו0 0הלאמה ללא תמורה היא גזל ושוד. גזל ושוד לא עוברים בבית המשפט.סגור