ה-Black Friday יצליח בישראל? "השוק פה שונה וגם האקלים - אבל זה אפשרי"

האמריקנים כבר עושים הכנות אחרונות לקראת ההסתערות על החנויות. אייס שוחח עם בכירים בענף הקמעונאות - האם ההיסטרייה מסוגלת לעשות עלייה?
 | 
telegram

האמריקאים יודעים שאם יש להם פריט מסוים שהם משתוקקים לרכוש ומצבם הכלכלי לא מאפשר זאת, לא צריך להתייאש, הרי יש את ה-Black Friday. חג הקניות האמריקאי נחגג מדי שנה ברחבי ארה"ב, יום לאחר חג ההודיה והוא למעשה פותח באופן מסורתי את עונת הקניות לקראת חג המולד.

הצרכנים האמריקאים נוהגים לעוט על החנויות ביום זה, במהלכו בתי העסק מציעים הנחות גבוהות ומבצעים חסרי תקדים, על מותגי יוקרה ומותגים מובילים.

בעבר ניסו מספר משווקים ישראלים ליזום אירועים דומים אולם הדבר נעשה בצורה פרטית ונישתית. כך למשל אורגנו אירועי סיילים בסוכנויות של רכבים, חנויות תקשורת וכמובן אירועי ה'סטוק דיי' שמתקיימים מדי פעם בקניונים.

רשת סקאל החליטה ליזום שינוי ולערוך מחר את יום שישי השחור לפי התאריך והמסורת האמריקאים. כך חנויות הרשת המפעילה את רשתות האופנה אמפוריום, סקאל ספורט, טימברלנד ועוד, אלו יפתחו את שעריהן עד חצות ויעניקו מבצעים והנחות בין 30%-70%.

במסגרת המהלך יפעלו הסניפים בקניונים עד חצות היום (חמישי) ובמוצ"ש. לדברי חיים סקאל, סמנכ"ל השיווק של קבוצת סקאל, "חברת סקאל ספורט המייצגת ומשווקת מותגי יוקרה מארה"ב החליטה לאמץ לראשונה בארץ את המונח הידוע Black Friday. מדובר ביום שופינג רחב הנוצר כמהלך שיווקי שנועד להגדיל את המכירות באופן משמעותי. החלטנו כי קבוצת סקאל 'תייבא' את המונח לישראל ותנכס אותו למותגים אותם הקבוצה מייבאת.

ליז זיגדון, מנהלת שיווק ופרסום של קניון ארנה החדש, סבורה שהמהלך של סקאל יגרור משתתפים נוספים: "השוק הישראלי מציע הנחות בכל חגי השנה ולא רק בחג מרכזי אחד, זאת בניגוד לנהוג בארצות הברית בתקופת הקריסמס. לאורך כל השנה ישנם מבצעים מיוחדים אך אין ספק כי אנו עם שאוהב ימים שמחים ואירועים חגיגיים. לפני מספר שנים החלו הקניונים לצאת בימים מרוכזים של הנחות תחת השם סטוק די, מהלך שכבש את הצרכן תחילה, אך לאחר כמה שנים הפך ליום מכירת עודפים של החנויות השונות ולכן ממעטים לערוך ימים כאלו בקניונים".

זיגדון הוסיפה כי "אני מאמינה שהמהלך השיווקי של רשת חנויות סקאל מסמן את הטרנד השיווקי הבא, ה-Black Friday זה 3 ימים מרוכזים בהם החנויות בקניון פתוחות עד חצות. לדעתי מהלך שכזה יגרור אחריו רשתות נוספות".

אקלים צרכני

בני חליף, מנכ"ל קניון CINEMALL חיפה, טוען כי ההבדלים בין קהלי הצריכה בארץ ובחו"ל משפיעים על קיום יום הנחות מרוכז: "קיימים הבדלים במבנה השוק בין ישראל לארה"ב שבאים לידי ביטוי במאסת שוק גדולה, ועל כן בביקוש והיצע גדולים יותר. מבנה החגים בארץ שונה בארה"ב, בישראל יש יותר חגים ופיקים של מכירה שסביבם יש אירועים מיוחדים שמלווים בהנחות ותלושים ועל כן יש פחות צורך בחיסול המלאי, במיוחד כשבישראל חילופי העונות פחות מורגשים".

חליף מסביר כי מבנה ההנחות בארץ שונה מזה שבארצות הברית ומורכב מ-3 זרועות עיקריות: רשתות אופנה שמציעות הנחות רשתיות, הנחות מטעם המתחמים עצמם ומועדוני לקוחות המספקים הטבות והנחות. "בישראל קשה לחבר בין הרשתות במבצע הנחות קולקטיבי, כי לכל רשת יש אינטרסים אחרים, קולקציה אחרת ותמחור שונה. רשת סקאל היא הראשונה שמיישמת בארץ את המנהג הזה. אם זה יצליח, אנחנו נראה את זה ברשתות נוספות ואולי בעתיד בכמה רשתות ביחד", מסכם חליף.

מיקי דינר סמנכ"ל סחר ב-ACE, מסכים עם חליף בכל הנוגע להבדלי התרבות של הצרכנים: "אייס בהחלט מתכוונת להרים את הכפפה וחושבת שיש מקום לבלק פריידי בשוק הישראלי. יחד עם זאת יש להביא בחשבון את הבדלי התרבות ולהתאים את הבלק פריידי לצרכן הישראלי".

באיזה גורמים בשוק יש להתחשב?
"ראשית בעצם העובדה שבישראל שינויי האקלים לא קיצוניים כמו בארה"ב - אין הפרדה מובהקת בין עונות השנה. דבר שני זה שבישראל לא קיים חג אחד מרכזי שמתאפיין בקניות היסטריות, אלא רצף של חגים. ודבר אחרון נוגע לזה שהצרכן הישראלי לא מורגל לימים מסוימים בהם מתקיימים מבצעים אלא להתנהלות שוטפת של מבצעים והנחות EDLP. בכדי להוציא את הבלק פריידי לפועל, יש להתחשב בנסיבות הנ"ל וליצור שיתוף פעולה כלל ארצי".

תגובות לכתבה(0):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות