דעה

התקלה בסלקום: למה המניה לא הגיבה, ואיך הבלגן עוד יכול להיות לטובת החברה

ערן יעקובי, מנהל המחקר בדש ברוקראז', מתייחס לתקלה הגדולה בתולדות סלקום ומסביר למה שוק ההון לא התרגש ואיך החברה בכלל יכולה לצאת מחוזקת
ערן יעקובי |

התקלה של סלקום אתמול הוגדרה בענף וגם ע"י החברה עצמה, כתקלה הגדולה ביותר שידע שוק הסלולר. החברה אף הגדילה לתאר את אופי התקלה כפגיעה באבי העורקים לא פחות. ושוק ההון? אתמול סיימה מניית סלקום את יום המסחר (כאשר אתרי האינטרנט כבר דיווחו על התקלה בשעות הצהריים) בעליה של 1% לעומת מדד המעוף שעלה בכ-0.7% בלבד. היום מניית החברה מוסיפה לערכה עוד 0.6%, קצת מעל עליית מדד המעוף. תקלה באבי העורקים המשתקת שליש מדינה כמעט ליום שלם ושוק ההון אדיש, הכיצד?

ראשית, החברה לא הוציאה הודעה לבורסה (ייתכן והודעה כזו כן היתה פוגעת בשער המניה) בוודאי בעצת עורכי הדין שלה. אמנם, הפגיעה היא מהותית ברשת אך לא בדו"חות הכספיים כל עוד מדובר בתקלה של יום אחד. שנית, בחישוב גס של הפגיעה הישירה, כלומר אובדן הכנסות כתוצאה מאי יצירת שיחות ומסרונים, הגענו לפוטנציאל פגיעה מקסימאלי של כ-15 מיליון שקלים. זה בוודאי לא אמור לרגש את שוק ההון כאשר מדובר בחברה המייצרת הכנסות רבעוניות של כ- 1.7 מיליארד שקלים.

נזק תדמיתי? שוק ההון לא מתרגש בינתיים גם מנזק תדמיתי. בשיווי המשקל המדהים הקיים בשוק הסלולר, ברור לכולם כי לא פלאפון ולא פרטנר ישחרו לטרף (לקוחות עסקיים ופרטיים כועסים) כי יום אחד תקלה כזו גם יכולה לקרות להן שיווי משקל כבר אמרנו? מתחרים קטנים המשחרים לטרף כזה עוד לא קיימים ונותר רק לדמיין מה היה קורה למפעיל וירטואלי קטן הרוכב על רשת סלקום ביום כזה של תקלות, לא בטוח שהיה שורד את היום הזה. נקודה למחשבה גם לרגולטורים המעוניינים בעוד ועוד תשתיות ועוד ספקי שירות במדינת ישראל. יכול היות שכדאי לתת אינסנטיב רק למפעיל אחד נוסף שיקים רשת טובה וחזקה עם גב חזק מאחוריו (מירס).

ההתנהלות של עמוס שפירא

עמוס שפירא אחר הצהריים אתמול, מנכ"ל החברה שהוא איש שיווק בכל רמ"ח איבריו, יצא קבל עם ועולם ונתן את ההרגשה שכל מילה היוצאת מפיו היא אמת ושהכאב הוא אמיתי. תקדים מצויין להתייצבות כזו היא של מנכ"ל yes רון אילון לפני מספר שנים בעת הפרעת השידורים של הספינה ההולנדית. אילון התנצל אז, לקח אחריות ודאג לפצות את לקוחות החברה בפיצוי שנתפס אמיתי והוגן.

התוצאה של הפיצוי שכלל 3 חודשים של כל הערוצים פתוחים בחינם, הביא להגדלת ההכנסה הממוצעת ממנוי לאחר תום 3 חודשי הפיצוי. המנויים גילו ערוצים חדשים שהיו מוכנים לשלם על חלקם לאחר תום הפיצוי. לאור ניסיונו של עמוס שפירא בעולם השיווק, ניתן לסמוך על הנהלת סלקום שתדע להוציא מתוק מעז על ידי פיצויים דומים. הגדלת חבילות הגלישה בחינם לתקופה מסויימת, תוכן מהפורטל בחינם לאותה תקופה ועוד. אם הפיצוי ייתפס כהוגן ובעל ערך, כשהוא יסתיים, החברה עוד תפיק תועלת מהמשבר של אתמול... אז גם שוק ההון הקשיב אתמול לעמוס שפירא וכל עוד התקלה מאחורינו, ברור מאליו כי ההשלכה על תוצאותיה הכספיות של החברה בעתיד שולית עד לא קיימת.

תביעות ייצוגיות - לא אמור להפחיד

תביעות ייצוגיות הנתונים הנאספים על היקף התביעות הייצוגיות כבר חוצים את רף ה- 2 מיליארד שקל. לאחר אינספור תביעות ייצוגיות בענף התקשורת שבדרך כלל פרנסו רק את עורכי הדין, גם מזה שוק ההון לא מתרגש וכנראה באמת סומך על עמוס שפירא שיידע להוציא את החברה מחוזקת מאתמול. בכל מקרה, שוק ההון כבר כנראה הפנים שכדי לזעזע את ספינות הענק של חברות התקשורת הגדולות צריכה להתחולל סופת הוריקן בקנה מידה מקומי, זה לא קרה.

כל הכותרות

מאת: ערן יעקובי, מנהל המחקר בדש ברוקראז'

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה