דעה

גנב וטוב לו? קבלו עמדה לא פופולארית שאינה מיועדת לבעלי לחץ דם גבוה

אין, לא הייתה, ולא תהיה תופעה שנקראת 'גניבת לקוחות'. אז על מה לעזאזל אנשים כ"כ אוהבים להתלונן? תמיר האס בטור השבועי 'תורת היחצות'
תמיר האס |

לפני חודש נעניתי לפניה של לקוח מתחום האינטרנט. בפגישה עימו סקרתי בפניו את הזירה בה הוא נמצא והודעתי לו שהמצב שלו בעייתי, ושהמתחרים - מה לעשות, מוצלחים יותר. פאק שלי, כזה אני, אמיתי. בכל מקרה, לאחר שהסברתי לו מה צריך לעשות כדי לייצר שוני ולקבל חשיפה, הוא אמר "אין בעיה" והכריז בחגיגיות על תחילת היחסים. 5 ימים לאחר מכן התקשר ואמר שיצרה איתו קשר יחצנית אחרת שציירה תמונה אופטימית הרבה יותר.

"היא הבטיחה הרבה כתבות ושהראשונה תגיע תוך שבוע, ושבכלל לא צריך לעשות מאמץ, ולכן אני מעדיף לעבוד איתה. אתה לא כועס נכון?" הוא שאל בתמימות. "ממש לא כועס", השבתי ואיחלתי בהצלחה. הצעתי גם שישמור את התוכנית שהכנתי לו, הוא יזדקק לה. עבר שבוע, עבר חודש. בינתיים בתקשורת הוא לא הופיע, המתחרים כן, ושיחת הטלפון הנוספת בהחלט הגיעה ממנו.

על "חטיפתו" המהירה של הלקוח לא כעסתי, אבל הצטערתי לשמוע על הבטחות השווא שקיבל, ככה לא משיגים פרנסה נוספת אלא מייצרים אכזבות ושם רע לכולנו. נראה כי סוגיית 'תזוזת לקוחות' שזכתה לכינוי 'גניבת לקוחות' חוזרת על עצמה מדי תקופה מה, הקולגות צועקים, מלינים, ולפעמים אף מדליפים. על מה ולמה?

עשו לה לקחו לה

גם א', חברתי למקצוע, הייתה עצבנית במיוחד עד לא מזמן. "מתחרה פנה לאחד מלקוחותיי והציע את עצמו, היית מאמין כמה חוסר הגינות יש בתחום הזה? גם ככה המצב לא קל", היא אמרה תוך ציפייה לתגובתי התומכת. "תכתוב על זה תמיר, אתה צריך" קבעה.

את החלק הראשון של תשובתי היא אהבה "אין בעיה, אכתוב" הבטחתי. את החלק השני פחות, שכן להפתעתה השבתי שאיני רואה שום בעיה בפניה ללקוח של משרד אחר. זירה ליברלית, שוק חופשי. כולם רוצים להתרחב ולהכניס יותר כסף. "אתה רציני תמיר? אתה באמת רציני?" היא שאלה בכעס לאחר ששמעה תשובתי. "כן!" השבתי: "אני גם לא חושב שיש לך ממה לפחד, הרי שבמידה והלקוח מרוצה גם אם יפנה אליו המוכשר בישראל, הוא יישאר אצלך. אבל אם לא מרוצה אז כנראה שישיב לפניה של המתחרה.

ובכל זאת, יש דרך לפנות. שמרו על נימוס

הדבר המעניין בתופעה אותה אני מתאר היא שדווקא בקרב הלקוחות הפוטנציאליים יש שאינם רואים בעין יפה פניית משרד מתחרה בזמן שהם נמצאים אצל אחר (הנה לכם הרמה להנחתה), נקודה שכדאי ש'הגנבים' פה ייקחו בחשבון. אבל אם כבר פניתם ללקוח של 'חברכם', עשו זאת בהגינות והימנעו מללכלך, לא זו הדרך להשיגם ולא הבטחות השווא.

כל הכותרות

איך ניתן 'לגנוב' טוסיק שלא רכשתם בכספכם?

נחזור ל-א': כמה שאני מחבב אותה אני חייב לציין שבמקרה שלה יש מן הבעייתיות שכן היא דווקא מייצגת את הצביעות השכיחה שבנושא (סורי יקירה, אין הנחת חבר), שניים מלקוחותיה היו בעבר אצל מתחרים והגיעו אליה מאותה סיבה עליה היא התלוננה. היא, לא ידעה שאני יודע על כך, אני משער שעכשיו כן.

לסיכום חבר'ה הייתי מציע לא לטמון את הראש בחול, אני כמעט בטוח שישבנם של לקוחותיכם נקי מחותמת מלווה בכיתוב "זה שלי". בכל תחום יש תופעה של לקוחות שעוברים מספק זה או אחר, ואתם לא באמת מצפים שמעבר שכזה יקרה רק מיוזמתם האישית, נכון?

להצעות, תלונות וגידופים: [email protected]

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה