מנכ"ל גזית גלוב: "אנחנו כמו מקדונלד'ס, מתאימים עצמנו לכל מדינה בה אנו נמצאים"
שנת 2010 הייתה טובה עבור קבוצת גזית גלוב, אשר הרחיבה את פעילותה באופן ניכר. בתגובה, דויטשה בנק אף העניק למניית הנדל"ן המניב של 56 שקל, כ- 33% מעל מחיר השוק.
חברת גזית גלוב מוחזקת על ידי חיים כצמן, יו"ר החברה, ועל ידי דורי סגל, סגן יו"ר החברה. מתחילת השנה זינקה מניית החברה ב- 24% ושוויה עומד כיום על 6.9 מיליארד שקל.
בראיון ל-Bizportal רוני סופר, מנכ"ל גזית גלוב, מפרט את אופי פעילות הקבוצה ומספק המלצות לשווקים החזקים בנדל"ן המניב ב- 2011.
"המודל העסקי שלנו פשוט, אנחנו לומדים שנה-שנתיים את המדינה, בוחנים את הביקוש וההיצע ולאחר מכן מקבלים את ההחלטה אם להיכנס", אומר סופר. "אנחנו בוחרים מנהל מקומי, כפי שעשינו לאחרונה בברזיל, אשר רוכש נכס ועוד נכס, במידה ונופלת ההזדמנות אנחנו גם רוכשים חברות. בכל מקום יש הנהלה, אנחנו מרכיבים את השעון ולא קובעים את השעה, כמו ברשת מקדונלד'ס, בכל מקום הטעם מותאם למדינה בה אנחנו נמצאים".
סופר אומר כי הקבוצה ניצלה הזדמנויות רבות בתקופה האחרונה בצפון אמריקה ובקנדה וביצעה רכישות בהיקפים מאוד משמעותיים. "יש כיום הזדמנויות להיכנס לאזורים בעלי רף גבוה שלפני המשבר היו יקרים מדיי, כמו לונג איילנד לדוגמה. בקנדה ניצלנו חלון הזדמנויות, היא לא נפגעה כלל בהשוואה לארצות הברית, נוצר נתק ביניהן, השבחנו וקנינו נכסים חדשים בהיקף של כ- 400 מיליון דולר קנדי".
התאוששות במזרח אירופה
סופר מציין כי בתקופת משבר ניתן לראות ביקוש לנכסים מניבים כהגנה נגד האינפלציה. "מרבית הנכסים שרכשנו היו ברמת דירוג A, זאת לעומת נכסים ברמות B ו-C באזורים פחות טובים דוגמת פלורידה הנהנית מתשואות יותר גבוהות, אך ההתאוששות בה תארך יותר זמן".
בשנה האחרונה חלה התאוששות בפעילות הכלכלית בחלק ממדינות מזרח אירופה. חברת אטריום, המוחזקת על ידי הקבוצה בשיעור של 30%, הציגה שיפור במרבית הפרמטרים. "כשכולם יצאו ממזרח אירופה אנחנו נכנסנו, ראינו הזדמנויות להיכנס ולכן ביצענו את עסקת אטריום", מציין סופר. "מדובר בחברה עם רמת מינוף נמוכה מאוד ובנק קרקעות של 700 מיליון אירו, לדעתנו הכלכלה הפולנית היא אחד מסיפורי ההצלחה של גוש האירו, פעלה באופן אחראי ושמרני, לכן השלמנו את רכישת Promenada shopping center בוורשה בשבוע שעבר, הנכס ה-19 של החברה במדינה. גם בסקנדינביה זכינו ליציבות באמצעות הפעילות של חברת Citycon, עלויות החוב מאוד נמוכות באזור".
ישראל- עוד מדינה מתוך 20
בנוגע לשוק הישראלי, סופר טוען כי בקבוצה רואים אותה כעוד מדינה מתוך עשרים מדינות פעילותה. סופר שולל את הטענה כי קיים עודף היצע בשטחי מסחר - "אני לא חושב שיש עודף היצע של מרכזי קניות כיום, באזורים אורבניים יכולים להיות 3-4 נכסים, מספיק שיהיה לך את הנכס הנכון והכי טוב באזור, הפעילות בארץ משתלבת עם אסטרטגיית הקבוצה של ביסוס פלטפורמה באזורי צמיחה אורבניים, אזורים בהם אין לה תחרות".
"תחום הקמעונות ממציא את עצמו מחדש ללא הרף", טוען סופר, אך לדבריו המיקום לא משתנה והביקוש למרכזי קניות בשכונות נותר יציב. "הדיירים עשויים לרצות דבר אחר, דוגמת חנויות יותר גדולות או קונספט חדש, אנחנו פותחים את הנכסים לפי המודל של אותה השנה. גם אם השוק יעבור לרכישות באינטרנט נדע להתמודד, הלוא יזדקקו למחסני ענק בקרבת השכונות. בשנת 2000 אף הקמנו אתר פיילוט בארצות הברית שקראו לו MY Shopping Center לרכישות אונליין והכנסנו את האינטרנט האלחוטי עוד לפני שמישהו שמע על כך, הבאנו את החשמל לפני המוצר".
ברזיל IN, טקסס OUT
במבט לעתיד, סופר נמנע מלספק מידע אודות הפרסומים בתקשורת אודות גיוס כ-200 מיליון דולר באמצעות הנפקת מניות בבורסת ניו יורק והגשת הצעה לרכישת מפעילת הקניונים האוסטרלית Centro Properties בעלת שווי השוק של כ-150 מיליון דולר אוסטרלי. "אנחנו כל הזמן מסתכלים על מדינות נוספות, אומר סופר, "אם ב-2007 היית שואל הייתי נכנס לפולין התשובה כנראה הייתה שלילית, אך הכלכלה משתנה ללא הרף וכך גם ההזדמנויות. לדעתנו ברזיל היא בעלת פוטנציאל גדול מאוד לצמיחה כיום, אנחנו משקיעים שם כיום קצת פחות מחצי מיליארד שקל. הדרייב שלנו הוא להיכנס למקומות בעלי גבוהה בסיכון נמוך".
לדברי סופר, ההזדמנויות ב-2011 עדיין מצויות בגרמניה, בפינלנד ובארצות הברית, מדינות בעלות סביבה עסקית בריאה. "אין ספק שיש מדינות עם תשואה יותר גבוהה, אך אנחנו לא יכולים לחשוף את החברה לסיכונים. בטקסס לדוגמה מכרנו את תיק הנכסים שלנו כי לא מצאנו לנכון להשקיע שם כסף ולהתרחב, ההזדמנויות שלנו שם הלכו וקטנו".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה